Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Идеите движат бизнеса напред
Какво движи една компания напред – клиентите, пазарът, конкуренцията? Безспорно. Но най-вече хората и идеите, които те имат за бизнеса. „Мувио Лоджистикс”, част от „ВМ Финанс Груп”, е точно такава компания – с идеи, които дават нов смисъл на досегашните дейности, които откриват нови територии за стопанска инициатива. За две относително нови и много важни направления в бизнеса на компанията разказват мениджърите, които пряко отговарят за тях. Прочетете какво говорят, интересно е.
Зелената логистика не само пази природата, но от нея може да се печели много, смята Боян Джамбазов, оперативен мениджър в „Мувио Лоджистикс”
- Господин Джамбазов, какво означава зелена логистика и може ли успешно да се прави у нас?
- Основна цел на логистичната дейност е да спестява разходи чрез оптимизиране и скъсяване на веригата на доставки. Това само по себе си помага за опазването на природата чрез намаляване на вложените ресурси, необходими за придвижване на стоките от мястото на производство до мястото на консумация. В тази връзка колкото по-малко ресурси потребява логистиката, толкова тя е по-зелена и същевременно по-конкурентна, защото предлага по-добри цени. Освен това като всяка организация и логистичната компания следва да поеме своята обществена отговорност и да вложи време, усилия и средства в опазване на околната среда. Още повече че при зелената логистика имаме уникалния шанс да печелим и пари от нея.
- Разкажете по-подробно как "Мувио Лоджистикс" стана зелена компания?
- На първо място, въведохме разделно събиране на отпадъци, оставащи от складовите ни операции и от административния отдел на компанията. Това включва изграждане на цялостен модел за отделяне на отпадъците по видове и тяхното разделно изхвърляне. Може би изглежда проста задача, но всъщност не е така, защото изисква създаване на нови навици. Но тази дейност вече ни носи около 12 хил. лева приход на година, имаме потенциал в следващите години тази сума да се удвои.
Предстои да въведем и строги норми за влагане на фолио в допълнителна палетизация на товарите. Тук очакваме реализиране на икономии в рамките на 10-15%.
През 2014 г. въведохме нова WMS система (софтуер за управление на склад – бел. авт.), чрез която намалихме използването и разхода на хартия с около 10%. Също така през тази година подменихме осветлението си в основната ни складова база в София. Резултатът е спад в сметките за електроенергия с около 30%.
И не на последно място, планираме поетапна подмяна на автопарка ни с коли, използващи алтернативни горива.
- Спрели ли сте се вече на определени модели екоавтомобили?
- Направихме няколко проучвания и на този етап сме избрали автомобили, използващи природен газ като основно гориво. Вече сме поръчали и първите коли, които трябва да влязат в експлоатация през февруари 2015 г. Ако тестовете са положителни, до 2018 г. целият ни автопарк трябва да е с автомобили, ползващи природен газ. Размерът на инвестицията ще е около 3 млн. лева. Очакваме да свалим разходите за гориво с близо 50% и със също толкова въглеродните емисии, отделяни от нашите коли в атмосферата. За съжаление, в областта на товарните автомобили няма голям избор модели, ползващи алтернативни горива. Тук електродвигателите и хибридните двигатели почти липсват. Опитахме се да купим автомобил с хибриден двигател, но се оказа, че в България липсва база за сервизна поддръжка на подобен род автомобили.
- Ако правилно разбирам, зелената логистика има голямо бъдеще?
- Абсолютно вярно – не само че има бъдеще, но от нея може да се печели много. А когато корпоративните интереси съвпадат с обществените, не виждам пречки нещата да се случват бързо. Разбира се, подкрепата на държавата, като данъчни облекчения и финансиране на част от инвестициите, ще ускори процеса по въвеждане на новите технологии, опазващи околната среда.
Сигурност на информацията, бързина при намиране на документи
Един относително нов за България бизнес, представен от Александър Касабов, мениджър бизнес развитие „Архивни услуги“
- Господин Касабов, как се развива архивната дейност в България през последните години и къде виждате мястото на „Мувио Лоджистикс” на този относително нов пазар?
- Дейността наистина е относително нова. Това е така, защото все още не са осъзнати нуждата и ползите от аутсорсването й. Компаниите в Европа отдавна ползват външни фирми за съхранение и управление на архиви. И е въпрос на време това да се случи и у нас. Още повече че и законовата регулация задължава бизнеса да съхранява голяма част от своята документация, при счетоводната например от 3 до 10 години. В крайна сметка аутсорсингът не само спестява разходи за бизнеса, но и значително улеснява процеса по търсене и намиране на документи при одити, ревизии, дела и т.н. Другият важен момент е свързан със сигурността на информацията – у нас няма официална статистика за финансовите щети, които бизнесът търпи вследствие на изтичане на търговски чувствителна информация, било то поради неумишлени или злонамерени действия на служители. В САЩ, Великобритания и Германия тези щети се изчисляват на милиони долари годишно. Архивната дейност в „Мувио Лоджистикс” доскоро беше услуга най-вече за нашите дългогодишни партньори. Така се роди идеята да предприемем експанзия, предлагайки я и на други компании, още повече че процесите, оборудването и капацитета вече ги имахме.
- Има ли статистика колко време и ресурс – човешки и паричен - може да спести една компания – за търговия на бързооборотни стоки например, ако повери архива си на външен партньор?
- Аутсорсингът се възприема от бизнеса главно като начин да спести разходи и време. Аз обаче бих акцентирал върху другите предимства от аутсорсинга на тази дейност - сигурността на съхраняваната информация и качеството на обслужване, изразяващо се в бързината и гъвкавостта при намиране и доставяне на търсени документи. Има две интересни проучвания, като това на Delphi Group, според което 66% от служителите в бизнес администрацията в САЩ и Канада прекарват минимум 15% от работното си време в търсене на информация. Другото е на изследователския институт IDC, според което една компания с 1000 служители в САЩ губи между 2,5 млн. долара и 3,5 млн. долара на година в търсене на несъществуваща информация. Колкото до паричния ресурс, според статистическите данни аутсорсингът на тази дейност може да намали разходите по съхранение и управление на архив до 40%.
- Кои са най-големите предизвикателства пред компаниите в тази дейност?
- Да съхраняват и управляват ефективно ежедневно нарастващия си документооборот, тъй като това е свързано с разходи за площи, за заплати на служителите, ангажирани с тази дейност. На второ място, но не и по важност, е рискът за сигурността на съхраняваната информация. Тези предизвикателства и рискове ще доведат и до по-големи изисквания към предлаганите услуги. Това ни задължава да внедряваме все по-високи стандарти на качество при обслужване на клиентите ни.
- С каква технологична база разполагате и какво отличава „Мувио Лоджистикс” от останалите компании в сектора на архивните услуги?
- Ние разполагаме с необходимите складови ресурси – софтуер и оборудване, които ни позволяват да предлагаме услуги с високо качество. Имаме и стандарти, свързани със сигурността на информацията, например по отношение на унищожаването на стар архив или архив, чийто законов срок за съхранение е изтекъл. В САЩ например унищожаването на архивна документация е отделна индустрия, там се намира и единствената Национална агенция за унищожаване на информация, която сертифицира компаниите, които могат да извършват тази дейност. В Германия съществуват стандарти за унищожаване на документи, разработени от DIN (Германския институт за стандартизация). У нас този процес не е регулиран и няма внедрени стандарти, които да гарантират сигурното унищожаване на документи.
Румяна Дочева, Петър Добрев, сп. "Мениджър"
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.