За година, българският износ за Китай нараснал с 88%

За година, българският износ за Китай нараснал с 88%

България предлага много големи възможности за Китай. Това заяви Ли Хонг, ръководител на службата по търговски и икономически въпроси към посолството на Китай в България, по време на семинар на тема „Готови ли сте за бизнес в Китай?” Форумът е организиран от Асоциацията на българските износители (АБИ) съвместно с Европейския център за малки и средни предприятия, позициониран в  град Пекин, Китай. Събитието събра над 100 компании - производители и търговци на храни и напитки (вино), козметика, фармацевтични продукти, химическа индустрия и туризъм.

„Пред икономическите взаимоотношения на нашите две страни има много голямо бъдеще, свързано не само с културните отношения, които са важни за нас, но също така и с взаимно-търговските отношения. За Китай, България е страна, която се намира на стратегическо място, свързано с най-богатите пазари в света, а имено пазара на ЕС. За моята страна България предлага много големи възможности”, коментира Хонг.

На събитието присъства и зам.-министърът на икономиката на България Красин Димитров, който обясни, че стокообменът на Китай и страната ни е навлязъл в нова фаза. По думите на Димитров, ако допреди три-четири години страната ни главно е внасяла стоки от Китай, в момента тенденцията е тотално обърната.

„През 2012 г. стокообменът между България и Китай достигна рекордно ниво от 1,7 млрд. щатски долара. Българският износ за Китай нараства с 88% спрямо 2011 г. равнявайки се на 762 млн. долара, което нарежда азиатската страна сред основните ни партньори. Вносът от Китай също нараства с 4%, до 977 млн. долара. За периода януари-август 2013 г. двустранната търговия е в размер на 1,184 млрд., от които българският износ е в размер на 513 млн. долара, а вносът от Китай е за  671 млн. долара, което показва един баланс между внос и износ, който очакваме към края на годината да се изравни още повече”, коментира Димитров.

Той посочи, че Китай е най-значимият ни партньор в Азия след Турция. „Това е така, защото 90% от световния икономически растеж ще бъде генериран извън ЕС, като очакванията са делът на Китай да представлява една трета от този ръст. Така че, ако искаме нашата икономика също да расте с темповете на един Китай, обвързаността между двете страни трябва да бъде задълбочена”, подчерта българският зам.-министър.

„България има стоки, с които е известна на азиатските пазари. Такива са хранителните продукти, сред които най-силно изразени са млечните. Интерес има към напитки, като минерална вода и вино. Също огромен интерес има към козметичните продукти, особено тези на базата на етерични масла и лекарства на тази основа, интерес има и към розовото масло, продукти от машиностроенето и електрониката”, допълни Димитров.

България може да се възползва много от Китай, заяви Иво Тодоров, председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските износители.

„Китай може да бъде използван от българските фирми не само за продажби директно в Китай, но и като врата за съседни държави. Имайте предвид, че това е регионът с най-голям икономически растеж. Това е регионът, който привлича най-много чуждестранни инвестиции. И за да не изостанем пак, както направихме в други региони, където традиционно имахме добри взаимоотношения, нека да използваме тази възможност, за да можем всички да успеем”, призова Тодоров.

Семинарът, който се проведе днес, е част от програмата на Асоциацията на българските износители за насърчаване на българските компании да предприемат първи стъпки към нови перспективни пазари и да разширяват пазарното си присъствие там. Семинарът предоставя систематизирана информация за бизнес средата в Китай, особеностите на търговията в азиатската държава, законодателството, стандарти и изисквания за съответствие при износ за Китай, защитата на интелектуалната собственост и др.

„Убедени сме, че това обучение ще даде основа. за разширяване на търговските отношения между фирми от ЕС и Китай и ще улесни достъпа на българските малки и средни предприятия до китайския пазар", заяви изпълнителният директор на Асоциацията на българските износители Милена Ценова, която беше модератор на семинара.

„Това е страна, която, независимо от кризата, бележи силен ръст на БВП - около 10% през последните пет години - и се превърна във втората по сила икономика в света. Китай вече е член и на Световната търговска организация и всичко това открива нови бизнес възможности пред бизнеса от Европа", подчерта Милена Ценова.

Според нея не бива да тръгваме към китайския пазар с нагласата, че сме от „малка България". "Говорим за страна със стокооборот от 3,87 трлн. щатски долара за 2012 година - място има за всеки, стига да знае как", подчерта изпълнителният директор на АБИ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ