Най-опасната жп гара в Европа
Главната международна железопътна гара в Брюксел е истинска дупка. Попитайте хората, които работят там, пише европейското издание на Politico.
Въпреки засиленото полицейско присъствие на Brussels Midi - вратата на Белгия към Европа - престъпността е широко разпространена, а неотдавнашните стрелби и намушквания с нож накараха пътниците, служителите и собствениците на предприятия в района да се страхуват за живота си.
„Това е най-лошото място, на което съм работила някога“, казва служителка в магазин за захарни изделия в Брюксел Миди. „Бил съм в цяла Европа и това е най-лошата гара“, споделя тя.
Само през тази година около гарата са станали няколко кървави инцидента. През април един човек беше намушкан с нож в метростанцията, а през юни двама души загинаха при стрелба в близкото кафене. През август един човек беше ранен при друга стрелба в близост до противоположния изход на станцията. И това не се дължи на наркотиците, кражбите в магазините и сблъсъците между бандите.
„Ситуацията е драматична“, заяви пред Politico кметът на Брюксел Филип Клозе, който по-късно се спря на ключов проблем, засягащ както гара Миди, така и столицата в по-широк план. „Това е най-големият проблем в Белгия: Всички казват: „Това не е моя отговорност.“
Politico разговаря с властите за проблемната гара, както и с няколко собственици и служители на предприятия в Брюксел Миди и околностите му за опита им с престъпността в района.
Докато работниците упрекваха правоохранителните органи и политиците, че не присъстват или не правят достатъчно, за да се борят с проблема, властите се обвиняваха взаимно за пропуските в сигурността.
„Не искам да умра тук"
Около 1:30 ч. през нощта на юни Карим, собственик на ресторант пред гарата, се готвел да свали капаците на заведението си, когато чул стрелба и викове на хора.
Той веднага изтичва на улицата и открива, че четирима души са били простреляни пред кафене „Таверна Астория“, намиращо се на улицата зад ресторанта му. Двама от тях загинали, а двама са били тежко ранени, съобщават местните медии.
„Беше шокиращо. Но не и изненадващо“, казва той.
За Карим насилието около гарата е достигнало точката на кипене. Ако ситуацията не се подобри, той смята да продаде имота ще премести бизнеса си на друго място. „Не се страхувам да умра, но не искам да умра тук“, добави той.
За Карим, както и други хора, с които Politico разговаря, местопрестъпленията и полицейските ленти около Миди не са нещо ново. Повечето хора, позовавайки се на опасения за ситуацията със сигурността, отказаха да говорят за протокола или поискаха анонимност.
Служител на магазин за захарни изделия каза, че е бил свидетел на всичко - от бой с ножове до „много, много“ кражби.
За един ден шестима души влезли в магазина и за три часа откраднали стоки от рафтовете, каза той. Кражбите от магазините се случват толкова често, че той вече не си прави труда да съобщава на властите за тях.
„Какво ще направят?“ Законите в Белгия не са истински закони“, казва той и свива рамене.
Според Кристоф Вандевивер, професор-изследовател по криминология в университета в Гент, нивото на престъпност на гарите и около тях е високо поради големия брой хора на мястото и високата степен на анонимност.
„Съществува един оптимален вариант между тях, при който на улицата има определено количество хора, което я прави безопасна“, казва той. „Но отвъд този брой, когато на улиците има твърде много хора, никой не се чувства склонен или отговорен да се намеси, когато нещо се случва.“
Провал на плана за действие
Престъпността в Брюксел е толкова сериозна, че дори е привлякла вниманието на кралското семейство.
Белгийският крал изрази загриженост по време на посещение в Европол, правоприлагащата агенция на ЕС, през февруари. За Politico говорител на краля заяви, че той „винаги е загрижен за обществените предизвикателства в Белгия“, но отказа да коментира политически въпроси.
Според данни, публикувани миналата година, между 2018 г. и 2022 г. в Миди са били извършвани около 3500 престъпления всяка година - най-често това са кражби, изнудване и престъпления, свързани с наркотици. Това е почти толкова, колкото на всички гари в 13 фламандски града, взети заедно.
Миналата година ситуацията достигна кризисна точка, след като медиите обърнаха внимание на проблемите и накараха министъра на вътрешните работи Анелис Верлинден да стартира план за действие за справяне с „неудобствата, престъпността и лошите хигиенни условия“ в транспортния възел.
Сред препоръките в плана беше засилено полицейско присъствие, включително нов специализиран полицейски участък, както и по-добро осветление и горещи точки за Wi-Fi.
Една година по-късно обаче ситуацията не се е подобрила. Обещаното полицейско бюро все още не е открито, а престъпността все още е голяма.
В един хотел близо до Миди рецепционистът просто се засмя, когато бе попитан дали престъпността се увеличава. „Каква престъпност?“, саркастично отговори той. Служител на гарата заяви, че е бил изрично инструктиран да не говори за „ситуацията“, като добави, че ще бъде уволнен, ако го направи.
Служителите и собствениците на фирми, с които Politico разговаря, се оплакват, че когато полицията арестува заподозрени, те биват освобождавани толкова бързо, че ги виждат отново в участъка по-късно същия ден.
„Няма ден, в който нещо да не се случва тук“, казва собственикът на ресторанта Карим. Той обясни, че е загубил клиенти заради услуги за доставка като Uber Eats, тъй като те вече не искат да посещават района лично.
Властите често не помагат, добави той. Преди няколко седмици станал свидетел на бой с ножове и се обадил три пъти в полицията, но по думите му тя така и не пристигнала.
„Във всеки град с гара има престъпност, но в Миди е най-лошо“, казва той.
Игра на обвинения
Гара Миди е разположена на кръстовището на три общини от метрополната област на Брюксел - Сен Жил, Андерлехт и град Брюксел. Това означава, че управлението на района изисква координация между тези три общини.
Това никога не е било силната страна на Белгия.
„Това разпределение на отговорностите може да направи решаването на проблемите предизвикателство“, казва професорът по криминология Вандевивер и добавя, че „никой не се чувства отговорен“.
Клоуз, кмет на град Брюксел, обвинява за това бездействието на федералното правителство и липсата на интерес за инвестиране на средства в Брюксел.
„Понякога е по-ефективно да се намерят пари, за да се помогне на Антверпен, отколкото на Брюксел“, каза той.
„Нямаше отговор на въпроса за справяне с различните явления на гарите и около тях, тъй като не беше възможно да се обединят всички служби и партньори“, каза той.
Някой да направи нещо... каквото и да e
Според Клоуз трафикът на наркотици, влизащи в Белгия от пристанището на Антверпен и преминаващи през гара Миди, е един от най-големите проблеми.
Той предлага правителството да инвестира повече във федералната полиция, защото, според него, „това са хората, които могат да направят и цялото разследване, всички действия в цялата страна, а не само в определена зона“.
Кабинетът на министъра на вътрешните работи заяви, че вече полага усилия за справяне с престъпността, свързана с наркотици.
„Министър Верлинден превърна войната с наркотиците в острие на миналия законодателен мандат, както на национално, така и на международно ниво“, каза Гиселинк и обясни, че вътрешният министър е отпуснал средства както във федералната, така и в железопътната полиция „за укрепване на сигурността“.
Според професора по криминология Вандевивер ефективна мярка за намаляване на престъпността по гарите би била засилване на полицейското присъствие в часовете, когато е най-вероятно да се случат престъпления.
Служителят в сладкарницата предложи да се направи по-трудно влизането в гарата, като например пътниците да бъдат задължени първо да си купят и сканират билет.
„Вярвам, че има решения, но някой трябва да се намеси и да ги приложи“, каза той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.