Големите марки, които се борят за място под слънцето в Китай 

Големите марки, които се борят за място под слънцето в Китай 

Китай е един от най-големите пазари в света, така че е напълно естествено големите марки да искат да имат ярко присъствие на него. Въпреки икономическото забавяне, страната остава един от най-силните пазари на международната сцена. В резултат на това много големи марки са инвестирали в азиатския гигант, а за някои от тях Китай дори представлява голяма част от бизнеса им. 

 Но бизнесът с и в Китай стана по-труден за някои западни държави, а сега, след търговските санкции, наложени от САЩ, отношенията се влошават още повече. Има и други причини, поради които големите марки изпитват затруднения в Китай. В момента  китайският икономически пейзаж се променя, а със забавянето на икономиката се променят и покупателните навици в страната. 

Един от основните проблеми, с които се сблъскват международните марки в Китай, е вътрешната конкуренция. Китайските марки доминират голяма част от пазара, така че как големите марки могат да се състезават с местните? 

Геополитическото напрежение между Китай и Запада, изострено най-вече от санкциите, наложени неотдавна от САЩ, е друг проблем в който марките трябва да се ориентират, ако искат да правят бизнес в Китай. 

Освен това младите китайски потребители се качват на вълната на тенденцията, известна като Guochao, което в превод означава "национална вълна или прилив". 

Guochao отразява предпочитанията към китайските марки и култура, а не към международните. Наричан още „китайски шик“, Guochao оказва влияние, особено върху луксозните марки. Нека сега разгледаме някои големи марки, които изпитват затруднения в Китай. 

Samsung 

Снимка: Getty Images

 Южнокорейската марка е настоящият световен лидер в областта на смартфоните. Тя обаче е изправена пред ожесточена конкуренция в Китай и от Китай. Марки като Huawei и Vivo доминират на вътрешния пазар. Китайското правителство субсидира покупките на електроника, но високите разходи на Samsung я правят по-малко конкурентна. 

Qantas 

Снимка: Getty Images

Западните авиокомпании също изпитват трудности на китайския пазар. Австралийската компания Qantas, която години наред печели титлата за най-безопасна авиокомпания в света се отказва от единствения си полет от Сидни до Шанхай. Сред причините за това е намаляването на продажбите на билети. 

Virgin 

Снимка: Getty Images

През юли 2024 г. Virgin последва стъпките на Qantas и отмени полета си от Лондон до Шанхай. Причината е „значителни предизвикателства и сложност“. Подобно на много западни марки, Virgin не може да лети през руското въздушно пространство, което прави маршрутите до Китай по-дълги и по-скъпи. Китайските авиокомпании нямат такива проблеми. 

Estée Lauder 

Снимка: Getty Images

Козметични марки като Estée Lauder отстъпват позиции на китайските си конкуренти, които предлагат по-евтини алтернативи. Страната е вторият по големина пазар на козметични продукти след САЩ, но през последните няколко години няколко чуждестранни козметични марки я напуснаха, тъй като търсенето не беше достатъчно високо. Сред тях са Maybelline и Innisfree. 

Shiseido 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 Японската козметична марка също изпитва трудности на китайския пазар, като продажбите ѝ непрекъснато намаляват. През 2023 г. Китай бойкотира японските продукти, след като страната изпусна обработена радиоактивна вода от централата във Фукушима. 

Starbucks 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 Starbucks има над 7000 обекта в Китай, което е доста впечатляващо за страна, в която се пие чай. През 2024 г. продажбите са намалели с 8%. Това не изглежда много, но всъщност Китай е най-големият пазар на марката след САЩ. Китайската компания за кафе Luckin Coffee е най-яростният им конкурент и се разраства бързо. 

Pandora 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Датската марка бижута процъфтяваше на китайския пазар преди пандемията Covid-19, но оттогава продажбите ѝ намаляват и тя затваря магазини. Китайските потребители, особено по-младите, предпочитат висококаратово злато вместо сребърни гривни с талисмани. 

Nike 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 Nike е утвърдена марка в Китай, но конкуренцията от страна на местни марки като Anta и Li-Ning се превръща в заплаха. Според анализ на швейцарската банка UBS Nike вероятно ще преживее "бавен растеж със слабо възстановяване на маржа през следващите няколко години". 

Esprit 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Марката изпитва затруднения в световен мащаб. Esprit подаде молба за обявяване в несъстоятелност в Европа, а сега изпитва затруднения и на китайския пазар. Esprit губи бизнеса си в полза на по-евтини местни алтернативи като Taobao и Shein. 

ASOS 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Британският онлайн търговец на дрехи опита късмета си на китайския пазар, но до 2016 г. изтегли дейността си от страната. Конкуренцията, основно от Alibaba по онова време, продиктува края му. Въпреки че ASOS вече не е в Китай, той все още е изправен пред ожесточена конкуренция в международен план от страна на китайски търговци на дребно като Shein, особено сред потребителите от поколението Z. 

Louis Vuitton 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 Престижна марка от висок клас, Louis Vuitton също изпитва затруднения в страна, която харчи по-малко за луксозни стоки. Китайските потребители все повече се насочват към продукти тип „пингти“, които по същество са артикули, вдъхновени от най-добрите луксозни марки, но на много по-ниска цена. 

Gucci 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Gucci е поредната марка от висок клас, която страда от влиянието на тенденцията „пингти“ в Китай. През 2024 г. печалбата на компанията майка на Gucci - Kering, която включва марки като Yves Saint Laurent и Balenciaga, е спаднала с 62%. 

Burberry 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 През 2024 г. печалбата на луксозната британска марка спада с 19% в сравнение с предходната година. Марката е обвинявана и в прекалено високи цени, като бутилка за топла вода с цена 460 щатски долара се разпространява в местната социална медия Weibo. 

Hugo Boss 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

 Германската модна къща също изпитва спад в търсенето в Китай. Hugo Boss съобщи, че няма да изпълни целите си за продажби за 2025 г. и че тримесечните им продажби в Азиатско-тихоокеанския регион са намалели със 7%. 

Някои изключения 

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Въпреки че много големи луксозни марки губят пазарния си дял в Китай, това не се отнася за всяка една от тях. Hermès, Prada и Ralph Lauren са заложили на тихия лукс и жънат успехи на китайския пазар. 

Omega   

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Марката часовници изпитва затруднения и на китайския пазар. Блестящите и скъпи ръчни часовници не привличат много потребители в страната. През второто полугодие на 2024 г. Swatch Group, която е собственик на Omega, отчита 30% спад на продажбите в региона. 

Tesla   

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Китай е вторият по големина пазар на автомобилния производител. През 2025 г. обаче броят на продадените автомобили рязко намалява. Само през февруари Tesla е доставила с 50% по-малко коли в сравнение със същия период на миналата година. По-бавната икономика, конкуренцията на местни производители на автомобили като BYD, а сега и търговските санкции, оказват голямо влияние върху Tesla в Китай. 

Volkswagen  

​​​​​​​Снимка: Getty Images

Китай представлява една трета от продажбите на Volkswagen Group, което го прави най-големия пазар за германския автомобилен производител. През 2024 г. продажбите на Volkswagen са намалели с 10%, отстъпвайки място на местните марки. VW се опитва да съживи марката, като си партнира с китайския производител на батерии CATL. 

General Motors   

​​​​​​​Снимка: Getty Images

GM си партнира с местната SAIC, но съвместното предприятие е на загуба. Автомобилният производител преструктурира дейността си в Китай и ще се съсредоточи върху продажбата на луксозни марки като Cadillac и Buick. 

Toyota 

  

​​​​​​​Снимка: Getty Images

През 2024 г. продажбите на Toyota на най-големия им пазар след САЩ са намалели с 6,9%. Роля за този спад изиграват бойкотът на японските продукти от страна на китайските потребители през 2023 г. и по-евтините местни автомобили. 

Intel   

​​​​​​​Снимка: Getty Images

През 2024 г. Китай забрани произвежданите в чужбина полупроводници в своите компютри и сървъри, така че производителите на чипове като Intel бяха силно засегнати. Близо 30% от общите глобални приходи на компанията идват от Китай. 

AMD   

​​​​​​​Снимка: Getty Images

AMD също е голям производител на чипове, който беше засегнат от мерките на китайското правителство. Технологичната компания също изпитва затруднения на фона на търговската война между САЩ и Китай. 

Apple   

Американският технологичен гигант отбеляза спад в продажбите си и в Китай. Apple се сблъсква с конкуренцията на марки като Huawei, както и с проблеми, свързани с правителствената забрана на техните функции с изкуствен интелект. В резултат на това Apple обяви партньорство с технологичния гигант Alibaba за внедряване на AI за iPhone в Китай. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ