Предизвикателствата крият възможности, оптимисти са десетимата финалисти на „Мениджър на годината’22”

Предизвикателствата крият възможности, оптимисти са десетимата финалисти на „Мениджър на годината’22”

Предизвикателствата крият възможности, оптимисти са десетимата финалисти на „Мениджър на годината’22”

Инфлацията, високите цени на енергията, прекъснатите вериги на доставки и дефицитът на работна ръка са основните предизвикателства, пред които е изправен бизнесът у нас. Около това мнение се обединиха десетимата финалисти в 15-то юбилейно издание на „Мениджър на годината” днес на пресконференция в БТА, медиен домакин на събитието.

Непрестанно променящата се бизнес среда поставя нови изисквания пред мениджърите. Трансформация, гъвкавост, оптимизация – това са трите основни компоненти на мениджърските им политики. Всички от звездната десетка очакват стабилно правителство с прозрачни цели и ясни ангажименти към бизнеса

 „2022-а е предизвикателство за всички. Някои събития през тази година бих определила като абсолютно невероятни. Една от компаниите в групата ни е в Украйна. Никога не съм си представяла, че ще избухне война за териториални претенции между два съседни народа във времена, когато границите се размиват”, отбеляза Антония Събева, главен изпълнителен директор на „Мeниджмънт Файненшъл Груп“ АД. На този фон финансовият холдинг търси възможности за ефективност на всички нива. „Те са в основата на нашето ДНК”, според Събева. Инвестициите в нови технологии помага на групата да задържи качествения растеж, постигнат през тази година. Като компания, която оперира във финансовата сфера мениджърът на МФГ се надява на една спокойна и предвидима среда през 2023 г., като голямата цел е стъпването на два нови пазара – американския и индийския.

Войната в Украйна и политиката на „нулев ковид” в Китай прекъсна веригите и значително увеличи сроковете за доставка. Въпреки усилията на „Мото-Пфое” ЕООД да преодолее тези трудности, не е в състояние да се справи с глобалната тенденция - търсенето да надвишава предлагането. Недостигът на нови автомобили доведе и по покачване на цените в световен мащаб. „За някои модели се чака година и половина-две години”, твърди управителят на „Мото-Пфое” ЕООД Атанас Фурнаджиев. 2022-а за него ще е година на умерен растеж. „Още преди две години взехме едно далновидно решение да преструктурирахме компанията и да инсталираме соларни мощности, което доведе до намаляване на разходите ни за енергия, и допринесохме за зеления преход на компанията”. Мениджърът очаква постепенно нормализиране на доставките през следващата година. Фурнаджиев се надява на стабилно правителство, готово да подкрепи прехода към електромобили в България.  

Предизвикателствата, пред които е изправено М+С Хидравлик“ АД не са по-различни, според неговия прокурист Владимир Спасов. Машиностроителната компания е експортно ориентирана – 98% от производството ѝ е предназначено за външни пазари. „Веригата за доставки бе прекъсната на 24 февруари с началото на войната. И ние, както и останалият свят сме жестоко засегнати от конфликта, който доведе до поскъпване на суровини и материали, на енергията”, изброи Спасов. „Искрено се надявам българският народ да намери политическите си лидери и да бъде прекратена войната в Украйна. Стабилност или рецесия? Моето виждане е, че няма да има ръст на икономиката и ще бъдат запазени нивата от 2022 г.”, обобщи прокуристът на М+С Хидравлик“ АД.

Войната в Украйна създаде по-скоро притеснения, отколкото сътресения за „Съдърланд Глобъл Сървисиз България” ЕООД, призна изпълнителният му директор Димитър Гълъбов. Той цитира изнесените вчера данни на НСИ за демографското състояние в страната. „Намалението на населението с 11.5% през последните десет години влияе върху индустрии като нашата, които разчитат на човешкия ресурс”, посочи мениджърът. Според него има и добри новини – дистанционният режим на работа позволи на хора от цялата страна да бъдат привлечени към екипа на компанията. „Тази тенденция е възможност за съживяване на регионите. Ръстът продължава. Много малки и средни бизнеси се обръщат към нас и ползват аутсорсинга да намалят разходите си”, подчерта Гълъбов. Той смята, че очакваната догодина рецесия ще упражни натиск върху много фирми да изведат някои дейности, което отваря възможности пред „Съдърланд Глобъл Сървисиз България”. „Вярвам, че растежът ще продължи, макар и не с такива темпове”, заключи Гълъбов.

Тази и следващата година ще бъдат белязани от трудности и възможности, смята Ева Елгес, главен изпълнителен директор на „Каргил България“ ЕООД, която е и оперативен директор на Центъра за споделени бизнес услуги на Cargill в София – Cargill Business Services Sofia. Тя ръководи финансовите дейности на компанията в Европа, Средния Изток, Африка и Русия. „Фокус на компанията винаги са били нашите екипи в София и Варна. Центърът за бизнес услуги се разрасна и в него работят над 1400 служители, които обслужват проекти на компанията в цял свят. Очаквам позитивен тренд на бизнеса  през 2022-2023 г.”, оптимист е Елгес.

Светлината в тунела беше за кратко – тази метафора използва Николай Николов, основател и управител на „Уърлд Транспорт Оувърсийз България“ ЕООД. След успешната 2021 г., когато дружеството записва 100% ръст, инвестира в нов логистичен център, оптимизира и дигитализира дейността си, сега наблюдава спад в потреблението, което вероятно ще се отрази и на логистиката. „Аз съм умерен оптимист за следващата година. Вярвам, че до средата на 2023 г. потреблението ще се възстанови, макар и не на нивата от тази година. Считам, че следващата ще бъде повратна. Искрено се надявам войната да има бърз край и след нея плавно да се възстановят потреблението и логистиката”, се надява Николов.

Като „динамична” определи настоящата година Светлана Стефанова, изпълнителен директор на „ФААК Бълга­рия“ ЕАД. По думите ѝ всички български компании в сферата на развойната дейност са отчитат сериозни ръстове през 2022 г. Основният проблем, който се очертава в ИТ сектора, е недостигът на кадри. „Това е голямо предизвикателство към всички нас – да привлечем и задържим качествените кадри”, посочи Стефанова. Тя смята, че по отношение на производството най-големият проблем е прекъсването на веригата на доставки, което доведе до сериозни сътресения и дефицит на електронни компоненти. Прогнозата на специалиста е, че недостигът едва ли ще бъде преодолян пред следващите месеци и че цените ще се задържат трайно на сегашните високи нива. „Прогнозата ми за следващата година е, че ще бъдем изправени пред всякакви предизвикателства, но и пред редица възможности – много големи компании търсят алтернативни доставчици и напоследък обръщат поглед към нашия регион. Това е много добра възможност за България. Очаквам едно бавно и плавно възстановяване на производството през 2023-а”, подчерта мениджърът на „ФААК Бълга­рия“ ЕАД.

Въпреки политическите и икономически предизвикателства годината е добра за „Модис България” ЕООД, изтъкна финансовият мениджър Мариета Базелкова, която представляваше изпълнителния директор Филип Рувре. Той е сред номинираните десетима финалисти на конкурса на списание „Мениджър”, но поради неотложни ангажименти извън страната не успя да присъства лично на днешната пресконференция. Основен фокус на мениджмънта на дружеството са хората – демографският срив налага сериозни инвестиции в създаването на екип, обобщи Базелкова.  

Инфлационният натиск върху компаниите определя посоката на нейното управление, посочи Юлиян Христов, изпълнителен директор на „МагнаФарм България“ ЕАД. Той твърди, че 2022-а е преломна година в историята на организация. „Наложи се да сме гъвкави, за да се справим, да запишем двуцифрени ръстове и удвоим печалбата”, посочи мениджърът. Според него очакванията на всички са следващата година да бъде една от най-слабите в исторически план. „Задълбочава се проблемът с доставката на стоките – това ще е основният проблем през първото полугодие на следващата година. Истинското предизвикателство за нас ще бъде да осигурим лекарства и лечебни средства”, призна изпълнителният директор на „МагнаФарм България“ ЕАД.

Последните две-три години са изключително динамични за „Смарт Органик“ АД, според търговския директор Радостина Пенева, която представлява финалиста Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор на дружеството. „Чашата за нас е наполовина пълна. Пазарът расте устойчиво, особено след пандемията, когато се наблюдава едно засилено потребителско търсене. Хората инвестират повече в своето здраве и здравословен живот”, оптимист е Пенева.

Намалените доставки на газ от Русия, ембаргото, нарушените вериги на доставки и растящата  инфлация ще свият българската икономика през тази и следващата година. Ситуацията е сложна и прогнозата на бизнес елита у нас е умерена – за плавно и бавно възстановяване през 2023 г. и по-ускорен растеж след нея.

Генерален спонсор на 15-то издание на конкурса "Мениджър на годината" еА1.  

Състезанието за висши мениджърски постижения се провежда и с подкрепата на:  Fibank,  Johnnie Walker , EOS, British American Tobacco BulgariaVolkswagen България, TELUS International,  Метрореклама 

Медийни партньори са: bTV,  БТА, БНР, БНТ, dir.bg, Дарик, 24 часа, Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, BulFoto 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ