Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бъдещето на търговията е в нейното минало
Между 1994 и 2011 г., броят на селскостопанските пазари в САЩ е нараснал от 1755 до 7175. Докато по-голямата част от този растеж вероятно се дължи на по-широкото разбиране на важността на консумация на местна, по-свежа и сезонна храна, подозирам, че то се определя и от желанието на много хора да пазаруват по различен начин - в семейно-приятелски контекст, който дава възможност на хората да имат взаимодействие с търговците лице в лице.
Паралелна тенденция е увеличаването на движението на камиони, които превозват храна. В изследване, проведено по-рано тази година за бъдещето на търговията, ние открихме, че хората гравитират към този вид търговия, защото търсят повече лични качества, която тя предоставя - запознаване с продавача, предложения за извършване на повече от покупка или дори само разговор. С други думи, това са принципно чисто човешки неща.
Пътят от касите с касови апарати до големите и сложни машини доведе до все по-буквално разделение между купувача и продавача. Те карат служителите да прекарват повече време в търсене на дисплея на касовия апарат, отколкото в разговор с клиента, т.е. клиентът остава на заден план, което рядко е атрактивна гледка. Търсенето на контакт лице в лице става все по-популярно.
Тази технология може да намери своя път към всеки търговец, благодарение на услугата от доброто минало - „площада“, където хората са пазарували. Когато започнах да пиша този материал мислех, че ще трябва да намеря начин да обясня успеха на касовите апарати и големите вериги супермаркети. В разговорите си с хората обаче открих, че много от тях предпочитат да пазаруват все повече в познати квартални магазинчета. А някои супермаркети дори вече премахват касите си за самообслужване. Хората все повече търсят контакт, а не единствено покупка.
Технологиите успяват, защото са ефективни2 спестяват време и облекчават процеса на пазаруване. Но има нещо, което никоя машина не може да замени – човешкото общуване. Във все по-свързан свят, хората копнеят за автентично човешкото взаимодействие и бъдещето на търговията на дребно изглежда все повече по начина, по който се осъществяваше в по-далечното минало (или все още по пазарите и базарите) и много по-малко като бюрократичното консуматорството, с което израснахме през 20 век.
Питър Мерхолз за Harvard Business Review
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.