Защо "ядем" толкова много пясък?

Пясъкът е почти толкова важен колкото и водата за поддържането на инфраструктурата на човешкия живот. Ресурсът, който може да изглежда неизчерпаем, обаче, навлезе в опасна територия поради прекомерния растеж на глобалното му търсене. През последните 20 години количеството пясък, консумирано в света, се е умножило по три.
И защо "ядем" толкова много пясък? Тази суровина е не само съществен елемент при изграждането на пътища, мостове, високоскоростни линии, но и при производството на чипове и стъклото на всеки от нашите прозорци. Разтопеният пясък образува стъклото, което се използва за екраните на компютри и смартфони.
Въпреки факта, че това е ресурс, до който имат достъп всички страни и който оценяваме по привидно неограничен начин в пустините и по бреговете, пясъкът се изчерпва. Това, което важно за човешката инфраструктура, започва да показва признаци на недостиг. И все пак липсата на тази суровина почти не се споменава.
"Ние просто вярваме, че навсякъде има пясък. Никога не сме мислили, че ще ни липсва, но това се случва на някои места", подчертава Паскал Педуци, климатолог от Програмата на ООН за околната среда, в онлайн семинар, организиран от CNBC. Той настоява да се обърне внимание на тези сигнали, за да се избегнат бъдещи проблеми с доставките, които ще обуславят най-основните инфраструктури.
Строителството е един от секторите, които са най-зависими от пясъка. Всъщност, количеството пясък, което се използва в света, се отчита заради цимента. За производството на един тон цимент са необходими 10 тона пясък.
Проблемът с пясъка е, че той не е просто какъвто и да е вид пясък, който да се използва по предназначение от хората. Например, пустинният пясък със зърна, напълно ерозирани от вятъра, е твърде фин, за да се използва в строителството. Ресурсът, който обикновено се използва в този сектор, е пясък от морското дъно, реките и бреговете, с последващо въздействие върху околната среда.
Ветото върху добива на пясък в реките, от друга страна, може да има сериозни икономически последици за популациите, зависими от тази дейност. Китай и Индия ръководят бизнеса с добив на пясък, стимулиран от увеличеното строителство. Всъщност азиатският гигант дава 58% от пясъка, с който се произвежда цимент в целия свят.
След семинар по въпроса, популяризиран от мозъчния тръст на Кралския институт за международни отношения - Chatham House, учените излязоха с някои интересни алтернативи, като например инициативите, които се тестват в Северна Европа. Амстердам например е поел ангажимент до 2050 г. да изгради 100% с рециклиран пясък и така да се намали наполовина използването на този природен ресурс. В най-големия швейцарски град Цюрих 98% от домовете вече са построени от рециклиран бетон.
Източник: eleconomista.es
Превод и редакция: Нели Тодорова
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Великобритания подсилва войските си с нова служба от ветерани и резервисти
Свят |Белият дом предлага всеобхватно споразумение на университетите, за да получат предимство при финансирането
Свят |Shein планира първите си постоянни магазини във Франция, но разгневи местните търговци
Компании |Аукционна къща Christie's излага на търг шедьовъра „Зимното яйце“ на Фаберже
Бизнес |Alibaba регистрира рекордна потребителска активност в първия ден от китайските празници
Компании |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |Гърция сваля цените на 1000 стоки от първа необходимост в супермаркетите
Икономика |Земетресение разлюля София
България | Advertorial |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Първи сняг на Витоша. Столична община опесъчава пътищата (Снимки)
Общество |Започва плановият 90-дневен ремонт на топлопреносната мрежа в "Дружба" 2
ЕС |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.