Китай води бума на пазара на електромобилите тази година на фона на силното търсене на хибридни превозни средства

Китай води бума на пазара на електромобилите тази година на фона на силното търсене на хибридни превозни средства

Продажбите на електрически превозни средства (EV) са нараснали рязко тази година, водени от растежа в Китай и по-специално силното търсене на хибридни превозни средства, според доклад на Counterpoint Research, цитиран от Си Ен Би Си.

Докладът, публикуван в понеделник, показа, че продажбите на електрически превозни средства в световен мащаб, включително изцяло задвижвани от батерии превозни средства (BEV) и хибриди, са се увеличили с 18% през първите три месеца на 2024 г. в сравнение със същия период на миналата година.

Продажбите на хибридни превозни средства, които имат както електрически двигатели, така и двигатели с вътрешно горене, са изпреварили значително  тези на задвижваните изцяло от батерии алтернативи, нараствайки с 46% за този период. Продажбите на BEV са се увеличили със 7%.

„По-евтината първоначална цена на хибридите в сравнение с електрическите автомобили с батерии и наличието на резервоар за гориво, който елиминира безпокойството за пробег, са сред основните причини за високото търсене на хибриди“, осочи в доклада изследователският анализатор на Counterpoint Абхик Мукерджи.

Данните следват скорошни доклади, които предполагат, че приемането на хибриди вече изпреварва това на изцяло електрическите превозни средства на фона на опасения относно ниските стойности при препродажба на първите и възможността настоящата BEV технология скоро да остарее.

„Закупуването на хибриди със средна цена е по-логичен избор за потребителите, тъй като цените им са сравними или по-ниски от повечето електрически превозни средства с батерии“, се казва в доклада.

Китай увеличава своята преднина

Китайските компании са голям бенефициент от нарастването на търсенето на електрически превозни средства - особено фирмите, които продават както BEV, така и хибриди.

Според Counterpoint продажбите на електромобили в Китай са скочили с 28% през първото тримесечие на 2023 г. на фона на продължаваща ценова война, която е намалила разходите за потребителите.

Най-големият производител на електромобили в страната BYD отбеляза увеличение на продажбите на хибридни превозни средства със 7% през първите три месеца на тази година, като компанията отговаря за почти една трета от световния пазар на хибриди, следван от Geely Holdings и Li Auto.

Продажбите на електромобили в Съединените щати са на второ място в световен мащаб, следвани от Европа. Но докато общите продажби на електромобили в САЩ са нараснали с 2%, тези на електрически превозни средства с батерии са намалели с 3% през тримесечието.

Tesla, водещият производител на електромобили в САЩ, който произвежда само BEV, отбеляза 9% спад на продажбите през първото тримесечие на годишна база. Компанията все още беше на челна позиция в световен мащаб по продажби на BEV през Q1 на 2024 г. с 19% пазарен дял. BYD и Volkswagen имат съответно 15% и 6% дял.

Сред първите три производители на BEV само BYD регистрира ръст, като продажбите са скочили с 13%, докато продажбите на Tesla и Volkswagen са намалели съответно с 9% и 4%, се казва в доклада.

Силното представяне на BYD идва с агресивното разширяване на компанията в световен мащаб. Според доклада компанията е изнесла почти 100 000 електромобила през последното тримесечие, което е ръст от 152% на годишна база, движен основно от доставките за Югоизточна Азия.

Лиз Лий, асоцииран директор в Counterpoint, каза, че забележителният износ на BYD подчертава нарастващото глобално търсене на електромобили, включително хибриди, като пазарът е „готов за значителен растеж“.

„Въпреки това се очертават признаци на забавяне и годишният растеж може да падне под 20%“, добави тя, отбелязвайки, че компании като Tesla са изправени пред намаляващ интерес към BEV.

Проучване на Gallup през април установи, че по-малко от половината възрастни в САЩ (44%) казват, че обмислят сериозно или биха обмислили закупуването на EV, което е спад от нивото през 2023 г. от 55%. Междувременно делът на тези, които не искат да си купят EV, се е повишил от 41% на 48%.

Други насрещни ветрове за пазара може да включват увеличаване на протекционистичните мерки през 2024 г., като според съобщенията ЕС и САЩ ще наложат нови мита върху вноса на електромобили от Китай.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ