Airbus и CFM ще тестват технологии за задвижване на водородни самолети
Самолетостроителният концерн "Еърбъс" (Airbus) обяви, че ще разработи технологичен демонстратор, чрез който да тества двигателни технологии за бъдещи водородни самолети в сътрудничество с производителя на авиодвигатели "Си Еф Ем интернешънъл" (CFM International), съобщи Ройтерс, цитиран от БТА.
"Еърбъс" планира да монтира специално адаптирана версия на двигател от текущо поколение близо до задната част на тестов самолет "А380", т. нар. супер джъмбо. Компанията достави последния си "А380" през декември.
"Си Еф Ем Интернешънъл" е съвместна собственост на "Дженерал електрик" (General Electric) и "Сафран" (Safran) и е най-големият производител на самолетни двигатели по брой на продадени единици.
"Еърбъс" заяви на пресконференция вчера, че ще произведе малък пътнически самолет "ZEROe". Машината, задвижвана от водород, ще влезе в експлоатация през 2035 година.
Авиогигантът посочи пред Европейския съюз през юни, че поне до 2050 г. повечето самолети ще разчитат на традиционните реактивни двигатели. Въпреки това, според служители на компанията новото изследване ще постави началото на технология, която вероятно ще играе роля при следващото поколение по-големи самолети. Също така то ще предложи напълно нова технология за малки самолети, превозващи около 50 до 100 пътници.
Американският конкурент "Боинг" (Boeing) засега е по-резервиран към водорода и поставя акцент върху устойчивите авиационни горива - "SAF" (Sustainable Aviation Fuel).
Като част от задълбочаващото се сътрудничество с "Еърбъс" в областта на алтернативните технологии, френско-американското съвместно дружество "Си Еф Ем" обяви миналата година самолетен двигател от ново поколение, наречен "RISE". Компанията се надява до 2035 г. да започне да предлага този двигател за по-големи самолети. Той ще може да работи както с различни горива, включително с водород.
Новият демонстратор ще гори водородно гориво в горивната камера на двигателя вместо реактивно гориво. Компаниите отказаха да разкрият цената на изследователския проект. За да изгради демонстрационния двигател, "Си Еф Ем" ще трябва да адаптира съществуващ двигател, за да се справи с по-високите температури и скорост, при които водородът изгаря в сравнение с въглеродното реактивно гориво.
Алтернатива, разглеждана от някои компании като "Юнивърсъл хидроджен" (Universal Hydrogen), е да се използва водород за захранване на горивни клетки, които на свой ред ще задвижват електрически самолетни двигатели.
Главният технически директор Сабине Клауке каза, че "Еърбъс" се интересува както от технологията на горивните клетки, така и от използването на водород при традиционни двигатели с вътрешно горене.
Компанията заяви, че ще избере окончателно кой тип продукт да използва за проекта за декарбонизиран самолет "ZEROe", през 2025 г.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.