Кой превърна дъвката в бизнес
Сред всички дреболии в дамската чанта или пък в джоба на мъжкото яке, винаги се намира и пакетче дъвка. Ако се замислим, дъвченето на дъвка е най-вкорененият навик на съвременното общество, макар че, първообрази на освежаваща занимавка са ползвали още древните гърци.
Биографията на дъвката като бизнес обаче започва доста по-късно, чак през XIX в. и е неотменно свързана с историята на световния лидер в тази област - компанията Wrigley. Началото е поставено през пролетта на 1891 година, когато Уилям Ригли-младши пристига в Чикаго, едва 29-годишен и само с 32 долара в джоба си.
Баща му бил производител на сапун и искал да разшири бизнеса си в Чикаго. В стремежа си да продава по-големи количества сапун, Уилям Ригли-младши обикновено предлагал на своите клиенти “малък бонус”, като често това било пакетче бакпулвер. Щом бакпулверът станал по-популярен от сапуна, Уилям Ригли-младши се пренасочил към търговията с подправката.
Година по-късно му му хрумнала идеята да повтори маркетинговата си стратегия като започнал да предлага по две пакетчета дъвка за всяка закупена опаковка бакпулвер.
В този момент в САЩ съществували най-малко десет компании за производство на дъвка, но секторът бил все още слабо развит. Уилям Ригли-младши решил, че дъвката е продуктът с голям потенциал, който търсел и започнал да я продава под собствен бранд. Първите две марки били Lotta и Vassar. На следващата година той пуснал още две марки, превърнали се впоследствие в емблема - Juicy Fruit и Wrigley’s Spearmint.
През 1914 г. се появява и марката Doublemint, която става една от най-добре продаваните дъвки по света.
През 1920 г. компанията Wrigley вече продава 9 милиарда дъвки и става най-големият рекламодател за един-единствен продукт. Същата година започва строежът на сградата на Wrigley, която се превръща в един от символите на Чикаго. След три години компанията се регистрира на Фондовата борса.
Уилям Ригли-младши развива компанията до 1925 год., когато нейното ръководство е поето от Филип Ригли. По професия инженер, той насочва усилията си към производството и ефективността, като на него се дължи изключително новаторската технология и оборудване, част от което се използва и до днес.
През 1961 г. управлението се поема от трето поколение Ригли - Уилям Ригли. Само на 28 години, Уилям Ригли започва да ръководи една разширяваща се компания, която е увеличила производствените си центрове от четири на дванайсет, и я превръща в световна компания, чиято продукция се продава в 128 страни.
През 1984 г. Wrigley се адаптира към променящите се нужди на своите потребители и пуска на пазара дъвката без захар “Extra”, която бързо става най-добре продаваната дъвка без захар.
През 1999 г. президент на компанията става Уилям Ригли-Бил, който я превръща в световен лидер в сладкарската промишленост.
През 2005 г. Wrigley открива Иновационния център в Гус Айланд на стойност 45 милиона долара и пуска на пазара 72 нови продукта.
През 2008 г. Wrigley става част от MARS Incorporated - семейна компания, оценявана на 27 млрд. долара, която произвежда някои от водещите марки храни, десерти, напитки, храни за домашни любимци и продукти за здравословен начин на живот.
В момента компанията работи в над 40 страни, а продава своите продукти в над 180. Продуктите на Wrigley стъпват на българския пазар през 1992 год. като сред най-известните марки на компанията в България са Doublemint®, Skittles®, Winterfresh®, Freedent®, Hubba Bubba®, Orbit®, Airwaves®, Solano и 5™, както и най-новият бранд, дъвките Five, подчинени на идеята да въздействат на петте сетива. От тази пролет към двата познати вече вкуса Cobalt и Electro е добавен и новият наситен тропически вкус Five Pulse.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.