Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Драгомир Иванов: „Топлофикация София“ е в технически фалит

12 квартала останаха без парно и топла вода в София миналата седмица. „Топлофикация София“ продължава да трупа дългове, а възможностите за модернизация са ограничени. В същото време Столична община с нейните структури продължава да е най-големият консуматор на електроенергия в страната. Какви са възможностите за оптимизация на разходите в двете сфери, коментира Драгомир Иванов, общински съветник и председател на Временната комисия за анализ на потреблението на електроенергия в общинските структури
Има ли решение и воля за решение за проблемите с натрупвания с Топлофикация, която продължава да бъде най-големият длъжник в енергетиката?
Към днешна дата, дългът на „Топлофикация София“ надхвърля 2 милиарда лева. Заради намаления размер на приходите и остарялата инфраструктура, задълженията на дружеството продължават да растат. Проблемите са резултат от регулаторни ограничения и лошо управление през последните 15 години.
„Топлофикация София“ е в технически фалит и вече не може да отлага своите проблеми. В тази връзка беше създадена работна група с участието на кмета Терзиев, общински съветници, експерти и представители на дружеството. Целта е да се разработят краткосрочни мерки за гарантиране на неговото функциониране, както и дългосрочна стратегия, която да бъде обсъдена с държавата за поемане на съответната отговорност.
Какви са основните причини, довели до решението за създаване на общинско дружество за търговия с електроенергия?
Столична община и нейните структури, заедно с общинските предприятия и общинските търговски дружества, са сред най-големите потребители на електрическа енергия в България.
Съгласно действащото законодателство, тези субекти закупуват необходимата им електрическа енергия от различни търговци при разнообразни условия и ценови нива или са обслужвани от доставчик от последна инстанция.
С цел установяване на възможностите за оптимизиране на разходите за електроенергия, Общинският съвет създаде временна комисия за анализ на количествата и цените на потребяваната електроенергия. В рамките на този анализ бяха обработени 489 справки, предоставени от общинските потребители. Беше извършено сравнение между консумацията на електроенергия (средно 26 584 MВт*ч месечно) и цените, по които се осъществяват покупките, спрямо борсовите цени на платформата „Ден напред“ на Българската независима енергийна борса. Финансовите резултати ясно показаха икономическата целесъобразност от създаването на общинско дружество за търговия с електроенергия.
Какви конкретни икономии се очакват от тази реформа и как ще се отразят върху бюджета на Столична община?
Очакваната икономия от консолидирането на всички общински потребители в една балансираща група към общинския търговец на електроенергия надхвърля 10 милиона лева годишно.
Специфично за третостепенните разпоредители на бюджетни средства, като училищата и детските градини, прогнозните спестявания възлизат на около 2 милиона лева годишно, при запазване на аналогични нива на потребление.
Каква е прогнозната структура на дружеството и кой ще контролира неговата дейност?
Решението на Общинския съвет предвижда създаването на еднолично акционерно дружество (ЕАД) със 100% участие на Столична община в капитала и принципал – Столичен общински съвет. Дружеството ще се управлява от Съвет на директорите, който ще отговаря за стратегическите решения и надзора върху дейността му.
По какъв механизъм общинското дружество ще оптимизира разходите за електроенергия на общинските предприятия?
Към момента всеки общински потребител договаря индивидуално условията за закупуване на електроенергия – чрез обществени поръчки или директно договаряне. В резултат на това, част от тях сключват договори при неизгодни условия поради липсата на експертиза в сферата на търговията с електроенергия.
Централизираната доставка от общинския търговец, с прилагане на стандартна търговска надбавка, ще доведе до икономии между 5% и 120% от разходите за електроенергия, в зависимост от конкретните условия на текущите договори.
Как ще се осигури прозрачност при функционирането на дружеството и при формирането на цените?
Дружеството ще работи с фиксирани надбавки в договорите. Търговията с електроенергия ще се извършва на борсов принцип, а количествата консумирана електроенергия ще се отчитат чрез средства за търговско измерване (електромери) от оператора на разпределителната мрежа.
Общинският търговец ще подлежи на същите регулаторни изисквания и контрол, както останалите лицензирани търговци на електроенергия в България. Текущият контрол ще се осъществява от принципала – Столичен общински съвет.
Каква ще бъде правната форма на дружеството и ще бъде ли подчинено на същите регулации като частните търговци на електроенергия?
Решението е за създаване на еднолично акционерно дружество (ЕАД) със 100% участие на Столична община в капитала, с принципал – Столичен общински съвет и едностепенна форма на управление.
Дружеството ще има основен предмет на дейност – търговия с електроенергия по смисъла на Закона за енергетиката. С притежание на национална лицензия за търговия с електроенергия, то ще подлежи на същите регулации и контрол, както всички останали лицензирани търговци в България.
Как ще се избегне конфликтът на интереси между новото дружество и съществуващите частни търговци на електроенергия?
Общинският търговец се създава с цел решаване на проблеми, а не създаване на конфликти. Общинските дружества и предприятия ще се присъединяват към неговата балансираща група поетапно, след изтичане на договорите с настоящите им доставчици.
Ако Общинският търговец не може да предложи по-добри условия от текущите договори, потребителите ще останат към съществуващите си доставчици.
Как ще бъде регулирана надценката, така че да остане минимална и да не се изкривява пазарът?
Пазарът на електроенергия функционира на платформата на Българската независима енергийна борса, като надценката (търговската надбавка) е индивидуално решение на всеки лицензиран търговец.
Общинският търговец ще прилага консервативна надбавка за общинските субекти, осигуряваща устойчивост и развитие на дружеството. За останалите потребители, то ще се конкурира с останалите лицензирани търговци на електроенергия.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.