Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Мениджър от Google помага на българска фирма да пробие в чужбина
Домашната помощница идва за 4 часа и извършва набора от домакински услуги, от които лично имате нужда. При онлайн поръчка на абонамент, всеки път почиства една и съща помощница. Освен ако сами не решите да я смените.
Оценявате всяко посещение чрез формата за обратна връзка, която ви се изпраща. Ако не сте доволни, следващото посещение е за сметка на фирмата.
Това е бизнес моделът на Domestina - български стартъп от София, който се заема по модерен начин да промени пазара на услугите за почистване по домовете. Компанията е разработила специфичен, нов модел на предлагане и развиване на тази, на пръв поглед тривиална дейност. Всяка една от помощниците е мотивирана да даде 100% от себе си - 60% от възнаграждението й зависи от оценката на клиентите. Бизнес моделът на Domestina се развива толкова успешно, че фирмата вече има самочувствието да мисли и за външни пазари. За да навлезе ударно в тях, компанията решава да направи ключова инвестиция в опитен специалист консултант - Анета Михалкович.
Тя е работила 5 години за Google като мениджър продажби и потребителски услуги за пазарите на малки и средни предприятия в Италия и Испания. Преди това е била главен оперативен директор в Outsourcing Experts Group - една от най-големите компании за аутсорсинг в Полша. Има опит във финансовия сектор - в Citibank Полша, Commercial Union (сега Aviva) и Zurich Insurances. Консултирала е два стартъпа и НПО.
Ето какво разказа в интервю за "Мениджър News".
..............................
- Г-жо Михалкович, как се промениха изикванията на хората към бизнеса в последните 5 години?
- Новото са технологиите. За да си успешен на пазара на потребителски стоки вече трябва да разполагаш с умни технологии, които да подкрепят това. Преди 10 години бяхме фокусирани върху операциите и продуктите. Мислехме, че това е достатъчно. Аз даже си спомням някои изпълнителни директори да казват „Продуктите ни са страхотни, дистрибуционните ни канали са страхотни, значи хората ще ни обичат“. Мисля, че с времето потребителският пазар се промени и стана много по-взискателен. В момента технологиите трябва да поддържат процеси, но и човешко общуване. Защото хората искат освен да ги обслужват добре и да им се доставя добре, също и да има място, където да дадат обратна връзка. Да говорят за потребителското обслужване, за самите продукти. Те искат да рекламират в социалните мрежи, да коментират. Да разказват за личния си опит. Различното е, че в миналото искаха да говорят за продукта. Сега говорят за опита си с продукта.
- Кое е особеното на това да работиш за Google?
- Който е работил в Google знае, че там човек не се чувства като в гигант. Това е компания, която има фирмено мислене на стартъп, въпреки че е много, много голяма. Тя поддържа вътрешна предприемаческа култура. Служителят в нея е част от пазара си, от екипа си, от по-голямата организация. Това му създава чувството, че разполага с почти безкрайни ресурси за безкрайно творчество. От него се изисква много – усилия и резултати. Това е вид работен етап, в който наистина се чувстваш по-важен. Google селектира най-подходящите лица да се присъединяват към дадени екипи. Но всъщност работейки в нея човек не чувства, че принадлежи към гигантска корпорация. Има усещането, че работи за нещо специално.
- Срещнахте ли българи там?
- Да (смее се). Въпреки че никога не съм работила за бългаския пазар. Лично се запознах с 10 - 15 колеги от България, работещи в Google, в офиса в Полша.
- Сега сте у нас на работно посещение.
- Да, заради Domestina. Виждам една фирма - агресивна в положителния смисъл на думата, фирма с визия. Да ви кажа, аз всъщност съм суперщастлива, че такива страхотни неща като Domestina се случват в тази част от Европа. Защото аз също съм от Източна Европа. Горея се да виждам компании, които дръзко се опитват да променят пазарите в националните си икономики, а защо не и в света. Това е окуражаващо съобщение от този регион, към света. Бизнес моделът на тази фирма според мен създава чувство за влияние, за идея, за нещо, което впоследствие би променило сектора на услугите.
- Ако трябва да дадете 3 съвета на мениджър продажби и потребителско обслужване, какви биха били?
- Първо, създайте си план за постигане на нещо, което да е вашият принос. Само вие сте човекът, който може да ограничи това, на което сте способни в работата, никой друг. Не мислете какво ограничава постигането на целта ви, а мислете какво е възможно да направите.
Второ, бъдете смели!
Трето, създайте вътрешна дисциплина, за да осъществите плана си.
Бих добавила и четвърто: наблюдавайте околната среда. Никога не подценявайте обратната си връзка от клиентите. Трябва да правите свои проверки как работи стратегията ви за постигане на плана и това трябва да се случва чрез вслушване в хората. Ловкостта и проницателността в бизнеса са важни, за да бъдете успешни. Ако се оглеждате за мъничките пътни знаци, които показват добрите посоки, разположени в цялата екосистема на бизнеса, вие ще успеете.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.