Кой превърна дъвката в бизнес

Кой превърна дъвката в бизнес

Сред всички дреболии в дамската чанта или пък в джоба на мъжкото яке, винаги се намира и пакетче дъвка. Ако се замислим, дъвченето на дъвка е най-вкорененият навик на съвременното общество, макар че, първообрази на освежаваща занимавка са ползвали още древните гърци.

Биографията на дъвката като бизнес обаче започва доста по-късно, чак през XIX в. и е неотменно свързана с историята на световния лидер в тази област - компанията Wrigley. Началото е поставено през пролетта на 1891 година, когато Уилям Ригли-младши пристига в Чикаго, едва 29-годишен и само с 32 долара в джоба си.

Баща му бил производител на сапун и искал да разшири бизнеса си в Чикаго. В стремежа си да продава по-големи количества сапун, Уилям Ригли-младши обикновено предлагал на своите клиенти “малък бонус”, като често това било пакетче бакпулвер. Щом бакпулверът станал по-популярен от сапуна, Уилям Ригли-младши се пренасочил към търговията с подправката.

 Година по-късно му му хрумнала идеята да повтори маркетинговата си стратегия като започнал да предлага по две пакетчета дъвка за всяка закупена опаковка бакпулвер.

В този момент в САЩ съществували най-малко десет компании за производство на дъвка, но секторът бил все още слабо развит. Уилям Ригли-младши решил, че дъвката е продуктът с голям потенциал, който търсел и започнал да я продава под собствен бранд. Първите две марки били Lotta и Vassar. На следващата година той пуснал още две марки, превърнали се впоследствие в емблема - Juicy Fruit и Wrigley’s Spearmint.

През 1914 г. се появява и марката Doublemint, която става една от най-добре продаваните дъвки по света.

През 1920 г. компанията Wrigley вече продава 9 милиарда дъвки и става най-големият рекламодател за един-единствен продукт. Същата година започва строежът на сградата на Wrigley, която се превръща в един от символите на Чикаго. След три години компанията се регистрира на Фондовата борса.

 Уилям Ригли-младши развива компанията до 1925 год., когато нейното ръководство е поето от Филип Ригли. По професия инженер, той насочва усилията си към производството и ефективността, като на него се дължи изключително новаторската технология и оборудване, част от което се използва и до днес.

През 1961 г. управлението се поема от трето поколение Ригли - Уилям Ригли. Само на 28 години, Уилям Ригли започва да ръководи една разширяваща се компания, която е увеличила производствените си центрове от четири на дванайсет, и я превръща в световна компания, чиято продукция се продава в 128 страни.

През 1984 г. Wrigley се адаптира към променящите се нужди на своите потребители и пуска на пазара дъвката без захар “Extra”, която бързо става най-добре продаваната дъвка без захар.

През 1999 г. президент на компанията става Уилям Ригли-Бил, който я превръща в световен лидер в сладкарската промишленост.

През 2005 г. Wrigley открива Иновационния център в Гус Айланд на стойност 45 милиона долара и пуска на пазара 72 нови продукта.

През 2008 г. Wrigley става част от MARS Incorporated - семейна компания, оценявана на 27 млрд. долара, която произвежда някои от водещите марки храни, десерти, напитки, храни за домашни любимци и продукти за здравословен начин на живот.

В момента компанията работи в над 40 страни, а продава своите продукти в над 180. Продуктите на Wrigley стъпват на българския пазар през 1992 год. като сред най-известните марки на компанията в България са Doublemint®, Skittles®, Winterfresh®, Freedent®, Hubba Bubba®, Orbit®, Airwaves®, Solano и 5™, както и най-новият бранд, дъвките Five, подчинени на идеята да въздействат на петте сетива. От тази пролет към двата познати вече вкуса Cobalt и Electro е добавен и новият наситен тропически вкус Five Pulse.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Разкрития: Агенти на разузнаването Мосад са подготвяли сухопътна операция в в Катар
Вдовицата на застреляния Чарли Кърк: Ще продължа делото му!
Желязков: Този вот на недоверие е алманах на всички проблеми в съдебната система
Посланически скандал: Лейбъристки депутат обвини Киър Стармър, че не е годен за премиер
Fitch понижи кредитния рейтинг на Франция до A+
El Nacional: Зинедин Зидан ще води националния отбор по футбол на Франция след Световното през 2026 г.
Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
Неизвестно за известните: Нацисти убиват фармацевта, който искаше да излекува всички