Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Идва ли краят на безплатното връщане на стоки при онлайн покупки в Испания?
В разгара на спиралата от нарастващи разходи и загуба на рентабилност, големите дистрибутори на текстил вече слагат край на възможността за безплатно връщане на стока, закупена онлайн. Услугата, която помогна за поддържането на възхода на електронната търговия, вече става нерентабилна за компаниите, които трябва да поемат логистичните разходи, които тя генерира, предава abc.es.
Zara (Inditex) вече въведе такса от 1,95 евро за връщане на продукти, купени по интернет, освен ако клиентът не ги достави до магазина. Текстилният гигант се стреми да улесни изживяването на купувача при връщане в магазина. Ето защо в своя "флагман" на площад "Испания" в Мадрид създаде пощенска кутия, специално проектирана за връщане на продукти, които са закупени на неговия уебсайт или чрез неговото приложение.
Флагманът на групата Inditex постепенно въведе мярката в до 30 държави от октомври 2021 г. насам, позовавайки се на критериите за устойчивост. Испания е пощадена за момента на въвеждането му, но успехът на новата политика през първите етапи на действие предполага, че тя скоро може да бъде реалност и там.
"Мярката успя да увеличи броя на връщанията във физическите магазини (където все още е безплатна във всички страни, също и за покупки, направени през интернет) и периодите за връщане са намалени", обясни директорът на Капиталови пазари в Inditex Маркос Лопес.
За специалистите това е очаквана и нормална стъпка. Години наред много клиенти злоупотребяват с тази политика с практики като поръчване на различни размери на един и същи продукт или поръчване на повече дрехи, отколкото възнамеряват да запазят. "В текстила логистичните разходи могат да представляват 15 или 20% от общите разходи, а връщанията на стока или т.нар. обратна логистика 30% от общите разходи", посочва експертът по търговия на дребно и прeподавател в Университета ESIC Андрес Нунес.
За Нунес стъпката, предприета от гигант в сектора като Zara, отваря пътя за други компании да последват примера. "Zara има много лоялна клиентска база и й позволява да изпревари останалите", обяснява той. Но Нунес предупреждава, че въпреки че тази политика представлява възможност да направи операциите си по-печеливши, тя може да бъде използвана от други големи компании в сектора, за да определят безплатно връщане на стоки като конкурентно предимство.
Такъв може да е случаят с Mango, един от големите конкуренти на Inditex. Източници от компанията, собственост на Исак Андич, посочват, че в момента Mango няма намерение да започне таксуване за връщане на стоки, "защото основната им цел е да улеснят покупката и изживяването при връщане за нашите клиенти".
И това съвсем не е единственият случай. Марките на Tendam (Springfield, Cortefiel, Pedro del Hierro) продължават да прибират безплатно продуктите си от своите клиенти.
Zalando, който управлява бизнеса си в Испания 100% онлайн, наложи модел на продажба, даващ на клиента възможност за безплатно връщане на дрехите. "По този начин клиентите на Zalando имат възможността да избират от голямо разнообразие от артикули, да поръчват дрехите, от които се нуждаят, и да ги пробват в комфорта на собствения си дом", казват източници от базираната в Берлин компания. Така че те поставят целия фокус върху намаляването на процента на възвръщаемост, за да избегнат понасянето на логистичния удар върху техния баланс. Информатори на Zalando казват, че връщането на стоки заради размера представлява една трета от общата сума и затова имат специален екип, който непрекъснато подобрява съветите за оразмеряване.
Но в Испания вече има големи "търговци на дребно", които таксуват връщането. Японската Uniqlo, която току-що отвори мегамагазин в Мадрид, таксува 2,95 евро за връщане на продукти, закупени онлайн.
H&M прави същото за купувачи, които не са регистрирани на уебсайта му, като таксата там е от 1,95 евро.
Най-голямата верига от универсални магазини в Испания El Corte Inglés прави това и в случай, че върнатите артикули се вземат у дома (до 7,90 евро) или чрез куриерската фирма Celeritas (2 евро), но ако връщането се извършва в магазин или в който и да е пощенски клон, клиентът не плаща нищо.
Трябва да се отбележи и политиката на Shein. Китайската компания за бърза мода, която сее хаос в световната текстилна индустрия, има една от най-големите такси за събиране на върнати стоки. В неговия случай Shein не таксува първата дреха, а 4,50 евро за останалите, ако се изисква вземане от дома.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.