20 авиокомпании влязоха в конфликт с ЕС заради подвеждаща „зелена“ реклама

20 авиокомпании влязоха в  конфликт с ЕС заради  подвеждаща  „зелена“ реклама

20 авиокомпании влязоха в конфликт с ЕС заради подвеждаща „зелена“ реклама

Авиокомпаниите се опитват да привличат пътници, които са загрижени за климата, чрез реклами, които предлагат полети с ниски въглеродни емисии, но Европейската комисия възразява срещу това, пише Politico.

20  авиокомпании вече са обект на разследване от страна на Комисията за предполагаемо „зелено“ рекламиране; Брюксел предприе действия на 30 април след предупреждение, отправено от Европейската организация на потребителите (BEUC) през юни. Авиокомпаниите разполагат с 30 дни, за да коригират всички подвеждащи твърдения.

Сблъсъкът се корени в политиката в областта на климата, която ЕС налага на авиационния сектор.

Самолетите са отговорни за около 2,5 % от емисиите на парникови газове и в стремежа си да ги намали миналата година Брюксел се съгласи да задължи сектора постепенно да премине към устойчиви авиационни горива (УАГ) - възобновяеми или получени от отпадъци горива, които могат да се използват в съществуващите двигатели, но имат по-нисък въглероден отпечатък.

До 2025 г. 2% от горивото, с което се задвижват самолетите в ЕС, трябва да бъде екологично, като през 2030 г. то трябва да нарасне до 5% - дял, който трябва да се увеличава на всеки пет години до 70% през 2050 г. Понастоящем самолетите използват само малко количество екогориво(SAF), коeто е много по-скъпо от керосина.

Авиокомпаниите се стремят да изтъкнат екологичния си напредък

„Зелените тарифи“ на Lufthansa обещават на потребителите - просто като „изберат една от икономичните зелени и бизнес зелените тарифи“, да намалят 20 % от индивидуалните емисии на CO2, свързани с полета, чрез използване на SAF и да компенсират останалите емисии „в еквивалентна степен чрез принос към висококачествени проекти за опазване на климата“ - препратка към компенсаторни кредити.

KLM съобщи на потребителите, че могат да намалят своя въглероден отпечатък благодарение на SAF и „програма за залесяване“. Групата Air France-KLM също така потвърди, че нейните авиокомпании Air France, KLM и Transavia Netherlands са получили известие от Комисията за предполагаемо „зелено“ промиване.

Ryanair, която във вторник потвърди, че също е обект на проверка от страна на ЕС, заяви, че е „една от най-екологичните и чисти авиокомпании в Европа, което е статистически вярно“, тъй като авиокомпанията лети с висок коефициент на натоварване и използва екологично ефективни самолети, заяви главният изпълнителен директор на Ryanair Group Майкъл О'Лиъри на пресконференция на летището в Брюксел.

Ryanair включва „Въглероден калкулатор“ и допълнителна платена услуга, за която се предполага, че позволява на пътниците да „компенсират вашите приблизителни емисии на CO2“.

Проверка на реалността

Потребителското лоби отбеляза, че авиокомпаниите не трябва да насърчават използването на SAF, тъй като те „все още не са готови за пазара и няма да бъдат широко разпространени поне до края на следващото десетилетие“. То също така нарече твърденията за компенсиране „фактически неверни“, тъй като не е доказана еквивалентност между ползите от тях за климата и емисиите на CO2, свързани с пътуванията със самолет.

Lufthansa потвърди, че нейните авиокомпании: Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels и Eurowings,  са получили жалбата на ЕС, но също така продължи да настоява, че полетите могат да бъдат съвместими с политиките за климата.

„Още до 2030 г. Lufthansa Group иска да намали наполовина нетните си емисии на CO2 в сравнение с 2019 г. чрез мерки за намаляване и компенсиране“ - план, който е „потвърден от независимата инициатива „Научно обосновани цели“ (SBTi) през август 2022 г.“, се казва в изявлението на авиогрупата.

Но тези твърдения са несъстоятелни, предупреди BEUC. Lufthansa  отбелязва, че също така се фокусира върху „ускорената модернизация на флота, непрекъснатото оптимизиране на полетните операции и използването на устойчиво авиационно гориво (SAF)“.

Чарлтън, авиационен консултант, коментира, че "зелената реклама" не съответства на реалността в сектора.

„Всички знаем, че SAF е по-добро от реактивното гориво, но това не е истинският проблем“, каза той. „Въпросът е дали човек може да твърди, че е устойчив като цяло, когато 0,001% от горивото му е с 80% по-малко замърсяване. Подозирам, че авиокомпаниите са от грешната страна на този въпрос.“

Авиокомпаниите са наясно, че се движат по тънка линия. BEUC разгледа уебсайта на Ryanair и отбеляза, че когато потребителят кликне върху „повече информация“, се появява следният отказ от отговорност: „Въпреки че предлагането на принос за компенсиране на емисиите няма да направи самия полет „по-зелен“, нашият въглероден калкулатор ви дава възможност да участвате в редица големи екологични проекти.“

Потребителската организация нарича това изключване „неясно“ и „много двусмислено“, тъй като включва думи като „принос към“, които „могат да се отнасят до всичко от 1 до 99 процента“ от разглежданите емисии.

Дребният шрифт на KLM също е с повече нюанси. Засаждането на дървета, разбира се, „не влияе върху преките емисии от самия полет“, признава холандската авиокомпания в искането си, „но вашият принос ще помогне за възстановяването на горите, които абсорбират CO2“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ