Как да се справим с хората, които са ни ядосани: 10 основни правила

Как да се справим с хората, които са ни ядосани: 10 основни правила

Факт е, че нямаме никаква представа как да изразяваме своите отрицателни емоции по правилен начин. Не сме свикнали да ги обсъждаме, нито да ги показваме.

Поради тази причина много от нас живеят в състояние на постоянен стрес, който бавно, но сигурно ни унищожава отвътре.

За щастие, психолозите отдавна се занимават с този проблем. В Ню Йорк дори откриваме център, посветен изцяло на изследването на гнева.

А какво правим, когато някой наш близък ни е гневен? Ето кои са най-добрите модели на поведение, когато отсреща ви човек, който наистина ви е ядосан.

Бъдете внимателни и любезни по време на спор

Когато човек е гневен, това не е по негова вина. Обвинявайте емоционалното му състояние. Старайте се да се отнасяте с този гневен човек с доброта и да имате съзнателно желание да помогнете. Помогнете му да реши проблема и да се справи с негативните си емоции.

Преди всичко, не казвайте фразата: "Искам да ти помогна". Тя изглежда по-скоро като показ на гордост, отколкото на искрено състрадание. Би било много по-добре просто да се откажете от чувството си за самочувствие и да се фокусирате върху разбирането на проблема.

Владейте собствените си емоции

Докато човек изпитва разрушителни емоции, той обикновено се чувства непобедим. В мига, в който позволите на гнева да ви сграбчи обаче, вие веднага ставате уязвими. Постарайте се да не бъдете огледало за гневния човек и да запазите самообладание. Само по този начин можете да излезете от конфликта, без да се нараните.

Потърсете корените на проблема

Много често емоционалните хора не са способни да определят точната причина за своето възмущение. Те изричат редица излишни неща, дори се объркват. За да намерите изход от проблема, е от ключово значение всичко да бъде коригирано възможно най-рационално. Най-добрата стратегия е да зададете конкретни въпроси и ясно да пресъздадете отговорите, които човекът ви дава, повтаряйки само най-важните части.

Не се извинявайте

Няма особено значение какво казвате в своя защита - причините, поради които човек ви е ядосан, вероятно не го интересуват. Каквото и да изречете, човекът отсреща няма да ви съчувства, докато не се успокои. И най-важната ви цел трябва да бъде да го освободите.

Постарайте се да разрешите общия проблем

Когато някой се ядосва с вас, винаги е проблем, принадлежащ на вас и на човека, който е ядосан. Вашата основна цел е да разрешите този често срещан проблем.

Опитайте се да формулирате причината за конфликта възможно най-ясно и безпристрастно. По този начин ще можете да изолирате основния проблем и да помогнете на събеседника да разбере по-добре. Изяснете всяка гледна точка. Какво стана? Какво лошо е имало в това? Какво очаквахте да се случи?

Не се страхувайте да признаете грешката си

Не мислете, че трябва да сте прави, само защото не сте се поддали на емоциите си. Възможно е в края на разговора да се окажете грешни и няма нищо лошо в това. Бъдете подготвени за това, че гордостта ви може да бъде наранена и може да сте вие, който в крайна сметка трябва да се извини и да поправи грешката си, дори ако в началото на спора сте били уверени в себе си. Бъдете подготвени за всеки изход - след това ще можете да погледнете проблема спокойно, с отворени очи.

Не се преструвайте на човек, лишен от емоции

Не се опитвайте да се преструвате, че не ви е грижа. Едно нещо е, ако наистина успявате да запазите спокойствие и всъщност контролирате ситуацията: тогава е страхотно. Но това е съвсем различна история, ако вече сте наранени и ядосани. Опитите да се държите сякаш сте лишени от емоции само ще изнервят събеседника, защото просто ще изглеждате твърде неестествено.

Попитайте какво можете да направите, за да оправите нещата

Въпросът "Какво мога да направя?" може да бъде много успокояващ. Това е сигнал за доверие, искреност и показва желанието ви да решите проблема. И наистина помага да се разреши проблемът възможно най-бързо, продуктивно и рационално.

Не поставяйте себе си над другото лице

Гневът е една от най-разрушителните и изтощителни емоции. Когато вашият събеседник се ядосва, това не означава, че той се е превърнал в по-лош човек от вас. Това означава, че той се чувства по-лош от вас. Така че първото нещо, което трябва да поискате, е да му помогнете да се справи с чувствата си. Опитайте се да не се поставяте над него: това поведение е най-разрушителното от всички.

Ако някой от вас не е готов да говори, не се притискайте

Ако събеседникът е толкова ядосан, че не може да ви възприеме адекватно, изчакайте, не го притискайте. Ако не сте готови да признаете грешката си, когато има такава и да говорите на равни начала, отново отстъпете и си дайте малко време. Не влизайте в диалог, докато сте "неуязвими". Да се опитвате да решите проблема, преди да сте готови да го направите, е лоша идея.

Източник: BrightSide

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ