Жилищата в Гърция: Недостъпни за покупка и почти невъзможни за наемане

Ръстът в цените на жилищата и на наемите в Гърция през последните години е непропорционален на разполагаемия доход на домакинствата, което води до значителна финансова тежест за гражданите, според проучване на QED по поръчка Alpha Bank.
Проучването, цитирано от местното издание Ekathimerini, потвърждава както голямата финансова тежест за домакинствата от увеличението на наемите, така и трудния достъп до жилищния пазар поради рязкото покачване на цените през последните години.
54% от участвалите в изследването гърци смятат, че закупуването на къща е неосъществимо днес, 39% го определят като трудно постижимо, докато 68% смятат, че наемите не са достъпни въз основа на текущите заплати. Съответно 52% от наемателите заявяват, че плащат над 30% от доходите си за наем. Освен това 28% от наемателите отговарят, че останалите жилищни разходи – освен наема – съставляват повече от 30% от разполагаемия им доход на месечна база.
Междувременно повече от 50% от анкетираните твърдят, че наемът им е бил увеличен през последните две години. Този процент възлиза на 55% в Атина и 58% в Солун. В останалите големи градски центрове процентът е малко по-нисък. Освен това 45% от респондентите съобщават за увеличения на наема до 10%, 30 на сто от запитаните - между 10% и 20% и около 25% заявяват, че наемът им се е повишил с 20% или повече.
В същото време 60% от всички анкетирани очакват по-нататъшно увеличение на наемите и цените на жилищата през следващите пет години.
Краткосрочните наеми и дефицитът на имоти на пазара
Въпреки това процентът на наемателите, които са имали увеличение на наемите си през последните две години, е значително по-висок на островите (63%), тоест в районите, в които платформите за краткосрочно отдаване под наем, например Airbnb, са по-популярни. Включването на повече имоти в тези платформи "изтънява" предлагането на жилища за дългосрочен наем и води до по-силен ръст на цените.
"Това подкрепя хипотезата, че един от факторите, допринасящи за увеличаването на разходите за наем, е увеличението на краткосрочните наеми, тъй като то предоставя стимул за собствениците да изтеглят имоти от пазара за дългосрочни наеми“, се посочва в проучването. Въпреки това почти 800 000 жилища в големите градове в Гърция стоят празни и биха могли да предложат решение на проблема с намаленото предлагане, казват още експертите.
|
|
Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |Цитат на деня
Цитат на деня |„Не“ на глупавите правила
Мениджмънт |На днешната дата, 16 април. Рождениците днес
На днешната дата |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |„Не“ на глупавите правила
Мениджмънт |Застаряващото население е факт. Работодателите трябва да се адаптират
Next level HR 2025 |Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |На днешната дата, 16 април. Рождениците днес
На днешната дата |Жилищата в Гърция: Недостъпни за покупка и почти невъзможни за наемане
ЕС |Европа има нов крал на лукса: Пазарната оценка на Hermès изпревари тази на LVMH
Компании |Джо Байдън и Камила Харис влязоха в сблъсък на тема здравеопазване в дебат на демократите
Политика |Цитат на деня
Цитат на деня |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.