Урок за мениджърите: Потърсете слепите петна

Урок за мениджърите: Потърсете слепите петна

"Маршал Голдсмит твърди, че като човешки същества ние почти винаги страдаме от разликата между това за кого се мислим и кой останалата част от света вижда в нас. Той смята, че обикновено останалата част от света има по-точно мнение.

Преди няколко години, през 2006, хората, които управлявах, оцениха ниско умението ми да създавам фирмена среда на доверие. Първоначално помислих: „Мен? Оценили са така мен, който по цял ден се скъсвам да работя тук и давам възможно най-доброто от себе си?! Кои за Бога си мислят, че са? Ако на някой не му харесва да работи тук, винаги е свободен да си тръгне!. Преминах през първоначалната фаза на отрицанието, след това през гнева. За радост беше петък следобед, когато научих за оценката. През уикенда премислих нещата.

Хората около нас постоянно ни оценяват. И всъщност това как изглеждаме в очите им много често се разминава съществено със собственото ни мнение за себе си и действията ни.

В професионалната среда е важно не какво ние мислим, че сме създали, а какво другите хора ни казват. Става дума за това като мениджъри и лидери да опитваме да приемаме външното мнение и да намаляваме слепите петна.”

Това обясни днес по време на специална презентация с дискусии в столицата един от най-успешните лидери на Dale Carnegie Training в глобален мащаб - Махан Таваколи. Пред аудитория от десетки български мениджъри с опит в страната и в чужбина той говори емоционално и с примери от практиката на големите американски компании за лидерството, фирмената култура и това колко са важни хората.

Махан Таваколи е регионален вицепрезидент на Dale Carnegie & Associates, Inc. - една от най-големите организации за бизнес обучения в света с офиси в 85 държави. В момента той отговаря за операциите й в Латинска Америка и избрани пазари от Европа като Германия, Италия, Румъния и България.

В хода на презентацията си Таваколи два пъти прекъсна речта си и помоли присъстващите да станат и да се запознаят с някого, като коментират зададена от него тема. С тази методика лекторът провокира диалог и атмосфера на създаване на контакти.

Освен за значението на слепите петна на мениджърите, той говори и за това колко е важно ръководителят да е „магнит”. Екипът е голямо отражение на този, който го управлява, затова с всяко свое действие шефът трябва да знае, че ще бъде взиман за пример. С решенията и реакциите си той поставя норми, които са следвани и се отразяват в поведението на хората му.

И още: Най-добрите компании в света са тези, които никога не се успокояват и вечно ги гони огромна параноя. Какво означава това? Техните лидери мислят всяка минута, всеки час „някой може да ни замести”.

Да бъдат параноични е част от фирмената култура на най-успешните компании. Такъв пример е гигантът в продажбите на дребно в САЩ Walmart. Нейното ръководство постоянно работи за това тя да не бъде изместена от конкуренцията – предлага най-атрактивните и ниски цени, привлича най-масовата група клиенти, като същевременно поддържа особената, уникална вътрешнофирмена култура.

Всъщност грижата за неповторимата фирмена култура е една от другите важни особености на бизнеса с успех, добави Таваколи. В Walmart например дори мениджърите от най-висок ранг не разполагат с отделни стаи – работят в общи помещения, заедно. Деловите им срещи са в 6 сутрина. Служителите се поздравяват с жизнерадостни, може би твърде екзалтирани поздрави, свързани с голямото “W” на Walmart. Всички тези особености могат да се струват на някои от външните наблюдатели прекалени и ненужни. Някои от тях дори биха отказали хора да работят за компанията. Те обаче създават уникален фирмен дух и култура, за които се намират хора и които увеличават чувството за принадлежност към работното място.

Невена Любенова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ