Българските компании все по-ясно разпознават огромния потенциал на изкуствения интелект, но се изправят пред предизвикателството да се адаптират към него. Това стана ясно от скорошно проучване на LS-S Leadership Support на тема „Приложение на генеративния изкуствен интелект в корпоративна работна среда". Изследването се проведе през октомври и ноември, 2023 г., и в него се включиха 200 български компании от 10 сектора.
Според резултатите от анкетата, една четвърт от участниците смятат, че изкуственият интелект ще предизвика създаването на нови работни места, но ще наложи и закриването на други.
Изследването показва, че повечето от респондентите нямат негативно отношение към технологията, но се чувстват неподготвени за предстоящите промени.
Близо 50% от анкетираните вярват, че генеративният изкуствен интелект ще има силно въздействие върху работата като цяло, докато 18% очакват коренни промени в бизнеса.
Резултатите потвърждават тенденцията за интегриране на изкуствен интелект в редица области на корпоративния бизнес. Приложението на технологията вече е реалност в сфери като информационни технологии (47%) и маркетинг (38%). И в областта на човешките ресурси, технологията се използва в различни аспекти, като се предвижда все по-широкото й приложение в бъдеще.
Според изводите от проучването, изкуственият интелект има най-голямо въздействие при автоматизацията на рутинни задачи. Въпреки това, анкетираните подчертават, че човешката намеса остава ключова за гарантиране на качествено и точно съдържание (60%).
Имайки предвид установените вече ползи от приложението на изкуствен интелект и още неизследваните, но предвидими перспективи за бизнеса, има компании, които влагат усилия в повишаване уменията на своите служители или планират обучения в тази връзка.
LS-S Leadership Support проведе проучването паралелно и в Германия, заедно с партньорите си от Българската асоциация за управление на хора и Kommunikations Kolleg AG, Германия. Това даде възможност за интересен сравнителен анализ между компаниите в двете държави по отношение на адаптирането им към приложението на изкуствен интелект в работните процеси.
По данни от изследването, в Германия активно се разработват стратегии за внедряване на изкуствен интелект, докато в България приложението на изкуствен интелект все още е нерегламентирано.
“Интересен факт е, че според получените резултати изкуствен интелект се използва значително и в сферите на логистиката, администрацията, финансите, и по-малко в производството и дистрибуцията. Когато става въпрос обаче за приложение на изкуствен интелект като вече установен подход на работа в компаниите, оказва се, че има организации, които тестват или планират да прилагат изкуствен интелект в различни области, но повечето от тях нямат стратегия в тази посока. Липсата на стратегия е особено видна, когато сравним резултатите с компаниите в Германия, всяка втора от които е въвела вътрешен правилник за употреба на изкуствен интелект. Това е породено от прагматичния поглед върху потенциалните рискове и помага много за правилното обучение на служителите впоследствие”, споделя Камен Кънев, Chief Digital Officer на LS-S Leadership Support.
Изследването се фокусира върху очакванията и опасенията, свързани с въвеждането на изкуствен интелект. Този вид технология предоставя нови възможности както за автоматизация на вече частично автоматизирани процеси, така и на такива, които все още се управляват изцяло от хора. В тази връзка се очаква изкуственият интелект да предефинира взаимодействието между хора и машини.
Противно на разпространеното твърдение, че хората се опасяват да не загубят работата си поради внедряването на изкуствен интелект, само 25% от участниците в анкетата изразяват подобна тревога.
Най-големите опасения включват вероятността от генериране на неточна информация (24%) и проблемите със социалното отчуждение (17%).
Тъй като изкуственият интелект работи с изключително голям обем и сложни данни, като хора, ние не можем да кажем с абсолютна сигурност какво ще извлече системата от тях. Именно в това се състои част от проблематиката, свързана с тази технология. Това е и една от причините, поради която почти всички анкетирани (96%) подчертават необходимостта от регулиране, отговорно развитие и управление на технологиите в областта на изкуствения интелект.
Създаването на вътрешни правила за използване на интелигентни системи, както и обучение на мениджъри и служители, ще бъдат от решаващо значение за успешната адаптация към бъдещето на работата, тъй като изкуственият интелект неминуемо ще има ключова роля и занапред.
Коментари
Няма въведени кометари.