Вицепремиерът Екатерина Захариева с ултиматум до строителите на магистрала "Струма"

Вицепремиерът Екатерина Захариева с ултиматум до строителите на магистрала Струма

"Ако до 15-ти октомври строителят на Лот 4 не се активизира, няма да удължаваме договора." Това обяви вицепремиерът по икономическа политика и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева, която днес заедно с министъра на транспорта Николина Ангелкова и председателя на управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров инспектира лот 2 – от Дупница до Благоевград и лот 4 –  Сандански – Кулата от изграждащата се автомагистрала "Струма". 

Министър Захариева заяви, че води постоянни разговори с гръцката фирма „Актор“, която строи участъка. На последната среща от фирмата изявиха желание да подновят работа, но днешната инспекция не показва такава воля, беше категорична министър  Захариева. Затова е поставен ултиматум до 3-ти октомври – петък, от фирмата да представят актуализиран работен график. В противен случай договорът й няма да бъде продължен.

На практика, строителството на лот 4 е спряло повече от година и финализирането му закъснява. "Всъщност тук нищо не е помръднало от преди година и половина, когато идвах за първи път на проверка пак в качеството си на вицепремиер", заяви Захариева.  До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на работата, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано, допълни тя. Според нея обаче, ще е от полза и за двете страни да не се стига до неподновяване на договора, защото това ще доведе до допълнително забавяне с назначаване на нова процедура за обществена поръчка за изпълнител.

Ако „Актор“ възстанови работа, срокът който им е поставен за изнасяне на трасето извън населените места е  краят на ноември. Това са 3 и половина километра, заради които местните хора протестират и имат пълно право, заяви министър Захариева.

 - Лот 4 е дълъг 15 км. Цената му е 67 млн.лева.

- Най-дългата отсечка – лот 2, Дупница – Благоевград е над 37 километра и трябваше да бъде готова до март 2015 г. Този срок се очаква да се удължи до есента, заради археологическа работа, която не може да бъде завършена навреме. Независимо от това, проектът няма да бъде оскъпен, увериха строителите. От цялото трасе, това е отсечката с най-добра организация, изтъкна Захариева.

- Стойността на лот 2 е 358 милиона лева. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра и шумозащитни прегради. Проектите се съфинансират от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г.

- АМ „Струма“ трябва да бъде завършена през 2020 година и лот 3 на магистралата е един от приоритетните проекти, включени в новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Той включва 15 километров тунел под Кресненското дефиле. Индикативната стойност на лот 3 е около 1,7 млрд. лева. Министър Захариева подчерта, че условието на ЕК е да построим цялата магистрала и ако не го направим ще загубим парите и за останалите лотове. Според нея обаче, проблемите навсякъде са идентифицирани и се работи сериозно за успешното завършване на проектите..
            „Не сме спирали работата по подготовката на лот 3 на АМ „Струма“, който е основен приоритет в пътния сектор в програмния период 2014 – 2020 г.“, подчерта министър Ангелкова. Подучастъците 3.1 (Благоевград – Крупник) и 3.3(Кресна – Сандански), на практика са готови и строителството по тях може да започне през пролетта на следващата година. Участъкът 3.2, който обхваща Кресненското дефиле, в момента се проектира с вариант на тунелно преминаване през защитените от "Натура" зони.
Съгласно националното законодателство, преди започване на тръжна процедура за строителството му, трябва да бъде направена нова процедура по Оценка на въздействието върху околната среда за времето на изграждане на обекта. По тази причина е предложено на Европейската комисия паралелно да се разработи алтернативен вариант на преминаване през Кресненското дефиле, който да следва максимално близо съществуващия път и паралелно с проекта за тунела, да бъде направен ОВОС и за него. По този начин, може да бъде изграден скоростен път позволяващ 100 км/ч, а индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро.
 „Важно е да се знае, че по реализирането на лот 3 се работи активно и разработването на алтернативен вариант няма да забави проекта, заяви  вицепремиер Захариева.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ