Дигиталната трансформация трябва да е фокусирана върху хората
В бъдеще клиентите ще оценяват компаниите не по бранда, а по опита, който имат с тях, казва Елена Дречева, изпълнителен директор на „Коника Минолта България“
- Госпожо Дречева, Konica Minolta преминава през мащабна трансформация на бизнеса си в глобален мащаб. Кои са основните насоки за развитие?
- Всички промени в организацията ни са с цел по-добро бъдеще на нашите клиенти, служители, обществото като цяло. Компанията се трансформира от няколко години. За целта през 2014 г. бе създадена вътрешна организация BIC (Business Innovation Centers). Нейната основна цел е да изследва съвременните нужди и да създава нови продукти, които да направят компаниите по-ефективни и по-конкурентоспособни. По същото време бяха открити и R&D лаборатории в Европа и Щатите, за да подкрепят новите иновационни проекти.
Насоките за развитие са свързани с новите потребности, както и с традиционните ни бизнес направления - решения за бизнеса, здравеопазване, индустриални решения и наука. На CeBIT бе представена новата ни ИТ платформа Workplace Hub, която концентрира в себе си технологичния ресурс на компанията, прави лесно администрирането и оптимизира разходите. Увеличихме стойността на устройствата ни за печат чрез добавена и виртуална реалност. Имаме множество проекти, свързани с дигиталното работно пространство. Например т.нар. виртуален сътрудник, който да ви води из офиса, за да стигнете до мястото, където е срещата ви, и да ви представи човека, с когото имате среща. Или сензори, с които се измерва чистотата на въздуха в работното помещение, консумираната енергия и други неща, които биха подобрили живота на служителите в организацията. В здравеопазването Konica Minolta е един от водещите световни производители на мамографи и рентгенови апарати с доста иновации в тази област. Актуалната насока са технологиите за превенция и диагностика на ракови заболявания. В индустриалните решения разработваме т.нар. wearables устройства. Идеята е да автоматизираме процеса на производство и да освободим ръцете на служителите в производствения процес. Това може да стане, да речем, чрез очила, на които тече видеоинструкция какво трябва да се прави по време на работния процес. Работим за автоматизация на производствени процеси с изкуствен интелект, за да се намали натоварването на хората с прости рутинни операции. Разработваме и решения, свързани със сигурността на информацията, която е изключително важна в днешно време.
Като цяло портфолиото ни расте, увеличават се и услугите, които предлагаме. Това изисква от нас да променим начина си на мислене и съответно стратегията си за пазара, за който отговаряме. В глобален мащаб смятам, че това ни се отразява положително. В момента клиентите ни очакват от нас решения, които да обхванат повече части от техния бизнес, за да бъдат по-конкурентоспособни и да работят по-добре със своите клиенти. Това е бъдещето на компанията.
- Колко важна е вътрешната корпоративна култура за успеха на компанията?
- Ние сме компания на 140 години с установени традиции и модели на работа, които в момента трябва да съобразим с новата действителност. Да промениш традициите и стереотипа на работа на компания с такава история, е възможно само ако вътрешната култура е адаптивна към иновации, т.е. ако няма съпротива към нововъведения във всекидневието и в основните бизнес процеси. От друга страна, е много важно отговорното поведение както на мениджмънта, така и на хората, които работят за тази компания. Носим отговорност за клиентите, които са ни се доверили, и за добавената стойност, която им даваме. Смятам, че сме лидери в редица нови области именно благодарение на тези основни ценности, които са откритост, отговорност и в същото време страст и адаптация към иновации.
- Кои са ключовите фактори за успешната дигитална трансформация на един бизнес?
- За нас дигиталната трансформация е преживяване, базирано на технологиите, но с фокус върху нуждите на хората. Тя не е просто тенденция, а е централен компонент в бизнес стратегията. Дигиталната трансформация променя всички аспекти на бизнеса и изисква сериозно сътрудничество, обмислено планиране и ангажиране на всеки служител, лидерска подкрепа и ясна визия за конкретни действия.
Изключително важно в дългосрочен план е позитивното клиентско преживяване и именно това според нас е крайната цел на дигиталната трансформация. Клиентите ще оценяват компаниите не по бранда и продуктите, а по опита, който имат с тях, по преживяването си с дадена компания. Друг ключов фактор е използването на наличните данни в компанията и техният анализ. Благодарение на съвременните инструменти в тази област почти всичко може да се измери и да се анализира, за да се вземат бързи и адекватни решения.
Много е важно компаниите да не се притесняват от внедряване на нови технологии и да бъдат проактивни в иновациите. Ако преди ние като организация имахме време да обмислим даден проект, да планираме 1-2 години и след това да преминем към процес на имплементация, днес не разполагаме с това време. По-добре е един бърз провал, който в крайна сметка ще доведе до успех. Защото в противен случай, ако не правим нищо заради страха от провал, ще се провалим напълно.
- Как можете да подпомогнете дигиталната трансформация на компаниите? Колко важно е управлението на документи и бизнес процеси?
- Ние разполагаме с талантливи служители, които имат компетенции и могат да консултират компаниите как да повишат конкурентната си способност и да добавят стойност в предложенията си към своите клиенти. Имаме и необходимите технологии. Вътрешната трансформация започва с управлението на документи и бизнес процеси, защото това е ново мислене в организационната култура. Изключително важно е компаниите да могат да боравят с всички данни, с които разполагат. Тази информация в момента стои на хартия и е трудна за намиране и анализиране. Нашата сила е в това да извлечем данните от документите, да ги синтезираме, за да са лесни за анализ, да автоматизираме документните процеси, да направим колаборацията между отделните служители по-бърза и по-ефективна. Крайната цел на всичко това е компанията да взема по-бързо решения. Защото скоростта и проактивната иновация на нашите клиенти е един от ключовите фактори за успех в настоящото време на дигитална трансформация.
- Как бихте искали да се развивате в бъдеще като мениджър и бизнес лидер?
- Предизвикателствата не спират. Има още много какво да науча и много неща, с които да се справя. Не преставам да изследвам, да търся и да искам да се развивам. Много бих искала да видя успеха и постиженията на новите лидери, които подготвям в нашата организация. Това ще бъде голямо удовлетворение за мен и признак, че съм свършила добра работа. Постигнахме много за кратък период, но предизвикателствата предстоят, защото времето, в което живеем, е доста турбулентно и изисква повече скорост, нови компетенции и бързи действия. Разчитам на екипа си, ще продължим да работим с грижа за клиентите ни и ще предложим уникални решения, за да ги направим още по-конкурентни.
Начо Стригулев
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.