Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Какви ще са предизвикателствата пред бизнеса през 2012 г.?
Големият въпрос за 2012 г. е дали ще имаме евро и Еврозона. Ако този сценарий стане реалност, българският бизнес ще е изправен пред сериозни проблеми. В момента няма човек, който да предвиди какво точно ще се случи, защото това ще е прецедент в най-новата история на Европа. Ако това все пак стане първият негативен ефект ще понесе износът ни, тъй като държави като Италия, Гърция, Испания, които ще напуснат еврозоната, ще се върнат към собствените си валути. Това ще означава, че те ще могат да произвеждат много по-евтино, за сметка на европейските държави, които ще имат стабилна и силна валута.
„В последните няколко дни такъв сценарии се допуска не само като възможен, но и много вероятен“, заяви Божидар Крапчев, управляващ партньор на LLP Dynamics, който днес представи анализ на тема „Пазарът през 2012 г. и възможностите пред българския бизнес“.
Анализът е част от цялостна програма за подкрепа на бизнеса и повишаване на ефективността на управление на компаниите. Първата стъпка от инициативата е предложението Microsoft Dynamics NAV Gives you 5 за оборудване на пет конкурентни лиценза за работни станции абсолютно безплатно, което ще спести на компаниите от 6 000 до 14 000 евро.
Докладът, който беше представен днес предлага 2 основни цели, върху които трябва да се акцентира, за да бъдат неутрализирани негативните очаквания през 2012г.
„Ако приемем, че износът движи икономиката, то той може да се компенсира единствено чрез преки чеждестранни инвестиции. Това е изцяло отговорност на държавата“, заяви Крапчев. „Ние имаме ниски данъци, но това не е достатъчно. Навън България е непозната, тя е свързвана с корупция, неефективна съдебна система. Изискват целенасочени усилия в тази посока – последователна политика, активно търсене и срещи с потенциални инвеститори, избор на приоритетен отрасъл, за който името България да бъде синоним на място за инвестиране в производство. Така както рекламираме България като дестинация за туризъм, така трябва да рекламираме държавата като място за инвестиции. Защо да няма Министерство на Чуждестранните Инвестиции, така както има Министерство на Туризма? Необходимо е най-високо ниво с фокус върху инвестициите, а не отделни правителствени делегации, които се срещат с 20-30 фирми в няколко държави веднъж в годината. “, заяви Крапчев.
Друг аспект, разгледан в доклада е потреблението. В бюджета на страната за 2012г. не са включени мерки за увеличаване на потреблението и с оглед на негативните външни фактори, не може да се очаква повишение там. Кредитирането също няма да бъде източник на по-голяма покупателна способност.
Хората, които през 2007 и 2008 година изтеглиха кредити, сега имат като основен приоритет връщането им, а не покупката на нови стоки. В този смисъл не можем да очакваме позитивно развитие на търговията на едро и дребно. Вероятно ще има и определени спадове в продажбите на местния пазар на българските производители поради възможността от внос на по-евтини стоки от страни от ЕС, при евентуално пренареждане на страните от Еврозоната. По тази причина отново основният акцент за привличане на клиенти ще бъде ниската цена и промоциите. Големите вериги през 2012г. ще наложат още по-голям натиск към производителите за намаляване на цените и поддържането на различни промоции, които в края на краищата водят до по-ниски приходи за тях, се казва още в анализа на LLP Dynamics.
Това, което може да направи бизнесът от друга страна е да положи целенасочени усилия за повишаване на ефективността, според предствения доклад. Ниската ефективност е основната причина за високата себестойност на произвежданата продукция. Нещо повече – невъзможността да се следи себестойността на продукцията води до „презастраховане“ във формирането на крайните цени и слагане на нереално високи маржове, което в края на краищата прави стоките неконкурентни не само спрямо тези, произведени в Китай, но и спрямо тези, произведени в страни от ЕС (Испания, Португалия, Италия, Румъния и др.). И това е най-вече видно при производството на бързо оборотни стоки и храни и напитки. Решаването на проблема с ефективността и себестойността дава възможност на всеки производител да отбележи стабилни ръстове дори и при такива неблагоприятни условия, като тези през 2012г.
Неоптималното планиране на производството и капацитетите води до по-малка производителност и повишава цената на единица произведен краен продукт.
Един от начините за оптимизиране на процесите и промяната, според анализа е използването на модерни информационни технологии, които да подпомагат следенето на реалните резултати, контролиране на разходите и в себестойността на продукцията.
"Проблемът за непознаването на тази възможност у нас е, че когато студентите в другите държави учат мениджмънт те изучават и съотвентите средства за оптимизиране на управлението. У нас изучаването на мениджмънт се приема като директорстване. Говоря за младите хора. По-възрастните мениджъри у нас имат опит и усет към управлението, но не и теоритичните знания на новото време", заяви Крапчев.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.