Недостигът на самолети се превръща в печалба за някои авиокомпании

Недостигът на самолети се превръща в печалба за някои авиокомпании

Недостигът на самолети се превръща в печалба за някои авиокомпании, тъй като недостигът на доставки позволява на превозвачите да продават нови самолети на лизингови компании на много по-високи цени, отколкото са платили, предава Ройтерс.

Превозвачи като базираната в Денвър Frontier Airlines и унгарската Wizz Air съобщават за печалби в размер на стотици милиони долари от продажбата на самолети след получаването им и отдаването им под наем за собствени нужди. Тези сделки за продажба и обратно наемане отдавна са начин за авиокомпаниите в световен мащаб да генерират ликвидност и да намалят напрежението в балансите си.

Свитият пазар на самолети направи тези сделки много по-привлекателни, като тази година американските авиокомпании представляват 24% от глобалните сделки за продажба и обратен лизинг, в сравнение с 10% през 2022 г., според консултантската компания Cirium Ascend.

През тази година пътническите превозвачи ще получат 19% по-малко самолети от очакваното поради производствени проблеми в Boeing и Airbus, според AeroDynamic Advisory. Освен това се очаква около 350 самолета Airbus A320neo да бъдат спрени от полети между 2024 и 2026 г., за да се справят с дефект в двигателите Pratt & Whitney на RTX.

В резултат на това цените на новите самолети са с 20% по-високи от периода преди пандемията, каза Джон Хеймлих, главен икономист в Airlines for America (A4A), индустриална група, която представлява големите превозвачи в САЩ.

Този месец Frontier отчете печалба от 71 милиона долара през първото тримесечие от тези сделки, което е 78% повече от миналата година. Вероятно ще види подобни печалби през текущото тримесечие, каза Роб Морис, ръководител на глобалното консултиране в Cirium.

Wizz Air отчете печалба от около 245 милиона евро ($266,5 милиона) през последната си финансова година, което е ръст от около 146%.

Роб Морис описа пазара за продажба и обратен лизинг като „много конкурентен“, където силата на ценообразуването е в ръцете на продавача.

Някои превозвачи също се възползват повече от други, като определят правилното време на поръчките. Frontier, например, направи голяма поръчка през 2021 г., когато инфлацията беше относително по-ниска и търсенето на въздушни пътувания не се беше възстановило.

Американски авиокомпании като Delta, American и United също са сключвали сделки, но не толкова често, колкото Frontier. Нискотарифният превозвач има поръчани повече от 200 нови самолета Airbus за доставки до 2029 г.

Този месец Frontier заяви, че макар да получава самолетите от Airbus със „съществена отстъпка спрямо пазара“, ги продава на лизингодатели на много по-висока цена.

Този финансов инженеринг позволи на ултранискотарифния превозвач почти да излезе на печалба през първото тримесечие, което обезпокои някои анализатори, според които бизнесът на авиокомпанията изглежда е станал по-зависим от тези сделки, отколкото от превоза на пътници.

„Продължаваме да се опасяваме, че големите печалби от продажба и обратен лизинг са все по-основни за рентабилността на Frontier“, каза анализаторът на JP Morgan Джейми Бейкър.

Но Frontier смята, че нейният портфейл от поръчки за самолети е „основен актив“ на пазара с ограничено предлагане, тъй като се очаква производствените предизвикателства при производителите на самолети да продължат.

„Това е основна част от бизнеса, парите са реални“, заяви главният изпълнителен директор Бари Бифъл пред инвеститорите този месец.

Лизингодателите споделят това мнение. Енгъс Кели, главен изпълнителен директор на гиганта в областта на лизинга на самолети AerCap, този месец прогнозира, че стеснението на световните пазари на самолети ще продължи до края на десетилетието.

Цените на лизинга се покачват

Растящите цени на новите самолети означават и растящи наеми. Авиокомпаниите харчат с 30% повече за лизинг на самолети, отколкото преди пандемията, изчислява Хаймлих от A4A.
Лизинговата ставка за Airbus A321neo е достигнала 455 000 долара на месец, сочат данни на Cirium, което е с 30% повече от 2020 г.

От авиокомпаниите се изисква да плащат не само месечни наеми за срока на лизинговите договори, но и компенсация за поддръжка и гаранционен депозит.

Забавянето на доставките на самолети също може да постави авиокомпаниите в затруднено положение, особено тези, които зависят от тези сделки, за да генерират парични средства и да управляват разходите си, казва Кортни Милър, основател на консултантската фирма Visual Approach Analytics.

Бразилската авиокомпания Gol, която тази година подаде молба за защита от фалит в САЩ по глава 11, изпитва затруднения да управлява високите разходи за лизинг и лихви, след като Boeing не успява да достави самолети с темпове, които да позволят финансирането на дейността ѝ.

Положението на Frontier не е толкова тежко, но тя отчита печалба само през едно от последните пет тримесечия.

„Доставката на самолети трябва да продължи, за да се финансира авиокомпанията“, каза Милър. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ