Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Търговски бариери и забавяния в доставките на самолети затрудняват растежа на авиокомпаниите

Ръководителят на световна организация на авиоиндустрията заяви в понеделник, че нарастващите търговски бариери рискуват да навредят на икономиката и сектора на въздушния транспорт, а „неприемливите“ забавяния в доставките на самолети осуетяват плановете за растеж във време на рекорден брой пътници.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) намали ключова прогноза за печалбите в целия отрасъл за 2025 г., като обвини за това търговското напрежение и намаляващото потребителско доверие, предава Ройтерс.
„Както всички форми на свързаност, летенето прави света по-проспериращ. Това е в контраст с търговските бариери и фрагментацията на многостранната система, основана на правила. Те унищожават богатството и понижават жизнения стандарт. За времето, в което живеем, това е важно послание“, каза генералният директор на IATA Уили Уолш на годишната среща на групата в Ню Делхи.
Всеобхватните тарифи, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, разпалиха опасения от икономически спад и ограничиха дискреционните разходи, което накара много потребители, особено в Съединените щати, да отложат или намалят плановете си за пътуване.
Те също така заплашват десетилетен пакт между повече от 30 държави за премахване на митата върху самолетите и техните части.
Въпреки че Уолш заяви, че няма индикации цените на самолетите да са се увеличили поради тарифите, той каза, че авиокомпаниите ще се противопоставят на всеки опит на производителите на аерокосмически продукти да повишат цените и призова правителствата да „държат аерокосмическия сектор извън търговските войни“.
IATA представлява около 300 авиокомпании, които отговарят за повече от 80% от световния трафик.
По отношение на екологичната устойчивост Уолш каза, че напредъкът не е такъв, какъвто би трябвало да бъде в този момент. Той критикува енергийните компании, че не произвеждат достатъчно устойчиво авиационно гориво (SAF), което се произвежда от отработено масло и биомаса и струва повече от конвенционалното реактивно гориво.
IATA все по-често предупреждава, че авиокомпаниите ще се затруднят да постигнат целите си за устойчивост, но Уолш каза, че авиационната индустрия все още се стреми към нулеви нетни емисии до 2050 г., основани главно на постепенно преминаване към SAF.
Забавяния на доставките
Повече хора летят от всякога след възстановяването на пазара на пътнически превози след пандемията, но растежът на авиокомпаниите е възпрепятстван от продължителни забавяния в доставките на самолети и затруднения във веригата за доставки, които увеличават времето за поддръжка и ремонт. Уолш нарече прогнозите за забавяне на доставките на самолети през това десетилетие „неприемливи извън графика“. Той каза, че авиоиндустрията оценява правните възможности за справяне със забавянията, но предпочита да работи съвместно с производителите. „Производственият сектор се проваля сериозно“, каза той.
IATA заяви, че броят на доставките, планирани за 2025 г., е с 26% по-малък от обещаното преди година, въпреки че при 1692 това би бил най-големият брой нови самолети от 2018 г. насам.
„Вероятни са допълнителни ревизии надолу, като се има предвид, че се очаква проблемите с веригата за доставки да продължат през 2025 г. и евентуално до края на десетилетието“, се казва в актуализацията на перспективите на IATA за индустрията.
Тим Кларк, президент на най-голямата международна авиокомпания в света, дубайската Emirates, заяви в неделя, че пандемията вече не е приемливо извинение за забавяне на доставките и призова производителите на самолети да поемат отговорност.
Подобно разочарование изрази и саудитският нискотарифен превозвач flyadeal.
„Закъсненията стават непростими. Честно казано, липсва прозрачност и ние се разтревожваме. Как иначе можем да планираме? Искам да кажа, че това вече е нещо повече от шега“, каза главният изпълнителен директор на flyadeal Стивън Грийнуей пред Ройтерс.
Американският производител на самолети Boeing се опитва да стабилизира и увеличи производството, след като криза с качеството и стачка на работниците забавиха производството миналата година.
Миналата седмица източници съобщиха на Ройтерс, че европейският Airbus предупреждава авиокомпаниите, че е изправен пред още три години забавяне на доставките.
Въпреки предизвикателствата, превозвачите все още търсят да закупят още самолети, за да гарантират, че могат да отговорят на бъдещото търсене на пътувания.
Air India, част от Tata Group, води преговори с Airbus и Boeing за голяма поръчка на нови самолети, включваща около 200 допълнителни самолета с една пътека, допълвайки мащабна сделка през 2023 г., тъй като бившият държавен превозвач се стреми към многомилиардно обновяване, съобщи Ройтерс в неделя.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.