Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнес стратегии в развитие
Развитието на технологиите и променящото се потребителско търсене изискват постоянно преразглеждане на плановете и бюджета на компанията, споделя Тонка Трайкова, основател и управляващ съдружник в КФМ ООД. Тя е основател и управляващ съдружник първо в „Карол“ ООД, а след това в КФМ ООД. Инженер-технолог от Института по хранителни технологии в Пловдив. Владее три чужди езика, преминала е многобройни обучения в САЩ, Япония, Испания, Германия.
КФМ ООД е лидер в производството на месни деликатеси над 30 години. Качество в хармония с традициите – това е характерно за продуктите, които компанията предлага под марките КФМ, „Чановете“ и „Молерите“. Всеки от тези брандове носи своя концепция и зад всеки от тях стои колекция от фини храни, насочена към различни потребителски групи. С дългата си история, икономически и пазарни резултати КФМ е пример за успешен и устойчив във времето бизнес модел.
Може ли да откроите принципите, които следвате при създаването на една компания?
Всеки бизнес се създава с идеята да бъде печеливш, но става успешен, ако се основава на принципи и философия, които следва безкомпромисно както в добри, така и в трудни времена. Ние създадохме КФМ, за да творим, чрез компанията сътвореното от нас да достига до хората и така да съпреживяваме една и съща емоция и удовлетворение. Нашето първо рекламно послание гласи: „Удоволствието от нещата, направени с любов“. Това е КФМ при своя генезис и през всички тези 30 години – любов! Любов в грижата, с която приготвяме нашите продукти, и в начина, по който ги опаковаме и представяме. Ние неуморимо работим за постигане на пълна клиентска удовлетвореност. Нашите продукти не трябва да са просто вкусни, искаме те да са балансирани и здравословни и разбира се – фини и изискани. Наши съмишленици са всички осъзнати потребители, които вярват, че храната е лекарство. Усилията ни са насочени към създаването на качествена храна от чисти суровини, произведени с грижа към човека и природата. Повечето служители в КФМ са представители на местната общност. За нас е важно да сме част от развитието на региона и да допринасяме за по-добрия живот на хората в него. КФМ подкрепя социално отговорните инициативи и участва активно в обществения живот на Благоевград.
Възможно ли е една компания едновременно да е добра за служителите, клиентите, партньорите и акционерите?
Корпоративната отговорност към всички заинтересовани групи е наш стандарт. Компании като нашата не могат да функционират извън интересите на своите клиенти и служители и без отговорно отношение към околната среда, местната общност и корпоративното управление. В КФМ правим всичко възможно да добавяме стойност към продуктите си, към разпознаваемостта на нашите брандове, към нивото на нашия бизнес и компанията. Ние работим за това да осигуряваме все по-добри условия на труд на нашите служители и да сме социално отговорни. Притежаваме най-високите стандарти в индустрията, стремим се да рационализираме процесите, да създаваме устойчиви модели на развитие, да инвестираме в човешки ресурс.
Колко трудно е в днешни дни намирането на правилните хора, с които да работите? Какви са основните качества, които търсите в тях?
В последните години намирането на добри служители е сред най-сериозните ни задачи. В КФМ все повече се автоматизираме и дигитализираме. Така се надяваме, от една страна, да решим проблема с недостига на кадри, а от друга, да привличаме млади хора, които да намират при нас предизвикателствата, които търсят. За съжаление, липсата на регионална политика води до обезлюдяване на района. Има все по-малко млади хора, които искат да работят в хранително-вкусовата промишленост. Със собствени усилия е трудно да се справим, но се стараем да развиваме хората, с които работим, и мотивацията им. Разполагаме с възможности да обучим всички, които имат интерес да останат в екипа ни, чрез различни програми, курсове, семинари, посещения на фабрики в България и в чужбина.
Каква е ролята на внедряването на нови технологии в развитието на компанията? Какви са актуалните тенденции във вашата индустрия?
Внедряването на високотехнологично оборудване и щадящи околната среда технологични линии е приоритет за компанията. Днес технологиите и оборудването се развиват изключително бързо и това е едно огромно предизвикателство. Не успяваме да амортизираме закупеното вчера оборудване, защото буквално на следващия ден се появяват нови, по-усъвършенствани и по-нискоенергийни инсталации. Като прибавим и бързо променящите се трендове в потребителското търсене, това често налага спешно да ревизираме бизнес стратегиите си, проектите и бюджета си, за да отговорим на всички тези предизвикателства.
Каква стратегия следвате по отношение на устойчивото и отговорно бизнес управление?
Работим активно в посока устойчив бизнес модел и кръгова икономика. Събираме разделно отпадъците много преди да се заговори за това. Продължаваме да намаляваме дебелините на всички опаковки от полимерни материали и на транспортните опаковки и оттам допринасяме за общото намаляване на въглеродните емисии при стоковото снабдяване. Готвим се активно за преминаване към изцяло рециклируеми опаковки в съответствие с предстоящото прилагане на общата европейска директива. Работим за пълната ни декарбонизация, като ползваме единствено природен газ. Скоро ще имаме собствена фотоволтаична централа и ще ползваме изцяло зелена енергия. Работим по проект за компостиране на рециклируеми отпадъци, като за целта обмисляме коопериране с други компании от индустрията.
Кой според вас е най-големият успех на компанията? Кои са най-ценните уроци, които научихте по пътя към постигането му?
Като част от целия социално отговорен пакет към нашите клиенти в последните десет години приоритетно развиваме линията „Чиста храна“ от продукти без Е-добавки (изкуствени добавки, консерванти, оцветители) и намаляваме количеството сол. Фокусът ни остават премиум продуктите от подбрани и чисти суровини и най-вече шунките и традиционните български сушени салами и деликатеси, където сме лидери на пазара. Щастливи сме, че усилията ни се оценяват и имаме толкова много доволни партньори и лоялни потребители. Това, че можем да застанем с името и бранда си, предлагайки вкусна, здравословна и полезна храна, е голяма отговорност и считаме това за един от най-важните успехи на компанията ни.
Борис Вълчинов. Материалът е публикуван в бр.10/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, в дигиталното приложение ZinZin и онлайн на manager.bg/списание.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.