ТРАЙНА//// Как да направите добро впечатление на нова работа
Започването на нова работа може да бъде едновременно вълнуващо и стресиращо. Развълнувани сте да се запознаете с нови хора, да поемете нови отговорности и да се развивате. Също така искате да покажете на новия си работодател, че е направил правилния избор, като ви е наел.
И така, как да се представите по най-добрия начин?
Може би най-важното нещо, което трябва да запомните за това първо впечатление, е, че начинът, по който вършите нещата, е по-важен от това, което постигате през първите няколко седмици. Вие помагате на новите си колеги да разберат какво е да работят с вас. Този подход е ценен, независимо дали влизате в организацията близо до дъното или върха на организационната схема.
Първо слушайте
Когато започвате работа в нова компания, не знаете какво да очаквате. Дори и да имате много опит в подобни индустрии, все пак влизате в организация със собствена история, хора и начини на работа. Освен това, вие влизате в разговори, които се водят от дълго време. Разбира се, ще искате веднага да демонстрирате стойността си на другите и ще ви се стори, че най-добрият начин да го направите е да давате предложения.
Започнете със слушане: Как хората говорят помежду си? Кой е най-добрият начин да се надгражда върху идеите на другите? Кои хора в организацията имат уважението на другите? Кой изглежда има влияние на по време на срещите и зад кулисите?
Най-добрият начин да отговорите на всички тези въпроси е да слушате. Когато отивате на срещи с намерението да впечатлите и да кажете неща, тогава е добре слушате достатъчно дълго, за да разберете какво ще кажете след това. Когато отивате на срещи, за да учите, тогава е добре да слушате много, защото така пропускате по-малко от тънкостите на дискусията, която се случва около вас.
Бъдете любопитни
Когато ви наемат, искате другите хора да уважават знанията и уменията, с които допринасяте за успеха на вашия нов екип. В резултат на това може да не искате да обърнете внимание на вашите недостатъци. Добре е обаче да действате като гъба. Работете на база на идеята, че знаете много малко и че сте там, за да се учите от другите, а не да разпространявате знанията и мъдростта си.
Задавайте много въпроси на други хора. Когато чуете фраза или акроним, които са нови за вас, спрете разговора и поискайте разяснение. Когато някой продължи с определен план или бъде взето решение, попитайте защо е направено това. Уточнете, че питате „защо“, за да разберете критериите и ценностите, които хората използват, за да вземат решения.
Попитайте новите членове на екипа си дали има документи, които можете да прочетете, за да разберете как текущите проекти са достигнали до позицията, в която се намират в момента. Посещавайте колкото се може повече брифинги по проекти.
Признавайте грешките си
Разбира се, че ще правите грешки. Това е неизбежно, още повече в началото. Ще разберете погрешно инструкция или ще опитате нещо и ще го направите погрешно.
Това не означава, че не трябва да подхождате към грешките сериозно. Ако ви помолят да направите нещо и не сте напълно сигурни, че разбирате искането, поискайте разяснение. По-добре е да ви обяснят стъпките на нова задача, отколкото да продължите напред с нея и да я изпълните зле, така че вие или някой друг да трябва да я преработва.
Без значение колко внимателно изяснявате нещата обаче, ще направите някои неща погрешно. Изключително важно е да уведомите ръководител или друг колега веднага щом осъзнаете, че сте допуснали грешка. Поискайте помощ и разберете какво можете да направите, за да коригирате всички възникнали проблеми.
Може би си мислите, че признаването на грешка веднага ще ви етикетира като човек, на когото не може да се вярва. Парадоксът е, че когато признаете грешка бързо, вие давате на хората около вас да разберат, че обръщате внимание на резултатите от действията си и че ще уведомите другите веднага щом нещо се обърка. В резултат на това, бързото признаване на грешки е вероятно да ви спечели доверие – стига да не правите едни и същи грешки многократно.
Приемайте съвети
Когато за първи път се захванете с нова роля, вероятно ще се чувствате малко притеснени. Ще искате да докажете, че мястото ви е тук. Когато някой ви предложи информация или съвет, може да искате да демонстрирате уменията си, като кажете на другите, че вече знаете нещо, което ви е било казано. Съпротивлявайте се на този порив.
Вместо това, благодарете на хората за съветите, които дават, и за това, че са ви взели под крилото си. Искате всички около вас да знаят, че можете да приемате съвети. Дори новите ръководители имат много да учат. ОТ ваша полза е всички в организацията да чувстват, че имат личен интерес и роля във вашия успех.
Освен това, ако сте на лидерска позиция, трябва също така да поясните на всички, че не търсите страхопочитание. Вероятно ще кажете неща, които отразяват, че сте нови в организацията (и имате слепи петна). Насърчавайте хората да коригират вашите грешки и да отхвърлят идеи, с които не са съгласни. Започнете рано, за да създадете атмосфера на продуктивно несъгласие и конструктивна критика.
………………..
Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на „Smart Thinking“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.