25 години „Акватек“
„Акватек“ е водеща българска компания за изграждане на водни съоръжения със стотици успешно приключени проекти. През тази година основателят на компанията Валентин Вълев предава основната управленска отговорност на своя син Димитър Вълев
Валентин Вълев: Най-важното не са парите, а традициите
Много хора биха били щастливи да живеят в такава държава. Аз смятам, че нашата страна е изключителна, споделя собственикът и съдружник на „Експрес Гаранцион” и „Акватек”
[[{"fid":"340395","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":491,"width":394,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Инж. Валентин Вълев е роден през 1960 г. във Варна. Завършва Висшето военно-строително училище "Любен Каравелов" с профил "Промишлено и гражданско строителство". Той е собственик и съдружник на „Експрес Гаранцион” и „Акватек”. Съвместно двете фирми са изградили над 3000 обекта на територията на цялата страна, както и в съседните държави. През годините компаниите са печелили множество награди от престижни конкурси, като “Златен отвес”, “Сграда на годината” и други. В две последователни години – 2009 и 2010 – “Акватек” е отличена с приза „Фирма за СПА изграждане” на националните СПА номинации. Женен, има две деца.
- Как през последните 25 години се промени бизнесът с изграждане на басейни в България?
- В началото започнахме с монтажи на малки сглобяеми басейни, предимно внос от Германия и САЩ. Те бяха евтини, за удовлетворяване нуждите на немного заможни хора. В първите години не се правеха скъпи басейни, тъй като тези съоръжения бяха новост и нямаше яснота как се поддържат и какви са разходите при тяхната експлоатация. Тогава нямаше много богати хора, които да могат да си позволят поддържането на басейн. Няколко години след промяната на системата през 1989 г. започнаха да се появяват хора с големи финансови възможности. Имаше хора, които забогатяха много рязко - кои по нормален начин, кои чрез подаръци от бившата власт или по други, не съвсем законни начини. Много от тях, за да задоволят егото си, решиха да си направят басейни. Започнаха да се поръчват все по-нови и все по-интересни допълнения към басейните и така постепенно настъпи тенденция към много луксозни частни басейни с всички екстри, които съществуваха – насрещни течения, водопади, въздушни гейзери, повдигане на дъното, най-различни покривала и други. Някои от тези екстри бяха по-скъпи от самите басейни. Що се отнася до басейните към летните хотелски комплекси, те се наложиха по изискване на туроператорите. С течение на времето собствениците на такива басейни осъзнаха, че имат нужда от автоматични дозаторни станции, от поставянето на фолио или други нови видове облицовки, за да не се отлепят плочките при падане на температурите през зимата. По подобен начин се развиха тенденциите и при строителството на аквапаркове.
- Как започнахте да печелите поръчки и в чужбина и доколко дейностите в други държави са важни за бизнеса ви?
- Започнахме да печелим поръчки в други страни от наши клиенти, на които бяхме изграждали обекти в България. Те имаха офиси и къщи в чужбина. При получаване на оферта от техни местни фирми те разбираха, че ние сме в пъти по-евтини. Чрез нас цената за изграждането на басейн или на сауна им излизаше значително по-евтино, въпреки че трябваше да ни платят транспорта и настаняването. От своя страна, ние имахме желание да се развиваме и извън България. Ориентирахме се към Румъния, защото е най-близо, имаше малко приватизирани хотели и притежаваше огромен потенциал за изграждане на басейни, спа центрове и аквапаркове. Днес имаме офис в Букурещ, чрез който работим там повече от 10 години.
- Кои са обектите за тези 25 години, с които най-много се гордеете?
- Естествено, най-много се гордеем с най-големите и най-атрактивните обекти, които сме правили, като аквапарковете на Златни пясъци, на Слънчев бряг, на Албена. Също така всички големи спортни басейни: олимпийските басейни във Варна, в Кранево, в комплекс „Камчия“, в Благоевград и други градове и курортни комплекси. За нас е гордост и изграденият малък аквапарк с неръждаем басейн в Копривщица. Един много интересен обект, който изпълнихме - и в срок, и с отлично качество. За голямо постижение считаме и уникалните спа центрове, които направихме за наши клиенти: спа център към хотелски комплекс Wave Resort в Ахелой; спа център и фитнес Vgum към Многофункционален комплекс "Сан Стефано Плаза" - София; спа център "Мидалидаре" - с. Могилово; спа център към хотел "Земята и хората"; спа център към хотел "Каменград" в Панагюрище и други. В хотел White Lagoon до Каварна монтирахме 3 водни пързалки, изградихме инфинити басейн, музикален фонтан и водна стена. В момента работим по изпълнението на басейни и спа в хотел Hayatt в София, обект във Велико Търново и други по-малки проекти.
- Как „Акватек“ се справя с най-големия проблем в икономиката – липсата на качествени кадри и задържането им в България?
- Това наистина е изключителен проблем, който няма лесно решение. Първото, което направихме по най-бързия възможен начин, е да увеличим заплатите, командировъчните и да подобрим всички други условия за нашите монтажници с цел да ги задържим в България и във фирмата. Естествено, това не е достатъчно. Търсим начин да оптимизираме технологията на работа. Стремим се да намаляваме монтажната работа на място, каквито са тенденциите в целия свят – много работа във фабриката и малко на място при монтажа, тъй като проблемът с монтажа е повсеместен.
- Какви са предимствата и предизвикателствата на това да управляваш водеща компания с членове на семейството си?
- Имам двама сина и за мен беше изключително важно във времето да ги заинтересувам по някакъв начин от бизнеса. Винаги ме е привличала идеята за традиции, за семеен бизнес. Това, което липсваше в България след социализма, бяха традициите. Традицията от едно време да се предава занаят от баща на син поколения наред беше изчезнала напълно. Затова за мен беше много голямо предизвикателство, мечта и цел ние да изградим семеен бизнес, който да продължи далече във времето. Смятам, че на етапа, на който се намираме, в голяма степен това е изпълнено и аз съм щастлив човек, защото работя заедно с моите синове и със съпругата ми в семейния бизнес.
Да, има предизвикателства. Най-голямото е да съумееш да запазиш добрите си отношения в семейството въпреки проблемите, които има в бизнеса. Когато някой от фамилията работи в бизнеса и ти трябва с него да решиш някакъв проблем, а той не може да се справи веднага или пък се справя трудно, възникват конфликти. Тези конфликти трябва да остават на ниво работа и да не преминават на ниво лични отношения, тъй като, ако това се случи, хората няма да могат да работят заедно.
- Къде искате да видите компанията след 10 години?
- Развитието на една компания не става за 10 години. За такъв период не може да има много мащабно развитие, може само да се хване посока. Моята мечта чисто стратегически в по-дългосрочен план е компаниите да бъдат предадени от второ на трето поколение. Бих желал това да се случи, защото тогава бизнесът става трайно фамилен. Това означава да има традиции, да има история, членовете на семейството да бъдат трайно и силно обвързани с бизнеса, с който се занимават, да не бъдат движени само от парите. Следвайки тази максима, смятам, че развитието и разгръщането на семейния бизнес стоят на първо място, далече пред всякакви други финансови и материални облаги. Считам, че е важно не само да печелиш пари и да работиш много, но и да се радваш на живота, тъй като той е еднократен акт, поне в тази форма и в това тяло. Затова, освен да работиш, трябва да се наслаждаваш на семейството си, на приятелите си, на държавата, в която живееш. Някои хора твърдят, че „няма такава държава“, но обикаляйки света, аз съм разбрал, че това не е вярно. Много хора биха били щастливи да живеят в такава държава. Аз смятам, че нашата страна е изключителна.
***
Успехът дойде с ранния старт в работата
Моята цел е да направя бизнеса разпознаваем и успешен в чужбина, казва Димитър Вълев, главен мениджър на „Акватек“
[[{"fid":"340396","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":597,"width":400,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Димитър Валентинов Вълев е роден през 1986 г. в Шумен. Средно образование получава в Математическата гимназия “Д-р Петър Берон” с английски език, има бакалавърска степен по счетоводство и контрол от Варненския икономически университет и магистърска степен от MA Business Management Kingston University, Лондон. Работи като главен мениджър на „Акватек” от 2011 г. Председател на NxG Family Business Network Bulgaria от 2014 до 2017 г. Женен, има три деца. Завършил IRONMAN 70.3
- Кога влязохте в управлението на компанията и как ранното начало повлия на вашия мениджърски стил?
- На 16 март 2011 г. се наложи да променим семейния план за моето развитие в компаниите и да заема спешно длъжността главен мениджър във фирма „Акватек“. Тогава бях на 25 години и тъкмо завършил магистърска степен по бизнес мениджмънт в Лондон. Именно бързото сблъскване с българската реалност ми показа колко голяма е разликата между това да учиш нещо на теория в Англия и това да правиш бизнес в България. За изминалите 8 години мога да кажа, че преодолях много трудности и натрупах безценен опит, който нямаше как да получа, ако не бях „хвърлен на дълбокото“. Това в комбинация с образованието ми в чужбина изгради един хибриден мениджърски стил, който според мен е изключително полезен и дава своя резултат през последните години от моето управление. Доказателство за това e постигането на едни от най-добрите резултати в 25-годишната история на фирмата.
- Кога ще знаете, че сте задминали баща си в бизнеса?
- Мисля, че за сравнение трудно може да се говори, защото времената са различни. В момента и двамата работим за развитието на семейния бизнес. Баща ми е основал и развил изключително много нашите бизнеси след прехода в България, а моята цел вече е да направя бизнеса разпознаваем и успешен в чужбина.
Интервюто е публикувано в най-новия брой на сп."Мениджър"
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.