Анголската железопътна линия е в центъра на надпреварата за минерали в Африка

Анголската железопътна линия е в центъра на надпреварата за минерали в Африка

Няколко дни след закриването на срещата на върха на Г-7 в Борго Еняция премиерката на Италия Джорджа Мелони отново се върна към италианската стратегия за Африка, наречена "План Матеи". Във видео обръщение тя припомни отново за "решението да се допринесе с финансов ангажимент, който може да достигне до 320 милиона евро, за един от проектите на Партньорството за глобална инфраструктура и инвестиции - създаването на коридора Лобито", предава БТА. Това е инфраструктурна система, която ще свърже Ангола със Замбия през Демократична република Конго. Според Мелони проектът ще предложи и "възможности за италианските компании". Партньорството за глобална инфраструктура и инвестиции се счита за отговора на страните от Г-7 на инициативата на Пекин "Един пояс, един път", известна също и като "Новият път на коприната".

Но какво представлява коридорът Лобито? В последно време  след обещанието за ново финансиране и новините за първите договори за доставка, отново започна да се говори за него. Управлявана от консорциум, съставен от три мултинационални компании, специализирани в изграждането на големи инфраструктурни проекти и в транспорта на суровини - "Трафигура" (Trafigura), португалската "Мота-Енжил" (Mota-Engil) и белгийската "Вектурис" (Vecturis), тази железопътна линия от 1300 километра свързва атлантическото крайбрежие на Ангола с богати на минерали региони във вътрешността на Африка, тоест южната част на Демократична република Конго и Замбия. Целта е да се насърчи износа на суровини, които играят ключова роля за енергийния преход, тъй като те се използват в производството на батерии за електрически превозни средства или телефони.

В същото време този проект се счита за инструмент на външната политика на САЩ, които след години на относителна незаинтересованост, искат отново да утвърдят присъствието си в Африка и да противодействат на китайското господство в сектора на големите инфраструктурни проекти и доставката на минерали, отбелязва италианското издание "Интернационале".

В репортаж от Ангола, публикуван през януари, американският финансов вестник "Уолстрийт джърнъл" описва коридора Лобито като опит на Вашингтон "да подкопае китайското влияние в Африка". Вече съществуващата железопътна линия Бенгела е построена в началото на двадесети век от британските колонизатори (с концесия от португалците) със същите цели като днес, а именно да транспортира минерали. Тя беше постепенно изоставена през 70-те години на миналия век и след края на гражданската война в Ангола през 2002 г. започна да се обмисля  възстановяването ѝ.

С тази задача беше натоварена Китайската железопътна строителна корпорация (China Railway Construction Corporation) и линията беше възстановена през 2014 г. Според американския вестник обаче китайската компания не си е свършила работата безупречно: например на жп гарата в Луена всичко изглежда е спряло през 2012 г., тъй като китайците, когато са си тръгнали, не са оставили паролата на компютъра, който контролира мониторите с заминаванията на влаковете и цените на билетите и те показват същата информация отпреди над десет години.

През 2022 г. Ангола отхвърли предложението на Китaй да приспособи железницата за превоз на стоки и вместо това предпочете да повери тридесетгодишна концесия на консорциум, подкрепян от европейци и американци. САЩ са отпуснали 250 милиона долара, предимно под формата на субсидирани заеми. Други важни източници на финансиране са Африканската банка за развитие и Африканската финансова корпорация. Очаква се проектът за коридора Лобито да струва около 2,3 милиарда долара.

За Вашингтон усилията си струват, тъй като администрацията на Байдън превърна укрепването на търговските отношения с Африка във външнополитически приоритет, пише "Уолстрийт джърнъл". Целта продължава да е осигуряването на минералите, необходими за енергийния преход. Демократична република Конго е водещ световен производител на кобалт. Наред със Замбия, тя произвежда и значително количество мед. В Ангола има 36 от 51 минерала, които са от критично важно значение за зелените технологии.

Според американското издание е парадоксално ключът към изпълнението на стратегията на Вашингтон да се крие в Ангола, страна, управлявана от партия – Народно движение за освобождение на Ангола (МПЛА), която дълго време е била тясно обвързана с комунистическия блок. Ангола е била между 2000 и 2020 г. и основен бенефициент на китайски заеми за инфраструктура: тя е получила общо 254 заема на стойност 42,6 милиарда долара.

За американските дипломати, интервюирани от "Уолстрийт джърнъл", обвързващата зависимост от Ангола не е повод за безпокойство, тъй като времената на Студената война са отминали и никой във Вашингтон не очаква африканските страни да заемат страна в глобалната надпревара за надмощие.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Обискират имоти на Румен Гайтански - Вълка
Руската Белгородска област обяви извънредно положение заради продължаващите атаки от украинските сили
Играта на сигурно - най-рискованата лидерска стратегия
Цитат на деня
Малките предприятия с над 8 млн.лв. нетни приходи от продабжи подлежат на задължителен финансов одит
Българска авиокомпания ще изпълнява четири карго полета седмично от Китай до София
На днешната дата, 14 август. Рождениците днес
Язовирите пресъхват, от екоминистерството искат спешни действия за осигуряването на питейна вода
Съдът прибра три суперлимузини от луксозния автопарк на Румен Гайтански-Вълка
Броят на корабите с втечнен газ и насипно зърно през Панамския канал спадна наполовина заради сушата
„Туристите вече не идват“: Криза в крайбрежния туризъм в няколко региона на Италия
Иман Хелиф заведе дело срещу Х, Илон Мъск, Джоан Роулинг и Тръмп
Времето: Отново жълти и оранжеви кодове за много горещо време