Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Байдън вдига рязко митата на САЩ върху редица вносни китайски стоки
Президентът на САЩ Джо Байдън представи пакет от мерки, включващ рязко повишение на митата върху набор от китайски вносни стоки, включително електрически превозни средства, компютърни чипове и медицински продукти, предаде Ройтерс.
Байдън ще запази митата, въведени от републиканския му предшественик Доналд Тръмп, като същевременно ще увеличи други, включително четирикратно увеличение на митата за електромобили до над 100%, се казва в изявление на Белия дом. В него се посочват „неприемливи рискове“ за икономическата сигурност на САЩ, породени от „нечестните“ според Вашингтон китайски практики и наводняването на световните пазари с евтини стоки.
Новите мерки засягат китайски вносни стоки за 18 милиарда долари, включително стомана и алуминий, полупроводници, батерии, критични минерали, слънчеви клетки и кранове, съобщи Белият дом.
Съединените щати са внесли стоки от Китай на стойност 427 млрд. долара през 2023 г. и са изнесли 148 млрд. долара към икономика номер 2 в света, според Бюрото за преброяване на населението на САЩ – търговска пропаст, която продължава от десетилетия и се превръща във все по-чувствителна тема във Вашингтон.
„Китай използва същата схема, която е имал преди, за да задвижи собствения си растеж за сметка на другите, като продължава да инвестира, въпреки излишния китайски капацитет и наводняването на световните пазари с износ, който е подценен поради нечестни практики“, коментира пред репортери директорът на Националния икономически съвет на Белия дом Лаел Брейнард.
Търговският представител на САЩ Катрин Тай каза, че ревизираните мита са оправдани, тъй като Китай продължава да краде интелектуална собственост на САЩ и в някои случаи е станал „по-агресивен“ в кибер проникванията, насочени срещу американска технология.
Тя каза, че предишните мита "Раздел 301" са имали минимално въздействие върху цените и заетостта в икономиката на САЩ, но са били ефективни за намаляване на вноса на китайски стоки в САЩ, като същевременно са увеличили вноса от други страни.
Но Тай препоръча тарифни изключения десетки категории за внос на промишлени машини от Китай, включително 19 за оборудване за производство на соларни продукти.
Различни позиции
Въпреки че действията на Байдън са в голяма степен с позицията на Тръмп, че по-строгите търговски мерки са оправдани, демократът разкритикува опонента си на изборите през ноември.
Белият дом заяви, че търговската сделка на Тръмп от 2020 г. с Китай не е увеличила американския износ или работните места в американското производство и каза, че 10% всеобхватни мита върху стоки от всички точки на произход, предложени от Тръмп, биха разочаровали съюзниците на САЩ и ще повишат цени. Тръмп предложи мита от 60% или повече за всички китайски стоки.
Представители на администрацията казаха, че мерките им са „внимателно насочени“, съчетани с вътрешни инвестиции, обсъдени с близки съюзници и е малко вероятно да влошат инфлацията, който вече разгневи гласоподавателите в САЩ и застраши кандидатурата на Байдън за преизбиране. Те също така омаловажаха риска от отмъщение от страна на Пекин.
Байдън се бори да убеди избирателите в ефикасността на своята икономическа политика въпреки ниската безработица и икономическия растеж над прогнозите. Проучване на Reuters/Ipsos миналия месец показа, че Тръмп има 7 процентни пункта преднина пред Байдън по отношение на икономиката.
Краят на свободната търговия?
Анализаторите предупредиха, че търговски спор може да повиши разходите за електромобили като цяло, което ще навреди на целите на Байдън в областта на климата и целта му да създаде работни места в производството.
Байдън каза, че иска да спечели тази ера на конкуренция с Китай, но не и да започне търговска война, която може да навреди на взаимно зависимите икономики. През последните месеци той работи за облекчаване на напрежението в личните разговори с китайския президент Си Дзинпин.
И двамата кандидати за президент на САЩ през 2024 г. рязко се отклониха от консенсуса за свободна търговия, който някога царуваше във Вашингтон.
Китай заяви, че митата са контрапродуктивни и рискуват да разпалят напрежението. По-широкото налагане на мита от Тръмп по време на неговото президентство 2017-2021 г. постави началото на тъговска война с Китай.
Като част от дългоочакваната актуализация на тарифите, Байдън ще увеличи тарифите тази година съгласно раздел 301 от Търговския закон от 1974 г. от 25% на 100% за електромобили, което ще доведе до общите мита до 102,5%, от 7,5% на 25% върху литиево- йонни батерии за превозни средства и други части за батерии и от 25% до 50% върху фотоволтаични клетки, използвани за направата на слънчеви панели. Тарифите за „някои“ критични минерали ще бъдат повишени от нула до 25%.
Някои лични предпазни средства (ЛПС), използвани в медицински заведения, ще се повишат до 25% в сравнение със сегашното дъно от 0%. Недостигът на ЛПС, произведени предимно в Китай, възпрепятства реакцията на Съединените щати срещу COVID-19.
Още мита ще последват през 2025 г. и 2026 г. , като фокус ще бъдат полупроводниците, чиято тарифна ставка ще се удвои до 50%, както и литиево-йонни батерии, които не се използват в превозни средства, графит и постоянни магнити, както и гумени медицински и хирургически ръкавици.
Мярката, която Байдън обяви по-рано за повишаване на митата върху някои продукти от стомана и алуминий, ще влезе в сила тази година, каза Белият дом.
Редица законодатели призоваха за масови увеличения на митата за китайските автомобили. В момента в САЩ има сравнително малко произведени в Китай лекотоварни автомобили. Председателят на банковата комисия на Сената Шеррод Браун иска администрацията на Байдън да забрани напълно китайските електромобили поради опасения, че те представляват риск за личните данни на американците.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.