Дефлация за трети пореден месец

Дефлация за трети пореден месец

Дефлационният капан, който заплашва редица страни по света, продължава да създава проблеми и за българската икономика. През март потребителските цени у нас са намалели с 0,2% на месечна база. Това е трети пореден месец на спад от началото на годината, след понижение от 0,2% през януари и 0,4% през февруари. Инфлацията от началото на годината (март 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 0,8%, а годишната инфлация за март 2014 г. спрямо март 2013 г. е минус 2,3%. Средногодишната инфлация за периода април 2013 - март 2014 г. спрямо периода април 2012 - март 2013 г. е минус 0,6%, показват предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).

За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло.

Понижаването на потребителските цени е пагубно за икономиките, излизащи от рецесия, понеже повишава реалната стойност на дълговете. Това предупреди неотдавна Кристин Лагард, директор на Международния валутен фонд (МВФ). „При ниво на инфлация по-ниско от целевите показатели при много централни банки ние виждаме растящ риск от дефлация, която може да окаже негативно въздействие върху възстановяването на световната икономика. Дефлацията е опасна, понеже може да доведе до намаляване на печалбите на предприятията, намаление на инвестициите и производството и да окаже негативно въздействие на БВП”, коментира Лагард.

Световната банка предупреди, че изходящите капиталови потоци от развиващите се страни, в резултат на оттеглянето на паричните стимули от Федералния резерв в САЩ, могат да доведат до низходяща крива в международната финансова система.

„Ако пазарните реакции са прибързани, развиващите се страни могат да се сблъскат със спад на инвестициите от 80% до месеци“, се посочваше в доклада.

Една след друга развиващите се икономики попадат под заплахата от отлива на капитали. Колкото по-дълго продължава това, толкова по-високи ще са рисковете, тъй като инвеститорите ще започнат да се питат коя ще е следващата страна, която ще падне жертва, и да реагират превантивно. Така процесът може да се превърне в глобален дефлационен шок. Централните банки на редица страни взеха спешни мерки, за да спрат изтичането на капитали, увеличавайки лихвените проценти многократно.

У нас за месец най-силно са намалели цените на:

  • развлечения и култура - с 1,2%;
  • облекло и обувки - с 0,7%;
  • транспорт - с 0,6%;
  • напитки - с 0,3%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,2%.
  • ресторанти и хотели - с 0.1%.

През януари в сравнение с предходния месец са се увеличили цените на:

  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,1%;
  • съобщения - с 0,1%;
  • образование - с 0,1%.

Без промяна:

  • жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива;
  • здравеопазване.

През март са намалели цените на следните хранителни продукти: краставици - с 12,2%, листни зеленчуци - с 10,6%, захар - с 3%, леща - с 2,6%, газирани напитки - с 1,6%, кафе - с 1,4%, мляно месо (кайма) - с 1,3%, брашно - с 1%, малотрайни колбаси - с 0,9%, картофи - с 0,6%, месо от домашни птици - с 0,5%, риба и рибни продукти - с 0,5%, слънчогледово олио - с 0,5%, свинско месо - с 0,4%, сирене бяло саламурено - с 0,4 и други.

През месеца са се увеличили цените на следните хранителни продукти: домати - със 7,7%, зеле - с 3,3%, цитрусови и южни плодове - с 2,8%, ябълки - с 2,2%, сладолед - с 1,2%, зрял боб - с 0,9%, моркови - с 0,8%, яйца - с 0,8%, пресни млека – с 0,8%, кашкавал - с 0,6%, ориз - с 0,4% и други.

През март в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: туристически пътувания - с 3,8%, услуги по краткосрочно настаняване - с 2,8%, цветарство - с 1,9%, хладилници - с 1,9%, газообразни горива за битови нужди – 1,8%, дизелово гориво - с 1,8%, обувки – 1,3%, комплексни услуги за почивка и козметични продукти - с 1,3% и други.

Увеличили са се цените на: събиране и изхвърляне на битови отпадъци - с 1,8%, готварски печки - с 1,6%, услуги за текущ ремонт на жилище - с 1%, прахове за пране - с 0,6% и други.

През март 2014 г. при цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти е регистрирано намаление с 0,1%, а цените на лекарските и стоматологичните услуги са се увеличили съответно с 0,2 и 0,1%.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през март спрямо февруари цените са намалели с 0,3%. Инфлацията от началото на годината (март 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,2%, а годишната инфлация за март 2014 г. спрямо март 2013 г. е минус 2%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) намаляват през март с 0,1%. С такъв процент падат и от началото на годината.

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - намаление с 0,2%;
  • нехранителни стоки - увеличение с 0,1%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ