Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Основните съставки на харизмата
Яна застава на подиума с препотени длани и поглежда към стотиците си колеги, които чакат да чуят за новата й инициатива. Бил влиза на събрание след провалено представяне на продукт и поздравява изтощения и демотивиран екип, който отчаяно се нуждае от напътствията му. Робин се подготвя да се изправи срещу свръхинтелигентния си, но мързелив подчинен, който трябва да бъде накаран да влезе отново във форма.
Всички сме попадали в такива ситуации. И във всички тях се нуждаем от една основна съставка – харизмата – способността да комуникираме ясно, визионерско и вдъхновяващо послание, което завладява и мотивира публиката ни. Как да се научим на харизма обаче? Много хора смятат, че това е невъзможно. Казват, че харизматичните хора се раждат такива – природно изразителни и убедителни екстроверти. В края на краищата няма как да научиш някого да бъде Уинстън Чърчил.
Макар и да сме съгласни с последното, първото твърдение според нас не е вярно. Харизмата не е вродена; тя е умение, което може да се изучи, а по-точно набор от умения, които се практикуват още от древността. Проучването ни сред мениджъри в лабораторни и реални условия показа, че всеки човек, обучен на така наречените „тактики за харизматично лидерство” (ТХЛ) може да стане по-влиятелен, предизвикващ доверие и „приличащ на лидер” в очите на другите. Тук ще обясним тези тактики и начините, по които помагаме на мениджърите да ги усъвършенстват. Точно както атлетите разчитат на здрави тренировки и точни стратегии за успеха си в съревнованията, лидерите, които искат да станат по-харизматични, трябва да изучават ТХЛ, да ги практикуват с отдаденост и да имат добра стратегия за действие.
Какво е харизмата?
Харизмата се корени в ценностите и чувствата. Това е сила, родена от алхимията, която Аристотел нарича Логос, Етос и Патос – тоест, за да убедим другите в нещо, трябва да използваме силна и обоснована реторика, да установим лична и морална правдоподобност и след това да възбудим емоциите и страстите на публиката. Ако един лидер може да върши добре тези три неща, той или тя може да проникне в надеждите и идеалите на последователите си, да им създаде чувство за цел и де ги вдъхнови за велики подвизи.
Няколко мащабни проучвания показаха, че харизмата може да бъде безценно оръжие във всеки работен контекст – голям или малък, обществен или личен, западен или източен. Политиците знаят колко е важно това. И все пак много бизнес мениджъри не използват харизмата, може би защото не знаят как или защото смятат, че не е лесно да изучат транзакционното (на принципа на моркова и пръчката) или инструменталното (базирано на задачи) лидерство. Нека бъдем пределно ясни: лидерите имат нужда от техническа експертиза, за да спечелят доверието на последователите си, да управляват операциите и да определят стратегиите; те получават и ползите от способността си да награждават и наказват. Но най-ефективните лидери поставят харизматичното водачество над транзакционното и инструменталното и така постигат целите си.
В проучванията си ние открихме 12 ключови ТХЛ. Някои от тях ще разпознаете като отдавнашни ораторски техники. Девет от тях са вербални – метафората, сравнението и аналогията; разказите и анекдотите; контрастите; реторичните въпроси; списъците от по три точки; изразяването на морални убеждения; отразяването на чувствата на групата; поставянето на високи цели и внушаването на увереност, че те могат да бъдат постигнати. Три от тактиките са невербални – оживеният глас, лицевите мимики и жестовете.
Има и други ТХЛ, които лидерите могат да използват – например да създават у публиката усещане за спешност, да се позовават на историята, да използват повторения, да говорят за жертви и саможертви и да използват хумор. Но 12-те основни техники са онези, които имат най-силен ефект и сработват почти във всеки контекст. В проучванията и експериментите си открихме, че хората, които ги използват правилно, могат да обединяват последователите си около визията си по начин, невъзможен за останалите. В осем от последните десет щатски президентски надпревари например печели кандидатът, който използва вербалните ТХЛ. А когато измерихме „добрите” презентационни умения като структура на речта, ясно произношение, разбираем език, темпо на говорене и увереност на говорещия и сравнихме влиянието им с това на ТХЛ, открихме, че ТХЛ играят много по-голяма роля в определянето на оратора, който хората възприемат като по-силен лидер, по-компетентен и достоен за доверие.
И въпреки всичко това тези тактики сякаш не са добре познати и практикувани в света на бизнеса. Метиджърите, които ги използват, обикновено ги научават на принципа на пробата и грешката, без да мислят съзнателно за тях. Както отбеляза един мениджър, който посещаваше курсовете ни: „Използвам много от тези тактики, често дори без сам да го съзнавам.” Но това усъвършенстване не трябва да се оставя на случайността.
Затова започнете да разсъждавате съзнателно върху основните ТХЛ и да ги прилагате в практиката си. Да вземем например разказите и анекдотите. Ако споделите лична своя история например може да установите по-дълбока връзка с публиката си. Разказите правят посланието по-завладяващо и печелят вниманието на слушателя. Като сравнявате основната си тема с познати образи или изживявания, ще се свържете по различен начин с публиката си и ще създадете цяло преживяване само с няколко думи.
Джон Атонакис е професор по Бизнес и икономика в Университета в Лозана. Консултира редовно компании за развитие на лидерството. Марика Фенли е доктор по мениджмънт и изучава ролята на пола в лидерството отново в Университета в Лозана. Сю Лихти е психолог и консултант по развитие на организациите.
HBR.org
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.