Константин Иванов: Светът потребява така, сякаш разполага с ресурсите на 2 планети

Константин Иванов: Светът потребява така, сякаш разполага с ресурсите на 2 планети

Днес ви представяме последната презентация от форума на сп. "Мениджър" - "Зелената култура на нацията". Тя е на Константин Иванов, ръководител Комуникации и маркетинг във WWF България. Той изнесе много интересни данни относно опазването на околната среда и това доколко българите са склонни да плащат повече за по-зелени продукти.

Когато говорим за зелено потребление в България, е добре да се замислим за зеленото предлагане. Ние като организация работим тук, в страната повече от 15 години. Това, което ни отличава е, че работим с компании, което някои организации отричат, защото не искат да имат нищо общо с бизнеса. Това, което ние знаем, е че ако искаш да промениш нещата достатъчно бързо не може да се надяваш само на гражданите и на тяхното собствено усещане, на техните граждански опити, които се опитват да променят хода на историята.

Проучвания на нашата организация в световен мащаб установиха, че има 15 продукта, които ако организациите променят начина, по който потребяват това ще окаже значително влияние върху опазването на околната среда в света. Няма да изброявам всичките, ще спомена само, че сред тях са автомобилите, продукти от океаните и моретата, хартия. Ако 100 компании по света променят начина си на потребление на тези 15 продукта, това ще окаже силно влияние върху целия бизнес. Ако тези компании станат по-ефективни и по-зелени в това, което са правели досега, това означава, че ще спасим планетата.

На български издаваме един доклад, наречен „Жива планета”. Той от една страна изчислява какво е състоянието на екосистемите по света, а от друга страна изчислява отпечатъка, който всеки един от нас оставя върху околната среда. И това, което ние всички забравяме е, че непрекъснато по света екосистемите намаляват, а същевременно отпечатъкът върху планетата се увеличава. Ножицата между опазването на света и голямата катастрофа все повече се затваря.

Ако направим една равносметка от този доклад някъде през 90-те години на миналия век светът е потребявал толкова ресурси, колкото природата може да възпроизведе за същото това време. В момента обаче ние потребяваме с такова темпо, че все едно разполагаме с ресурсите на две планети. В дългосрочен период този модел на света ще доведе до крах. България по този показател е малко по добре, тъй като ние в момента потребяваме около 1,8 планети с нашия начин на живот, въпреки че смятаме, че сме нещастни, бедни и така нататък. Реално погледнато ние сме доста добре. САЩ например потребяват колкото 5 планети.

Друг е въпросът как да накараме бизнеса да помогне повече. Разбира се най-простото решение е да се каже, че той няма как да прави бизнес, ако няма планета. Ако всички ресурси на нашата планета свършат, той няма да има какво да възпроизведе. Истината е, че нещата стоят черно на бяло точно по този начин. Когато WWF създаде програмата си със задължителните 100 големи компании, с които трябва да работи по света, тези компании вече работят по различен начин. Снабдяват се по различен начин с материалите, необходими да се произвеждат техните продукти, начина, по който се промотира, опакова и така нататък.

Това, което най-много впечатлява компаниите е факта, че потребителите се интересуват все повече от тези по-зелени начини на производство. На всеки две години ние правим изследване и питаме българите дали, ако един продукт е по-зелен ще си го купят. 40% от хората казват „да”. Очевидно, нагласата на хората е да живеят по-зелено и по-здравословно, въпреки че това може да струва малко повече пари. При положение, че това не е констатирано само в по-големите градове, където хората са "по-облъчени" от зелените идеи. Когато попитаме потребителите защо купуват зелени продукти те казват, че го правят, за да направят една крачка напред и че това е полезно не само за тях, но и за околната среда.

От друга страна компаниите осъзнават, че ориентирането към зелена индустрия се отразява много позитивно на имиджа. Няма какво да се лъжем - зелените продукти просто са по-добър маркетинг. Когато питаш компаниите защо правят екологични продукти 80% от тях казват, че зелените продукти имат по-висока цена от останалите и така те печелят пари. Много ще кажат, че това не е опазване на околната среда, но ако ние не я опазваме по този начин няма как да я опазваме въобще, защото опазването трябва да е съвкупност от неща, които правят отделните граждани, и неща, които прави бизнеса.

Много интересен момент при зелените продукти е, че хората искат наистина да са убедени, че този продукт е екологичен. Първа много сериозна крачка в тази посока е създаването на стандарти, които показват на потребителите, че този продукт отговаря на изискванията.

През 90-те години WWF заедно с представители на бизнеса създадоха една неправителствена организация Forest Stewardship Council – FSC (Съвет за стопанисване на горите), която се занимава с устойчивото потребление да дървесина и дървесни продукти. Такива продукти може да видите в много големи вериги магазини. Виждайки обозначението FSC вие може буквално да проследите историята на този продукт. Това гарантира, че дървесината е добита по законен начин, че хората, които са я добивали са го направили по безопасен начин.

В България работим много дълги години по сертификацията на българските гори. Не можем да се похвалим с много голям напредък, поради причината, че голяма част от българските гори са държавни. Но в момента около 5% от българската гора е сертифицирана. В момента 20 предприятията у нас могат да предложат такава дървесина, защото трябва цялата верига по доставянето на де се сертифицира.

Ще ви представя едно проучване, което направихме миналата година и с нашите колеги от Румъния. На базата на 50 критерия се опитахме да проверим доколко българският потребител може да се снабди със зелени продукти от магазините. Изпратихме и тайни клиенти, които обиколиха всяка една от веригите включени в проучването. Това, което ни направи лошо впечатление е, че веригите до една отказаха да помогнат за проучването и разчитахме само на данните от тайния клиент. За нас беше изненада да научим, че продукти, сертифицирани по международната система за сертификация на продукти от океаните може да се намерят само в една от търговските вериги у нас. Поради факта, че техния офис в чужбина ги е задължил да продават такива по-екологични продукти.

Благодарение на една организация, в която участваме, наречена „Чиста храна, честен поминък” научихме, че у нас, ако си малък производител на мляко, нямаш право да произвеждаш и продаваш млечни продукти, произведени от същото това мляко. Това означава, че ти си задължен да го продаваш на мандрата, която диктува цените. Във всички други държави на ЕС, включително Румъния не е така. Ние се опитваме да убедим Министерство на земеделието, че производителите на мляко трябва да имат право да произвеждат продукти от него.

Трябва да ви кажа, че България се развива много добре в много отношения. Ние сме много напред в производството на екологични плодове и зеленчуци. Ние разполагаме с много условия да бъдем по-зелени. Когато се срещаме с бизнеса ние му казваме, че е важно да произвежда, но и да предприеме конкретни стъпки, за да стане по-зелен.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Експерт от Харвард за мита, който пречи на хората да бъдат щастливи
Денят в цифри
Ричард Брансън за двете най-важни думи, които всички успешни лидери казват
Почина и младата жена, която беше с 85 % изгаряния след взривовете в Елин Пелин
Тръмп предсказва заплаха от Трета световна война, ако Харис спечели изборите, връща се в града на стрелбата
Франция арестува за шпионаж популярен руски шеф-готвач, издал се сам при престой в България
Астронавтите от капсулата „Starliner“ остават космически заложници, НАСА каза, че не знае кога ще може да ги върне
Страните от Г-20 съгласни за промяна в облагане на свръхбогатите, но по-нататък