Денков с отчет за 60 дни работа на кабинета: От първия ден гасим пожари в повечето от министерствата
За около 60 дни управление редовното правителство вече е постигнало видими резултати. Това отчете на пресконференция в Министерския съвет премиерът Николай Денков за свършеното от кабинета през първите 60 дни от работата му. Той припомни, че обикновено един кабинет има 100 дни, в който да стартира нормално работа, но те не са имали това време, тъй като още в първия ден им поискали оставката от страна на една от парламентарно представените партии.
"Приехме и детайлна управленска програма, което поставя ясно нашите цели, а също така и дейностите, с които да ги постигнем. За съжаление, при подготовката на програмата се сблъскахме с редица проблеми, които са унаследени от предишното правителство. Налага се буквално от първия ден да гасим пожари в повечето от министерствата. Тези пожари наложиха да включим допълнителни дейности в управленската програма и работата по тях отнема много енергия и време от работата на екипите на министерствата. Става дума за милиарди левове и сериозно забавени реформи и действия, от които могат да произтекат тежки последици за икономиката и за хората в страната. В някои от случаите става дума за очевидни управленски грешки и нарушаване на правилата", заяви премиерът.
С примерите, които ще дам, искам да разбия един мит, който много системно се появява и пропагандира - това е митът, че служебните правителства работят безупречно, като противопоставяне на редовните правителства", допълни Денков.
"Описаните проблеми засягат много милиарди левове, които са под риск, а някои от тях са и вече изгубени. Предвид характера им през сладвещите дни някои от тях ще бъдат представени на контролните и разследващите органи, за да се установи дали умишлени или неумишлени действия, с които са причинени вреди в особено големи размери. Ако бъдат установени нарушения, те ще бъдат препратени към прокуратурата. Тези проблеми показват ясно защо трябда да има регулярен контрол върху всяко едно правителство, независимо дали е редовно или служебно", каза Денков.
Като пример за добре свършена работа Денков посочи работата на служебния правосъден министър Крум Зарков, чийто екип е изготвил законопроекти, които са помогнали за успешния старт на законодателната програма на настоящото правителство.
Той обаче изброи и негативните примери.
Първо, служебното правителство наруши закона за бюджета като не представи през ноември миналата година предложение за редовен бюджет. След което представи бюджет със заложен дефицит от 6,4%, който се оказа, че е раздут по причини, които тепърва трябва да се установяват със завишени разходи и занижени приходи. Само за сравнение предложения и приет вече бюджет с дефицит от 3% залага 2,7 млрд. лева повече приходи отколкото бяха предложени от служебното правителство.
По Плана за възстановяване и устойчивост има изключително сериозно забавяне - реформи и инвестиции, които е трябвало да бъдат завършени до миналия декември, а всъщност са изпълнени наполовина. Това е довело до риск средствата по ПВУ да не бъдат получени през 2023 г. Тук говорим за 1,4 млрд. лева, които очакваме, ако успеем да наваксаме с това закъснение от повече от половин година, да влязат в бюджета през тази година.
При медицинските хеликоптери има европейски регламент, който изисква тази дейност да се извършва от търговски дружества. Служебното правителство закри търговското дружество и прехвърли дейността към Държавния авиационен оператор, който няма право да извършва тази дейност. Сега процесът трябва отново да се рестартира. Трябва отново да се създава търговско дружество, което да поеме дейността. И още: служебното правителство е сбъркало къде да прави оперативните площадки, на които да престояват хеликоптерите.
Относно Пловдивският панаир служебното правителство не е направило нищо, за да спре неговото вписване. В момента се търсят възможности да не бъде осъществено прехвърлянето на Панаира или, ако това не може да бъде направено, да се запази дейността на Пловдивския панаир, но да не бъде превърнат в поредния квартал на Пловдив.
Като други проблеми Денков посочи ДКК, неремонтираните язовири, изчезналите над 600 млн. лв, ПАВЕЦ "Чаира".
В министерството на регионалното развитие и благоустройството за три дни - между 5-7 юни АПИ оценява и входира над 30 000 страници, подадени заявки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа за 4 млрд. лв за следващите 4 години. Можете ли да си представите как се оценяват тези страници за три дни, попита Денков. Министърът е направил преглед и той е установил, че част от условията при заданията са незаконосъобразни и това му е дало основания да прекрати поръчката. Сега ще има обжалвания и ще бъде поставен под риск изпълнението на тези дейности.
Толтаксите на превозвачите са отложени от служебното правителство половин година. Редовното правителство вижда, че не е направено абсолютно нищо по темата.
Проблеми има и във ВиК проектите по ОП "Околна среда", инхаус възлаганията по АМ "Хемус", висящите поръчки в АПИ, има отворени оферти за 600-700 млн. лв за основни ремонти по републиканската мрежа, по които не са предприети никакви действия. Нищо не е направено и по АМ "Струма".
Неясноти има и в законодателни инициативи, които създават редица проблеми и сега трябва да бъдат преправени - Законът за устройството на територията за нетърпимост към незаконните строежи, Законът за пътищата, Законът за водоснабдяването и канализацията.
В министерство на енергетиката в края на миналата година се е появила информация в медиите, че вече са загубени 200 млн. лв заради неподадени териториални планове за регионите Стара Загора, Кюстендил и Перник. Денков каза, че България е в риск да загуби 1.6 млрд. лв, ако до края на годината тези териториални планове не бъдат приети. Нищо не е направено от служебното правителство, каза Денков.
Министър-председателят Николай Денков заяви, че договорът с турската държавна фирма БОТАШ, сключен от служебното правителство, е неравнопоставен за наша сметка. Документът урежда покупко-продажба и доставка на природен газ. "Турската фирма БОТАШ получава достъп до българския и до европейския пазар без обратното да е вярно! С други думи, нямаме достъп до турския пазар. Задавайки служебно правителство един дългосрочен договор за 13 години задължава държавата със стотици милиони лева годишно, милиарди лева за тези 13 години, дори при положение, че България не внася заложените количества газ. Разбира се, министърът на енергетиката е поел ангажимента да се опита да договори максимално добри условия за България с пълно уважение към турската страна, но той е поставен в една изключително трудна и неизгодна позиция".
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.