„Маркет ЛИНКС“: Над една трета от българите одобряват касирането на изборите

„Маркет ЛИНКС“: Над една трета от българите одобряват касирането на изборите

Над 35% от българските граждани подкрепят касирането изцяло на изборите от 27 октомври, показват резултатите от национално проучване, финансирано и реализирано съвместно от bTV и „Маркет ЛИНКС“. Изследването е проведено сред 1017 лица над 18 години в страната в периода 12-19 ноември 2024 г. по методите на пряко-лично интервю и онлайн анкета.

„Това е сериозен проблем за българското общество. Над 35% са готови да се откажат от вота, защото не е бил достатъчно честен“, коментира Добромир Живков, управител на „Маркет ЛИНКС“.

Относно оценката за честността на изборите 26% от анкетираните посочват, че те са били „крайно нечестни“, а 32% - „по-скоро нечестни“. Едва 5% вярват в честността на провеждането им.

Никога нивото на доверието във вота не е било толкова ниско, това е прецедент, уточни Живков.

Проучването на социологическата агенция показва, че доверието и в служебния кабинет, и в Народното събрание леко се покачва, но е по-ниско от недоверието.

„Това е резултат от условно казания рестарт, който получава обществото след всеки едни избори и винаги се характеризира с малко повишен кредит на доверие към основните институции в страната“, обясни социологът.

Над 30% от българите са решили за кого ще гласуват последната седмица преди вота. Това потвърждава хипотезата за отчуждение на гражданите от политическия живот, смята Добромир Живков.

Резултатите от проучването на агенцията сочат, че 15% от имащите право на глас са взели решение кого ще подкрепят 3 до 7 дни преди изборите, а 16% - последните 1-2 дни. 69% са решили 1 до 3 седмици преди вота.

Изследването показва и не особено високо доверие в институциите, отговори за провеждането на изборите.

12% от българите дават позитивна оценка на работата на МВР, 9% и 8% – съответно на ЦИК и РИК и СИК, 8% - на правителството.

От „Маркет ЛИНКС“ са изследвали и подкрепата за протеста срещу премиерата на постановката в Народния театър „Оръжията и човека“.

„Изследвахме мнението и по този въпрос, защото според нас това беше сериозен обществен фокус и върху политическите процеси, и върху културните процеси, които се развиват в страната“, обясни Живков.

* Методология: Данните са от национално проучване, финансирано и реализирано съвместно от bTV и „Маркет ЛИНКС“, проведено сред 1017 лица над 18 г. в страната в периода 12 - 19 ноември 2024 г. по методите на пряко-лично интервю и онлайн анкета.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ