Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Китай критикува пристрастяването към „слепите кутии“, но това не бива да притеснява производителя на куклите Labubu

Пекин може и да е предупредил срещу играчките в т. нар. „слепи кутии“, но анализаторите залагат, че Pop Mart International – компанията, стояща зад куклите Labubu, ще остане една от най-актуалните потребителски марки в Китай тази година, предаде CNBC.
В редакционна статия от 20 юни, китайската държавна медия People’s Daily призова за по-строги регулации относно продажбата на играчки в слепи кутии и колекционерски карти на деца под осемгодишна възраст, като например проверка на възрастта на купувачите при плащане и изискване за родителско одобрение при онлайн транзакции.
Без да назовава Pop Mart, която е със седалище в Пекин, вестникът остро критикува бизнеса за това, че примамва малки деца да харчат много за „слепи карти“ и „мистериозни кутии“ – модел, който е в основата на привлекателността на Pop Mart. Компанията често продава куклите си в слепи кутии на купувачи, които не знаят какъв герой е вътре, докато не я отворят.
Впоследствие цената на акциите на Pop Mart се срина с 12,1% за седмицата, завършила на 20 юни, отбелязвайки най-стръмния си спад от края на 2023 г., слагайки край на масивното рали, което изпрати акциите на компанията нагоре с над 600% през последните 12 месеца.
Акциите ѝ възстановиха част от загубите оттогава насам, задържайки се близо до най-високите си нива, достигнати в средата на юни.
Коментарите в държавните медии за играчките с „сляпа кутия“ напомнят за разпоредбите на Пекин относно видеоигрите през последните години, които бяха насочени към ограничаване на пристрастяването към игрите и неконтролираните покупки в игрите от непълнолетни.
Това доведе до ограничения за това колко дълго непълнолетните могат да играят видеоигри, като част от репресии в целия сектор, които заличиха милиарди долари от стойността на китайските гейминг гиганти.
„Мащабът на въздействието на китайските политици върху бизнеса е много по-висок, отколкото в други страни“, каза Алфредо Монтуфар-Хелу, старши съветник на Китайския център в мозъчния тръст The Conference Board.
Въпреки това, анализаторите смятат страховете от регулаторни насрещни ветрове за преувеличени, тъй като поколението Z и милениалите, а не малките деца, са основната потребителска демографска група на Pop Mart.
Pop Mart до голяма степен ще бъде изолиран от засилващ се регулаторен контрол, тъй като е насочен към по-млади хора с адекватна покупателна способност, каза Монтуфар-Хелу.
Местните конкуренти, които се фокусират върху непълнолетни, обаче вероятно ще бъдат „силно засегнати“, заяви Джеф Джан, анализатор на акции в Morningstar.
Има и друг фактор, който би могъл да смекчи регулаторното въздействие върху Pop Mart. Той все повече се разчита на продажбите в чужбина, особено в Югоизточна Азия, каза Джан. А делът на приходите му от Китай ще падне до около 30% през следващите 10 години, прогнозира той. Продажбите на Pop Mart в чужбина през 2024 г. вече са надминали общите продажби на компанията през 2021 г.
Pop Mart е получил около 61% от приходите си от континентален Китай през 2024 г., според годишния си доклад, като останалите са генерирани главно от Югоизточна Азия и Източна Азия, както и от Хонконг, Макао и Тайван.
Продажбите на компанията в Северна Америка са нараснали с над 550% миналата година спрямо предходната година, а компанията има 90 физически магазина и места за продажба на вендинг машини в Съединените щати.
Банката HSBC очаква приходите на Pop Mart в чужбина през 2025 г. да се увеличат повече от два пъти до 14 милиарда юана (1,95 милиарда долара) спрямо 2024 г., благодарение на силния импулс в продажбите от „Labubu 3.0“, пуснат през април. Тази цифра би представлявала повече от половината от всички прогнозирани приходи тази година, в сравнение с 39% през 2024 г.
Допаминова икономика
Бързо нарастващата популярност на грозно-сладките играчки контрастира с иначе бавното потребление в страната, тъй като мнозина стават все по-пестеливи на фона на по-бавната икономика.
По-младите китайски потребители искат да изградят колекции от играчки заради усещането за „достъпна ексклузивност“, което те им дават, каза Монтуфар-Хелу, тъй като те могат да се превърнат в един от късметлиите, които ще получат „специалното издание“ на разумна цена.
Pop Mart продава играчки в слепи кутии с цени от около 59 юана до 5999 юана. Колекционерите често харчат стотици или хиляди юани, а редки модели могат да донесат шестцифрени суми на търгове втора употреба.
„Самият смисъл на слепите кутии е неизвестното, несигурността. Има някакво присъщо любопитство за това какво ще получи някой. Това води до известна степен на вълнение, когато хората купуват слепи кутии“, каза Крис Уонг, старши клиничен психолог в базираната в Сингапур клиника Resilienz.
„Когато тази несигурност бъде разрешена“, каза той, визирайки отварянето на слепата кутия, „[това] обикновено идва с определени приятни емоции, като забавление, изненада и наслада. Това също играе роля в това защо хората просто продължават да правят това.“
Скапери, фалшификати, забавяне на производството
Но въпреки че лудостта около Labubu не показва признаци на забавяне, Pop Mart все още е изправен пред други предизвикателства, които могат да намалят инерцията му, казват анализатори.
„Въпреки че основните интелектуални собствености на Pop Mart, като Labubu, са получили известна глобална популярност през последните две години... няма гаранция, че това, което е популярно сега, ще остане актуално през следващите пет до десет години“, каза Джан.
Други рискове включват несигурността относно способността на компанията да отговори на променящото се търсене и скалпирането (препродажбата на по-голяма цена), което би могло да изгони истинските потребители от пазара, посочиха анализатори на HSBC.
Pop Mart отправи рядко извинение миналия месец, след като рязкото увеличение на поръчките причини забавяне на доставките, като потребителите се оплакаха онлайн, че не са получавали поръчки седмици след като са ги направили.
Фалшивите играчки също могат да навредят на репутацията на Pop Mart у дома и в чужбина, отбеляза анализатори, въпреки усилията на правителството за засилване на контрола на контролно-пропускателните пунктове за износ.
Митниците в пристанището Нингбо, едно от най-натоварените пристанища в страната, конфискуваха над един милион фалшиви кукли Labubu през първите шест месеца на тази година поради нарушения на интелектуалната собственост и опасения за контрабанда.
За да запази свежестта на марката си, Pop Mart взе пример от наръчника на Disney, като удвои усилията си за разширяване на портфолиото си от интелектуални собствености, стартирайки временни магазини, филмово студио и тематичен парк.
Основателят на Pop Mart, Уанг Нинг, веднъж намекна за стремежа си да превърне компанията в „китайския Disney“.
Но тези инициативи не са евтини.
„Производството на анимация изисква силен екип за разказване на истории, който може постоянно да предоставя завладяващи разкази“, каза Ехо Гонг, независим консултант по потребление на дребно, базиран в Шанхай. Тя добави, че управлението на тематичен парк също изисква съвсем различен набор от умения и много по-големи инвестиции от просто продажбата на играчки.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.