Летищата очакват закъснения заради новите проверки с пръстови отпечатъци в ЕС

Европейските летища и гранични пунктове са подготвени за потенциално претоварване, тъй като в неделя ще бъде въведена дълго отлаганата система за сигурност, която проследява пръстовите отпечатъци на пътниците, пише Financial Times.
Операторите ще започнат да регистрират биометрични снимки и пръстови отпечатъци от хора, напускащи или пристигащи в блока на определени гранични пунктове, тъй като новата система за влизане-излизане (Entry-Exit System - EES) ще се въвежда постепенно в продължение на шест месеца.
Пристанищата, летищата и железопътните терминали трябваше да инсталират машини за извършване на проверките, което ще позволи на служителите да сверяват информация за имиграционния статус на хората и автоматично да идентифицират тези, които са пресрочили визите си или разрешения си престой.
„Ще знаем кой влиза в ЕС, кога и къде. Това е дигиталният гръбнак на нашия нов подход към управлението на границите“, каза комисарят на ЕС по вътрешните работи Магнус Брунер пред Financial Times.
Системата беше многократно отлагана поради опасения, че компютърните системи не са готови и че пътуванията ще бъдат нарушени.
В крайна сметка страните от ЕС решиха да я въведат стъпка по стъпка, което означава, че тя ще бъде напълно оперативна едва на 10 април 2026 г., когато ще замени ръчните паспортни печати.
„Внедряването на тази мащабна ИТ система в 27-те държави членки е сложна и взискателна задача, за която обаче сме подготвени“, каза Брунер. „Шестмесечният период на внедряване ще гарантира, че държавите членки, пътуващите и бизнесите могат да се адаптират гладко.“
Саймън Льожон, старши директор в Eurostar, заяви, че „поетапното въвеждане на EES... е много добре дошло“. Той добави: „Това ще помогне за по-плавна работа и ще даде възможност на клиентите да свикнат с процеса на EES.“
Въпреки че системата е подобна на електронните гейтове, които работят на много летища, операторите са подготвени за оплаквания от клиенти, които страдат от закъснения, тъй като регистрирането на биометричната информация за първи път ще отнеме повече време от последващите проверки.
„Много ще зависи от това как ще се държи системата в деня на стартирането и от адекватността на полицейските служители на контролните пунктове“, каза Урания Георгуцаку, ръководител на лобистката група Airlines for Europe.
„Най-важното е, че екипажите на авиокомпаниите няма да бъдат задържани на границата и те ще бъдат обработвани възможно най-бързо, по същия начин, както преди.“
ACI, която представлява европейските летища, подчерта, че „управлението на гранично-пропускателните пунктове е отговорност на държавите-членки на ЕС, а не на операторите на летища“.
Системата ще бъде въведена от 29-те държави от Шенгенското пространство без граници, включително Швейцария, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн. Проверките няма да се прилагат за лица, притежаващи разрешения за пребиваване на ЕС или дългосрочни визи.
Държавите първоначално ще започнат да прилагат проверките само на определени гранично-пропускателни пунктове или за определени категории хора. Нидерландия например ще започне от пристанищата Аймуйден и Еемсхавен и ще въведе контрол едва на летище Схипхол в Амстердам на 3 ноември.
В Германия биометричните проверки ще започнат на летище Дюселдорф в неделя, след това на летищата във Франкфурт и Мюнхен, последвани от други гранично-пропускателни пунктове.
Системата беше договорена през 2017 г., но беше отлагана няколко пъти – забавяния, които според операторите са им позволили да отстранят грешки и да извършат тестове. „Никой няма извинение да не е готов“, каза главният изпълнителен директор на Eurotunnel Ян Лерише пред FT по време на демонстрация на технологията във Фолкстоун.
Въпреки че настоящите паспортни проверки се извършват в превозното средство, новата схема изисква хората да паркират на специални места и да излязат от превозните си средства, за да завършат проверката, която според Eurotunnel отнема две минути на пътник.
Компанията, която управлява автомобилни и камионни влакове през тунела, е похарчила 80 милиона паунда за създаване на контролно-пропускателни пунктове за самообслужване и наемане на персонал.
Пунктовете на Eurostar, които се намират на гарите преди регистрацията на пътниците, също ще задават на всеки пътник четири въпроса, включително дали има двупосочен билет и средства за издръжка по време на посещението си. Клиентите, които отговорят с „не“, ще трябва да говорят директно с граничен служител. Системата ще започне с пътници в бизнес класа.
„Eurostar инвестира над 10 милиона евро в подготовката си за EES, което включва 49 пункта за регистрация на потребители в EES и удвояване на граничния капацитет на Сейнт Панкрас с нови електронни гейтове и повече гранични позиции“, добави Льожон. „Това означава, че времето ни за регистрация ще остане същото с EES.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.