Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|АЕЦ "Козлодуй" подписа договор с "Уестингхаус" за доставка на гориво за пети блок
Договор за доставка на свежо ядрено гориво за пети блок подписаха днес АЕЦ "Козлодуй" ЕАД и "Уестингхаус Електрик Швеция АВ". Договорът бе подписан от Георги Кирков, изпълнителен директор на АЕЦ "Козлодуй" и Азиз Даг - управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция".
Споразумението е в изпълнение на съгласуваната с Агенцията по доставките (ESA) към ЕВРАТОМ програма на АЕЦ "Козлодуй" за диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво и в съответствие с решението на парламента от 9 ноември 2022 г. за ускоряване на процеса за осигуряване на алтернативен доставчик.
Припомняме, че служебното правителство одобри на заседанието си на 21 декември сключването на десетгодишен договор между атомната ни централа и "Уестингхаус" за доставка на ядрено гориво за пети блок.
Подобен договор се подготвя и с френската компания "Фраматом" за доставка на свежо ядрено гориво за 6-ти блок . С това ще се постигне пълна диверсификация и сигурност на доставките на гориво на атомната ни централа, коментираха енергийни експерти.
Още през 2019 г. Агенцията по доставките на ЕВРАТОМ ( ESA) препоръча на АЕЦ "Козлодуй" да проведе търг, но тогава "Уестингхаус" току-що бе започнала да прави анализи за лицензирането на своето ядрено гориво за използване в българската АЕЦ. Поради тази причина бе удължен договора с руската компания ТВЕЛ до 2024 г.
В средата на 2024 г. се очаква да бъде заредено горивото на "Уестингхаус". През 2023 г. ще бъде получен пълният лиценз на ядреното гориво. То е напълно съвместимо с технологията в АЕЦ "Козлодуй", увери служебният министър на енергетиката Росен Христов.
"В момента физически е невъзможна доставката на гориво от Русия. Затова с подписването на договора с "Уестингхаус" България си осигурява непрекъсната работа на 5-ти блок. В най-скоро подобен договор ще бъде подписан и с "Фраматом" за доставка на свежо ядрено гориво на 6-ти блок, с което напълно ще се приключи процедурата по диверсификация на доставки на свежо ядрено гориво, защото има ядрено гориво от два независими неруски източника", добави Христов.
По повод финансовите условия на договора с "Уестингхаус" министърът изтъкна, че те значително са се подобрили по време на преговорите. Икономическите условия са значително подобрени в сравнение с получената оферта през месец юли. Цената е намалена изключително много. В момента тя е изравнена с тази на руския доставчик "ТВЕЛ". Освен това в нея се включва и безплатно внедряване на системата за вътрешнореакторен контрол на "Уестингхаус". Тази система ще бъде внедрена още от следващата година, така че ще има една година паралелна работа на двете системи, за да може персоналът да бъде обучен и технологията да бъде синхронизирана с цел без проблеми и прекъсване да бъде заредено новото ядрено гориво от "Уестингхаус" през 2024 г.
Срокът на договора с "Уестинхаус" е 10 години, посочи служебният енергиен министър, цитиран от БТА. Договорът обаче не включва извозването на отработеното ядрено гориво. Извозването на отработеното ядрено гориво се извършва от трета страна – в момента това е руската компания "Маяк", която не е свързана с доставчика "ТВЕЛ". "Маяк" обаче е неспособна да изпълнява договора, тъй като с решение на администрацията в Русия лицензът й беше отнет. За момента отработеното ядрено гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй", където има необходимите ресурси да се поддържа такова складиране в следващите от 50 до 100 години.
В Европа има една единствена френска компания, която предоставя такива услуги, така че България е в процес на разговори с нея, каза още министърът на енергетиката.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.