Рекорден дял от американските компании пренасочват инвестиции далеч от Китай

Рекорден дял от американските компании пренасочват инвестиции далеч от Китай

Близо половината от американските фирми са пренасочили планираните китайски инвестиции към други региони през последната година - най-високият дял в историята, съобщи Американската търговска камара в Шанхай, цитирана от Си Ен Би Си.

Проучването на членовете на бизнес камарата дойде малко след ескалация на търговското напрежение между САЩ и Китай и временната отмяна на някои тарифи от средата на май. Миналият месец двете страни се споразумяха да удължат търговското примирие с още 90 дни – до средата на ноември.

„За една компания 90 дни са просто твърде кратки“, каза пред репортери Ерик Джън, президент на AmCham Shanghai, като добави, че планирането на веригата за доставки е много по-дългосрочно.

„Поне засега не е нужно да се справяме с още по-високи тарифи, но проблемът не изчезва, той все още е тук“, обясни Джън.

Цели 47% от анкетираните в проучването, проведено от 19 май до 20 юни, заявяват, че са пренасочили планираните за Китай инвестиции предимно към Югоизточна Азия. Това е най-високият дял, откакто в проучването за първи път е зададен въпросът за плановете за пренасочване на инвестиции от Китай през 2017 г.

Индийският субконтинент, който включва Бангладеш, е втората най-популярна дестинация за пренасочени инвестиции, докато САЩ и Мексико са на трето място.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп се стреми да насърчи бизнеса да върне производството си в Америка, като той критикува плановете на Apple за разширяване на производството в Индия. Няколко компании, особено в областта на технологиите, обещаха нови инвестиции в САЩ.

Членовете на AmCham Shanghai включват Apple, Ford, Honeywell, Meta и Tesla. Джефри Леман, председателят на бизнес групата, посочи, че членовете са засегнати не само от американските тарифи върху Китай, но и от ответните мита на Пекин, тъй като материалите, необходими за производството на продукта, често идват от САЩ.

Американските мита върху китайски стоки са близо 58%, докато китайските такси са около 33%, според базирания в САЩ Институт за международна икономика „Питърсън“. Митническите ставки могат да варират в зависимост от продукта.

Близо две трети, или 65%, от анкетираните, казват, че настоящите тарифи им нанасят значителни щети, особено на тези в производството, заяви пред Си Ен Би Си Джън.

Конкуренцията на вътрешния пазар на Китай също се увеличава, докато доверието в петгодишните перспективи за местния бизнес достигна рекордно ниско ниво за четвърта поредна година, установи проучване на AmCham Shanghai.

Само 28% от анкетираните посочват, че оперативните им маржове в Китай през 2024 г. са по-високи от тези на глобалния им бизнес, докато 33% казва, че представянето им в Китай всъщност е по-лошо.

Американските компании също така заявяват, че китайските им конкуренти са по-напреднали в шест от осем категории, особено скоростта на пускане на пазара и внедряването на изкуствен интелект. Около 41% от анкетираните посочват, че китайските компании са по-напреднали във внедряването на изкуствен интелект, като този дял се е увеличил до 62% в търговията на дребно и потребителската индустрия.

„Виждаме изкуствения интелект като друга област, в която можем да се конкурираме тук, в Китай, но след това трябва да намерим начин“, каза Джън. „От една страна, трябва да спазваме изискванията, защото има определени правила за контрол на износа, които трябва да спазваме като американски компании. В същото време трябва да продължим да проучваме потенциални възможности в тази страна, включително да работим с китайски партньори.“

Членовете на AmCham Shanghai смятат, че водят китайските си конкуренти с добра преднина само по отношение на качеството на продуктите и показателите за развитие.

Подобряване на бизнес средата

Макар че търговското напрежение и опасенията относно забавянето на икономиката на Китай натежаха върху краткосрочните перспективи, респондентите в проучването отчитат значително подобрение в местната регулаторна среда.

Близо половината, или 48%, казват, че регулаторната среда е прозрачна за тяхната индустрия, което е голям скок от едва 35% през 2024 г. Делът на бизнеса, който отбелязва липсата на прозрачност възпрепятства операциите, спадна с 12 процентни пункта до 16%.

Делът на респондентите, които посочват, че чуждестранните и местните компании са третирани еднакво, се увеличи с 5 процентни пункта до 37%.

През последните години Пекин засили усилията си за привличане и задържане на чуждестранни инвестиции, с повишена ангажираност и по-приятелски политически становища. По-рано тази година Китай публикува „план за действие“, който включва мерки за улесняване на инвестициите в биотехнологии за чуждестранни фирми, като същевременно изяснява стандартите за държавни поръчки.

Проучването на AmCham Shanghai обаче установи, че 14% от анкетираните съобщават, че средата за чуждестранни фирми в Китай се влошава, като технологичният сектор е изправен пред най-големи предизвикателства – 31% от анкетираните от индустрията отчитат влошаване.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Полша свали руски дронове, нарушили въздушното ѝ пространство
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Времето: Септемврийско слънце с летни температури
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
Митниците продават на търг 87 килограма златни и сребърни бижута, кюлчета и монети, задържани на ГКПП "Капитан Андреево"
Най-старият хотел в света: 1300 години история и гостоприемство