Разкошни времена

Разкошни времена

Пазарът на луксозни стоки нараства рекордно и няма изгледи тенденцията да се обърне

Един сегмент от световния стокооборот остава недокоснат от страховете от рецесия. Нещо повече, дори демонстрира растящо самочувствие с тенденция за устойчивост. Пазарът на луксозни стоки, смятан за един от най-чувствителните индикатори на кризи, е нараснал с цели 15% спрямо 2021 г. според изследване на Bain&Co, като стойността му се е повишила до 353 млрд. долара. Прогнозата за 2023 г. е за забавяне, но запазване на положителния прогрес с 3-8%. И то, въпреки че един от основните високоплатежни играчи – Китай, продължава да следва политиката си на нулев ковид, която спира растежа в страната, а официален пазар в Русия просто няма, след като всички големи компании се изтеглиха оттам след началото на войната в Украйна.

Увеличението на продажбите е повсеместно. При LVMH – лидера в сектора, увеличението е 19%. При Kering (собственик на Gucci) ръстът е 14%, при Hermes – 24%. Като цяло само при 5% от всички премиум брандове пазарът не е донесъл растеж.

Според Клаудиа д’Арпидзио, партньор в Bain&Co, луксозните стоки са в много по-добра позиция, отколкото през финансовата криза през 2008-2009 г. Причината е, че продажбите са концентрирани сред ултрабогатите, които не усещат растящата инфлация. 40% от покупките са направени от най-богатите 2% потребители на този пазар. За сравнение, по време на глобалната финансова криза през 2009 г. този процент е бил 35.

Като ултрабогати към момента (със състояние от над $50 млн.) се класифицират рекордните 218 200 души – 46 000 повече, отколкото преди година. Цифрите са от ново изследване на Credit Suisse, в което се говори за „експлозия от богатство“. Както и че богатите са спестили $2.5 трлн. Броят на милионерите за година се е увеличил с 5.2 млн. души до общо 62.5 млн. От тях 24.5 млн. – почти 40% – живеят в САЩ. След това се нареждат Китай (10%), Япония (5.4%), Великобритания (4.6%) и Франция (4.5%).

Според Bain&Co след очакванията за предпазлив ръст през 2023 г. в следващите осем години продажбите на луксозни стоки ще нараснат с 60%. И макар че няма да има „нов Китай“, Индия, Мексико и Южна Корея ще „произведат“ още 10 млн. нови консуматори на луксозни стоки само през следващата година.

„Новата вълна на луксозни стоки изисква еволюция въпреки проблемите, адаптация в несигурността и много креативност от всички марки. И то с развитието на нови тенденции и концепции“, категорична е Д’Арпидзио.

Moët свършва запасите от луксозно шампанско

Изпълнителният директор на частта на LVMH за вино и спиртни напитки Филип Шаус казва, че 2022-ра ще е „фантастична година“ за шампанското на компанията. LVMH има марки като Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Krug и Dom Pérignon. Бутилка от най-достъпния вид шампанско струва около 80 лв. у нас, но в по-високите ценови сегменти луксозното шампанско е десетки пъти по-скъпо. Добрата година според Шаус най-добре си личи по изпразнените изби под град Еперне в региона Шампан. Тунелите, в които са избите на Moët, са с дължина от около 27 км.

Според Шаус, който говори на форум в Сингапур, причината за повишения интерес е краят на ковид ограниченията, довел до много повече туристически пътувания. Увеличението при продажбите на шампанско и вино за компанията в първите девет месеца на 2022 г., сравнено с първите девет месеца на 2021 г., е 32%.

Снимка: Shutterstock

VIP-Zона

Поколението Z – родените между 1997 и 2012 г., ще са около една трета от всички купувачи на луксозни стоки в края на десетилетието. Това поколение влиза на пазара още на 15-годишна възраст, пленено най-вече от новите модни линии на компаните, които включват кецове, всекидневно облекло, раници и всевъзможни джаджи. Освен това младите нямат кредити и ипотеки – тоест, те могат в пълна степен да се отдадат на щедро харчене.

Друг голям плюс за това поколение е силният долар. За новите милионери от САЩ сега е много изгодно да харчат, без да се замислят, парите си в луксозните монобранд бутици в Европа.

Европа, Америка и Азия продължават да водят

Старият свят, Азия и двете Америки са континентите, на които се пазаруват най-много луксозни стоки. Общият обем на покупките за двете Америки е 113 млрд. евро, за Европа е 94 млрд., като тук обаче сериозен принос имат туристите от САЩ и Близкия изток. В Китай луксозният пазар е за 59 млрд., а за останалата част от Азия – 48 млрд. За разлика от всички останали големи пазари обаче, Китай отбелязва регрес. И това едва ли ще се промени скоро на фона на продължаващите локдауни.

Иначе растежът е във всички сегменти на сектора – коли, яхти, бижута, самолети, изкуство, дизайн, алкохолни напитки, гурме ресторанти, хотели, круизи и дрехи.

Нови ниши

Бумът на луксозни стоки доведе и до отваряне на нови ниши. Мелъди Машиломпан – основателят на Style Concierge by Melody, е стилист по поръчка. Работила за Harrods, Gucci и Louis Vuitoon, тя дава съвети, проверява, след това отива и купува нужното. На линия е и Джеймс Исън – собственоръчно обявил се за „Агентът на 0.1%“. Той пък може да намери и уреди всичко законно, което искат ултрабогатите. „Това са деца на състоятелни хора, които могат да си позволят да платят 7000 евро за чифт кецове или 60 000 евро за часовник“, казва той. Исън не е единствен – има куп хора, които препродават луксозни стоки. „По време на пандемията хората продаваха ролексите си за 150%, 180% над цената им в магазина. Просто нямаше доставки, защото веригата беше нарушена. И това доведе до толкова голям скок“, обяснява Исън. Има и още – най-младите не усещат или не мислят, че е срамно да парадираш с луксозните си покупки. Нещо, което не важи за другите генерации, които купуват луксозни стоки.

Снимка: Shutterstock

Париж и Милано изместват Лондон

Според луксозната британска марка Burberry стоките на компанията се продават много по-добре в Париж и Милано, отколкото в Лондон. Едната причина е прозаична – американските туристи предпочитат Европа. В трите летни месеца именно те са довели до двуцифрено увеличение на продажбите на компанията. Втората причина е решение на британското правителство, което спря връщането на ДДС за луксозни стоки. „Пазаруването без данъци във Великобритания беше много привлекателно за богатите туристи. Сега не е така. Тези туристи не са спрели да идват тук, но пазаруват много повече в континентална Европа“, казва Джули Браун, финансов и оперативен директор на Burberry.

Петър Хераков. Текстът е публикуван в осмото годишно издание на Мениджър „Първите в бизнеса“.  Ще го откриете на ZinZin.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ