Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Зелената трансформация в ритейла
„Лидл България“ ще намали въглеродните си емисии в България с 95% до 2030 г.
Mного компании започват постепенно да променят начина, по който правят своя бизнес. От една страна, заради все по-засилващите се екологични предизвикателства, а от друга, заради изменящите се потребителски очаквания за по-устойчиви продукти и услуги. Някои от тях отдавна са поели по този път и днес вече могат да се похвалят с успешно внедрени зелени практики във всеки етап от дейността си. Един от лидерите – „Лидл България“, следва убеждението, че устойчивата промяна може да бъде постигната само когато всички заедно – търговци, доставчици и клиенти, действаме ефективно за едно по-добро утре. Ето защо компанията работи от години както на оперативно ниво, така и със своите доставчици, с което успява да трансформира бизнеса си на всички равнища. По този начин веригата предоставя възможност на своите клиенти за един лесен и достъпен устойчив избор.
Компанията предприема и още по-смели стъпки
Пример за това са усилията и ангажиментът й към глобалните промени в климата. В своята дългосрочна климатична стратегия от 2021 г. ритейлърът си постави амбициозната цел да намали оперативните си въглеродни емисии в България с 95% до 2030 г. в сравнение с 2019 г. В същото време Lidl на глобално ниво разглежда възможностите за намаляване на въглеродните емисии и по отношение на веригата си на доставки. Ето защо тя се ангажира да насърчи тези доставчици, отговорни за по-голямата част от генерираните емисии на веригата, да определят собствени климатични цели до 2026 г. Работата с тях, включително и на локално ниво в България, започна още от тази година.
Продуктите
В магазините на Lidl миналата година, първи сред големите хипермаркети, се появиха и климатично неутрални веган и вегетариански хранителни продукти Vemondo. По-късно те бяха допълнени и с климатично неутрални нехранителни стоки, произведени от 100% рециклирана пластмаса, а от тази година и с климатично неутрални козметични и почистващи препарати под собствените марки Cien nature и W5 nature. Така компанията дообогати своя асортимент от устойчиви предложения. Те дават възможност на клиентите на достъпна цена и без да правят компромис с качеството, да допринесат за опазване на околната среда. В магазините на веригата се предлагат над 1160 продукта със сертификати, които гарантират техния екологичен и/или социално справедлив произход. Освен да предлага устойчиви предложения, компанията работи за намаляване на въглеродните емисии и опазване на ресурсите и чрез механизми за намаляване на хранителните отпадъци. Благодарение на съвместната си кампания с Българската хранителна банка „Без разхищение – с голямо намаление“ за по-малко от две години тя е успяла да спаси храна на стойност над 2,4 млн. лв.
Транспортът и логистиката
Наред с много други мерки това включва оптимизиране на товарите и съкращаване на средното разстояние на всеки превозен палет, така че продуктите да пристигат по един по-екологичен начин. А също и по отношение на събирането и сортирането на вторичните опаковки и фолиа в складовете и магазините на Lidl – 100% от които се предават за рециклиране. А още по-интересното е, че част от този материал се връща обратно в компанията – например под формата на торби за пазаруване за многократна употреба, произведени от 100% рециклирано собствено фолио.
Инфраструктура
Не по-малко са и мерките, свързани със сградите на Lidl и оборудването в тях. През тази година веригата в България обяви преминаването към закупуване на 100% зелена енергия. Краткосрочните й планове включват изграждане на десетки фотоволтаични системи върху покривите на двата логистични центъра и част от магазините в страната. Освен това от години всички сгради на компанията са сертифицирани за зелено строителство със стандартите ISO 50001 (2018) и EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiency). По този начин „Лидл България“ постигна по-малко енергийно потребление, по-малко използване на вода и по-малко вложена енергия в материали още при самия строеж. Всички магазини, складови бази и административни сгради са вече изцяло оборудвани с LED осветление, от което се пестят над 3 млн. kWh енергия (около 1547 tCO2e) годишно. Подмяната на хладилните агенти в инсталациите за продуктово охлаждане са довели за две години до намаление на въглеродния отпечатък с над 4600 tCO2e. Всички обекти са снабдени с умни щори и с иновативни автоматизирани системи за контрол, които управляват по възможно най-ефективен начин енергийното потребление. Включително и температурата в помещенията, с което пестят ресурси и същевременно осигуряват комфорт за хората и качество и свежест на храните.
Чрез оптимизиране и трансформиране на процесите на всички нива в бизнеса си, обхващайки цялата верига за създаване на стойност, „Лидл България“ успява да предложи на своите клиенти не само добавена стойност. Но и да направи устойчивостта за клиентите си по-достъпна.
Алек Вучков. Текстът е публикуван в бр. 09/22 на списание "Мениджър", който можете да намерите в онлайн платформата Zinzin
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.