Брюксел разтревожен от неграмотността в България

Брюксел разтревожен от неграмотността в България

Почти всеки втори български ученик има проблеми с четенето и разбирането на текст на родния му език. Това съобщи Европейската комисия при представянето на план за справяне с неграмотността в ЕС до 2020 г.

Анализът предшества набелязаните мерки и очертава доста тревожна картина – не само у нас, а и в целия ЕС.

Според изследването, почти всеки втори ученик у нас може да извършва само елементарни дейности, като да определи основната тема в текст или да намери определена информация в него.

По възходящата класация от 1 до 5 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие учениците в България едва покриват ниво 2.

България произвежда дългосрочна бедност, тъй като 38% от децата у нас напускат рано училище, отчита мащабното проучване на Европейската комисия. Това ги лишава от възможност за квалификация и ги обрича на трайна безработица - 73% от напусналите училище у нас изобщо не се появяват на трудовия пазар. От останалите страни в ЕС в аналогична ситуация са Словакия (80%), и Унгария (71%).

Повечето от децата, прекратили преждевременно образованието си у нас, се отказват от училището още след началния курс, докато в Европа тенденцията за отпадане от образователната система е около 8 клас.

Ежегодно в ЕС 6 млн. души не довършват средното си образование, като в Испания, Малта и Португалия това се случва с всеки трети ученик.

Отличниците в общността са повечето централно-европейски държави, където почти 90% от учениците се дипломират, пише още в доклада.

Европейската комисия оповести и намеренията си, чрез които да намали през следващите десет години от близо 15 на 10% броя на хората, които не завършват средно образование. Една от най-радикалните идеи е да отпадне системата с повтаряне на един и същи клас заради лош успех. Според експертите, това демотивира силно децата и ги стимулира още повече да зарязват училището.

Вместо това, на учениците с лош успех трябва да се осигуряват допълнителни часове и преподаватели на майчиния им език, смята ЕК.

Освен това трябва да се върне модела на вечерните училища, в които пълнолетните да имат възможност да довършват поне средното си образование, препоръчва Европейската комисия.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ