"Наред ли е всичко?"

Наред ли е всичко?

"Наред ли е всичко?"

На всички ни се е случвало да казваме неща, които останалите интерпретират по различен начин. Тези привидно безобидни коментари водят до объркване и недоразумения, които понякога оставят траен белег върху отношенията ни с останалите.

Вербалните подхлъзвания често са резултат на това, че казваме неща, без да осъзнаваме последиците, които те могат да донеса. Разбирането на тези последици изисква социална осъзнатост, или с други думи, способността да разпознаваме емоциите и чувствата на другите хора.

За съжаление, много хора саботират социалната си осъзнатост, като се съсредоточават до такава степен върху подбора на своите думи,  че губят от фокус самият разговор и това, което казва техния събеседник. Хората са сложни същества, което означава, че не можете да разберете някого, ако не му отделите цялото си внимание.

Хубавото на социалната осъзнатост е това, че няколко прости промени в начина, по който се изказвате, са достатъчни, за да подобрят отношенията си с останалите. В реда на тези мисли, има няколко фрази, които емоционално интелигентните хора избягват да използват в ежедневните си разговори.

Това са няколко от най-проблемните фрази, които трябва да избягвате на всяка цена.

1. „Изглеждаш изморен/а.“

Изморените хора са изключително непривлекателни - подпухнали очи, разрошена коса , трудна концентрация, разсеяност и висока раздразнителност. Да кажеш на някого, че изглежда изморен, лесно може да бъде прието като обида.

Вместо това, може да бъдете по-дискретни и да попитате: „Наред ли е всичко?“. По този начин избягвате ненужното класифициране и позволявате на вашия събеседник да сподели с вас това, което го тормози(ако изобщо има нещо такова). Така ще покажете загриженост, а не грубост.

2. „Ти винаги…“ или „Ти никога…“

Не съществува човек, който винаги прави, или пък никога не прави, едно определено нещо. Хората не са едноизмерни същества, така че не се опитвайте да ги поставяте в подобни рамки. Тези фрази карат хората да заемат дефанзивна позиция и да пренебрегнат вашето изказване.

Вместо това, посочете конкретната постъпка на другия човек, която ви създава проблеми. Придържайте се към фактите и заменете думата „винаги“ с „често“.

3. „Както вече казах…“

На всички ни се случва от време на време да забравяме нещо важно. Тази фраза обаче създава у събеседника ви чувството, че сте обидени от това, че той не ви е разбрал и че трябва да се повторите. Ако се обидите от подобна молба, вие оставате у другия човек впечатлението, че или сте изключително несигурни в себе си, или се мислите за по-добри от останалите. В повечето случаи, хората които използват тази фраза не са нито е едното от двете, но този факт не променя нейната негативна конотация.

Когато ви помолят да повторите казаното, опитайте да се изразите по-ясно и по по-интересен начин. Така събеседникът ви ще запомни по-добре това, което сте казали.

4. „Пожелавам ти успех!“

В много случаи тази фраза може да бъде напълно безобидна, но това зависи изцяло от ситуацията и тона, с който я казвате. Пожелаването на късмет определено не е края на света, но събеседникът ви може да го приеме като намек, че ще има нужда от много късмет, за да успее.

Вместо това кажете нещо от рода на „Знам, че ще се справиш!“. Това е значително по-добър подход от пожелаването на късмет, защото по този начин показват вяра в уменията на другия човек, което увеличава неговата увереност и самочувствие.

5. „От теб зависи.“ или „Както искаш.“

Дори и да сте напълно безразлични към определен въпрос, вашето мнение очевидно е важно за човек, който ви е попитал(иначе не би го направил).

Най-добрият подход в подобен случай е да кажете нещо от рода на: „Не мога да дам точен отговор, но има няколко неща, които трябва да вземеш предвид…“ Когато споделяте вашето мнение, вие показвате, че ви е грижа за човека, който ви е потърсил за съвет.

6. „Аз поне никога не съм…“

Тази фраза представлява един изключително агресивен и неловък начин за пренасочване на вниманието от ваша грешка върху стара, и в случая незначителна, грешка на вашия събеседник(която е трябвало да сте забравили досега).

Вместо това признайте собствените си грешки и кажете „Съжалявам“. Това е най-добрият начин за провеждане на рационален разговор и избягване на ескалация на напрежението. 

7. „Много си отслабнал/а!“

Това е поредният коментар, който въпреки добрите ви намерения, се приема като критика, вместо като комплимент. Когато казвате на някого, че е отслабнал, вие намеквате, че е доскоро е бил дебел и непривлекателен.

Вместо това кажете: „Изглеждаш фантастично“. По този начин избягвате сравнението и правите истински комплимент.

8. Изглеждаш страхотно за твоята възраст.“

Когато поставяме нашия комплимент в рамки, които важат само за определена категория, било то възрастова или друга, ние се представяме като снизходителни и груби. Никой не иска да бъде „интелигентен за спортист“ или „в добра форма в сравнение с другите хора на неговата възраст“. Всички искаме просто да сме интелигентни и във форма.

Вместо това просто кажете „Изглеждаш чудесно“, без да правите ненужни сравнения. Искрените комплименти не се нуждаят от допълнителни класификации. 

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ