Децата в детските градини са се умножили с над 3%

Децата в детските градини са се умножили с над 3%

През учебната 2012/2013 година самостоятелните детски градини с директор са 2 070, или с 42 по-малко в сравнение с учебната 2011/2012 година, като детските градини в селата намаляват с 51. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2012/2013 година, е 235 хил., което е с 22,6 хил., или с 10,6% повече от броя им през 2008/2009 г. и с 3,1% повече в сравнение с предходната учебна година, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване*, нараства от 81,5% за 2011/2012 г. на 82,1% за 2012/2013 година.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 114, като за градовете този показател е значително по-голям - 158, а за селата - 56. Средният брой деца, формиращи една група, е същият както през предходната учебна година - 24 (в градовете - 26, а в селата – 21).

Броят на лицензираните частни детски градини нараства значително - през учебната 2012/2013 година в страната функционират 65, или с 15 повече от предходната година, но те са алтернатива за една малка част от родителите. Частните детски градини са посещавани от 2 357 деца, което като относителен дял е едва 1.0% от общия брой на децата в детските градини.

Общо образование

В началото на учебната 2012/2013 година учебни занятия се водят в 2 040 общообразователни училища (вкл. българските училища в чужбина, финансирани от държавата), от които 152 начални, 1 337 основни, 10 прогимназии, 140 гимназии и 401 средни общообразователни училища (СОУ). С изменение в Закона за професионалното образование и обучение от учебната 2011/2012 година, спортните училища преминават от обучение по общообразователни към професионални програми. Освен тази трансформация, поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 29 в сравнение с предходната учебна година.

През учебната 2012/2013 година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 604,8 хил., от които 107,9 хил. са в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 4 хил., или с 0,7%.

През 2012 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 42,8 хил. ученици. През същата година диплома за завършено средно образование в общообразователните училища са получили 30,3 хил. души.

Към 1 октомври 2012 г. в страната функционират 69 частни общообразователни училища, от които 6 начални, 27 основни, 3 прогимназии, 27 гимназии и 6 средни общообразователни училища. В частните общообразователни училища учат 6 510 ученици, което е само 1,1% от общия брой на учениците.

Професионално образование и обучение

Професионалното образование и обучение през учебната 2012/2013 година се осъществява в 22 училища по изкуствата, 19 спортни училища, 416 професионални гимназии и 37 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 142,7 хил. и в сравнение с учебната 2008/2009 година намалява с 26 хил., или с 15,4%, а в сравнение с предходната - с 3 хил., или с 2,1%.

Висше образование

Общият брой на студентите в България през учебната 2012/2013 година, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), възлиза на 284 хил., което е с 9,7 хил., или с 3,5% повече в сравнение с учебната 2008/2009 година.

През учебната 2012/2013 година за придобиване на образователно-квалификационни степени (ОКС) „бакалавър” и „магистър” в университетите и специализираните висши училища се обучават 263,9 хил. души, като от тях 42,7 хил., или 16,2%, са записани в частни висши училища. В сравнение с предходната учебна година се наблюдава спад на учащите в частните висши училища - с 4,9%.

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Стопански науки и администрация” - 23,5%, следвани от „Технически науки и технически професии” - 13,7%, и „Науки за обществото и човешкото поведение“ - 11,7%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Природни науки” - 0,6%, „Ветеринарна медицина“ - 0,5%, и „Математика и статистика” - 0.2%.

 

*Груповият нетен коефициент на записване на децата в детските градини се изчислява в проценти като отношение на броя на децата в детските градини във възрастовата група 3 - 6 години към броя на населението в същата възрастова група.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ