Бизнес перспективи: Глобалният излишък на литий ще се запази за години напред

Бизнес перспективи: Глобалният излишък на литий ще се запази за години напред

Много литиеви мини, ръководени от китайски оператори, поддържат производството на суровината, необходима за батериите за електрически превозни средства (EV), въпреки цените, които са достатъчно слаби, за да предизвикат съкращения на масовото производство - осигурявайки благодат за производителите на батерии, предаде Ройтерс.

Продължаващото производство повишава перспективата за години на свръхпредлагане и слаби цени.

Някои производители на батерии притежават мини или са инжектирали пари в операции, за да ги поддържат оперативни, показват отчетите на компаниите.

Мините също поддържаха производството, за да запазят пазарен дял и добри отношения с правителствата и тъй като затварянето и рестартирането може да доведе до технически проблеми, според интервюта с миньори, консултанти и анализатори.

Досега около дузина производители на литий временно са затворили губещи мини, намалили са производството или са забавили разширяването.

Много други все още работят, което означава, че глобалното изобилие от минерали, необходими за батерии за стационарно съхранение, както и за електромобили, вероятно ще продължи няколко години и ще поддържа цените ниски, казаха вътрешни хора и анализатори.

Цената на литиевия хидроксид се е понижила с близо 90%, откакто е достигнала връх от 85 долара за килограм през декември 2022 г., след като скочи повече от седем пъти през предходните 18 месеца.

Глобалното предлагане на литий се очаква да нарасне с 25% тази година и с 15% през 2025 г., каза UBS.

Има някои активи в производство, които всъщност не би трябвало да бъдат, но поради свои собствени причини те продължават“, каза Мартин Джаксън, ръководител на суровините за батерии в CRU.

Той изчисли, че около 10% от производството е губещо. Китай има едни от най-високите разходи за литиеви мини, но много китайски литиеви мини у дома и в Австралия и Африка е малко вероятно да затворят, защото са интегрирани във веригите за доставки надолу по веригата, казаха анализатори и консултанти. Те отбелязаха, че правителството на Китай смята своя водещ световен сектор за електромобили и батерии за стратегически и има желание да го поддържа процъфтяващ със стабилни доставки на суровини и ниски разходи.

Китайските  мини в Зимбабве 

Очакваният скок в продажбите на електромобили и скокът на цените на лития през 2021 г. и преди 2022 г. доведоха до увеличаване на новите мини.

След като цените паднаха в отговор на свръхпредлагането и по-слабите от очакваното продажби на електромобили, инвестициите в литиеви мини продължиха и миналата година скочиха с 60%, каза Международната агенция по енергетика.

Част от инвестициите произтичат от стремежа на Китай да осигури доставки на литий в чужбина, включително Зимбабве, която се превърна в четвъртия най-голям доставчик в света на добит литий в рамките на няколко години.

И четирите действащи мини са мажоритарна собственост на китайски компании, но правят оскъдни печалби или търпят загуби, според Камерън Пъркс, продуктов директор за литий в консултантската компания Benchmark Mineral Intelligence.

Нито един от тях не е спряла работа въпреки разходите, вариращи от 600 до 1000 долара за метричен тон продаден материал в сравнение с цена от 765 долара за тон, каза Пъркс, който посети мини в страната през последните седмици. Цената се основава на концентрат от сподумен, съдържащ 6% литий (SC6), полуобработен материал, получен в резултат на отделянето на други минерали от литиевата руда. „Има общо разбиране, че китайските компании майки могат да поемат някои разходи надолу по веригата“, каза той. „Има и политически аспект в Китай, който иска да осигури веригите си за доставки извън Австралия и Канада, където получиха известен отпор.“ Той каза, че мината с най-високи разходи в Зимбабве, Arcadia, е собственост на Zhejiang Huayou Cobalt (603799.SS), отваря нов раздел, който също произвежда катодни материали за батерии надолу по веригата.

Мините в Австралия получават външна подкрепа

 В Австралия, където разходите също са високи, някои компании планират да се справят с това с подкрепата на производителите на батерии, променяйки плановете за мините и компенсирайки загубите при литий с печелившо производство на желязна руда, мед или никел. Mineral Resources  миналия месец, заяви, че поставя своята мина Bald Hill под грижи и поддръжка. Въпреки това също остави две други мини, макар и на по-ниски нива, да произвеждат, включително Mt. Marion, която има по-високи разходи от Bald Hill на база SC6 поради по-ниски нива, според Люк Алъм от консултантската компания Project Blue.

Другите две мини са съвместна собственост, така че MinRes трябва да се консултира със своите партньори. Мината Mt. Marion е 50% собственост на китайската Ganfeng Lithium, която произвежда батерии, както и е производител на литий. „Посладителят за MinRes в Mt. Marion е договорът за минни услуги от Ganfeng, където те получават малко допълнителни приходи“, каза Алъм.

Австралийската Liontown Resources  запази новата си мина Kathleen Valley в експлоатация, като намали добива по време на нейното нарастване. Liontown, който отчете годишна нетна загуба след облагане с данъци от 64,9 милиона австралийски долара, беше подкрепен от южнокорейския производител на батерии LG Energy Solution (LGES) (373220.KS), отваря нов раздел, който предостави 250 милиона долара финансиране през юли.

LGES, която получи 10-годишно удължаване на сделката си за доставка на литий от Liontown, се възползва от слабите цени на лития, като служител каза в обаждане за печалбите през юли: „Поради слабите цени на металите, отделът за напреднали автомобилни батерии отбеляза увеличение на приходи."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ