НАП: 350 заведения, магазини и хотели в зимните ни курорти не са отчитали приходите си коректно

НАП: 350 заведения, магазини и хотели в зимните ни курорти не са отчитали приходите си коректно

Общо 350 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово не са отчитали приходите си коректно. Това установиха служителите на „Фискален контрол“ на НАП при проверките от началото на зимната контролна кампания (от 3 януари до момента). Досега са проверени над 1000 търговски обекта като контролните действия в планинските ни курорти ще продължат до края на сезона.

Нарушенията, които са разкрили фискалните инспектори, са: неиздаване на касови бележки, разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата, документи за продажба, неотговарящи на изискванията, както и погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари вече е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години.

Заради констатираните нарушения, на 332 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 36 предстои да бъдат санкционирани, а 44 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване. 

В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. Така фискалните контрольори са проследили  постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди.

В проверките се е включил и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби.

В 176 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%. В 49 от проверените търговски обекти на клиентите не е издадена касова бележка. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“. В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play.

Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Никола Саркози влезе в затвора
Дигиталното евро – новата основа на европейската финансова инфраструктура
Представители на банки: Поколението Z напуска сектора в търсене на предприемачески възможности
Санае Такаичи: Новото лице на властта в Япония
Новата икономика: AI трябва да бъде благодат за развиващите се пазари, но някои инвеститори не са убедени
Васил Терзиев предлага актуализация на столичния бюджет
Борсовият индекс SOFIX стана на 25 години. Кои бяха първите компании в него?
Самолет кацна аварийно в САЩ, след като мистериозен обект счупи предното му стъкло