Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнес перспективи: Скептицизмът на Тръмп към електромобилите заплашва инвестиции за 54 млрд. долара от Южна Корея
Южнокорейските компании преосмислят инвестиции на стойност 54 млрд. долара за изграждане на заводи за батерии за електрически превозни средства (EV) в САЩ поради опасения, че новоизбраният президент Доналд Тръмп може да отмени данъчните облекчения за електромобилите, пише Блумбърг.
Някои корейски компании са забавили или са натиснали бутона за пауза на всяко текущо строителство на заводи, защото са загрижени за намаленото търсене на електромобили и за това какво ще направи Тръмп по време на втори мандат в Белия дом, твърдят запознати източници.
Posco Future M, която произвежда катоди за General Motors Co., посочи в документ през септември, че забавя завършването на своя завод в Квебек поради „местни условия“.
Въпреки че компаниите все още не са предприели никакви действия, много от тях са „разтревожени“ до каква степен Тръмп ще намали правителствените стимули за пазара на електромобили, каза Кени Ким, главен изпълнителен директор на SNE Research, базирана в Сеул изследователска фирма, която се фокусира върху корейския производители на батерии.
Тръмп отдавна критикува усилията на президента Джо Байдън да субсидира електромобилите чрез неговия Закона за намаляване на инфлацията. Новата администрация се стреми да намали изискванията за горивна ефективност и, според доклад на Ройтерс миналия месец, може да премахне ключовия потребителски данъчен кредит от $7500.
Прекратяването на стотици милиарди долари под формата на субсидии, данъчни кредити и други стимули би застрашило десетки хиляди работни места в САЩ и би отменило годините на работа по изместването на глобалната верига за доставки на EV далеч от Китай. Това може също така да удари печалбите на корейските фирми – ключови партньори на САЩ в усилията за намаляване на зависимостта от китайски доставчици, в момент, когато те вече страдат от по-слабо търсене на електромобили и падащи цени на батериите.
„Ние обръщаме внимание на всяка една дума от Тръмп“ относно електромобилите, каза Бьон Хун Ким, главен изпълнителен директор на Ecopro Materials Co., доставчик на прекурсорни материали за батериите за електромобили, използвани от Ford Motor Co. и General Motors Co.
„Смятахме Закона за намаляване на инфлацията като много важен въпрос досега. Ако има някаква промяна в политиката, може да се наложи да променим и нашата стратегия“, добави той.
Миналата седмица администрацията на Байдън предложи 7,5 милиарда долара за подпомагане на финансирането на съвместно предприятие между Samsung SDI Co. и Stellantis NV за създаване на заводи за производство на клетки и модули за литиево-йонни батерии в Индиана. Преходният екип на Тръмп обаче бързо постави предложението под въпрос. Вивек Рамасвами – един от двамата номинирани съпредседатели на бъдещия отдел на Тръмп за ефективност на правителството, написа в публикация на X, че отделът ще проучи съоръжението.
Трите най-големи производители на батерии в Южна Корея – Samsung SDI, LG Energy Solution и SK On Co. – обявиха 15 завода за батерии в САЩ, най-агресивният инвестиционен стремеж от всеки от трите големи световни центъра за батерии – Китай, Япония и Южна Корея.
Половината от корейските заводи бяха обявени след подписването на Закона за намаляване на инфлацията през 2022 г., обещаващ да създаде общо повече от 20 000 работни места, разположени до голяма степен в така наречения „пояс на батериите“, който се простира от Мичиган през Охайо и Кентъки до Джорджия.
„Южна Корея допринесе за създаването на работни места и инвестиции в „Ръждивия пояс“, каза Парк Тае-сунг, вицепрезидент на Корейската асоциация на индустрията за батерии. Наличието на корейски доставчици на батерии също е от полза за САЩ да в конкуренцията срещу доминираните от Китай вериги за доставка на електромобили, коментира той, като добави, че групата преговаря с американските власти за лобиране за запазване на кредитите.
EV батериите представляват около половината от всички преки чуждестранни инвестиции и „решоринг“ от чужбина в САЩ между 2021 г. и първото тримесечие на 2024 г., според Reshoring Initiative. Корейските преки чуждестранни инвестиции и решорингът в САЩ са създали 20 360 работни места в Северна Америка през 2023 г., повече от всяка друга страна, показват данните.
Намаляването на данъчните кредити би засегнало силно корейските компании за батерии в момент, когато те страдат от по-слабо търсене на електромобили. Цените на лития, ключов минерал, свързан с продажната цена на EV батерия, се сринаха с почти 90% от върховете си през 2022 г. поради по-бавното от очакваното приемане на EV.
LG Energy Solution, ключов партньор на GM, резервира около 1 трилион вона ($773 милиона) кредити от Закона за намаляване на инфлацията в своите сметки досега тази година, но анализаторите очакват нетна загуба за фискалната 2023 година. SK On, партньорът на Ford, също получи около 211 милиарда вона под формата на данъчни кредити от САЩ през първите три тримесечия, но въпреки това отчете оперативна загуба през периода.
„Катастрофа“ за Южна Корея
Корейските компании също се притесняват, че Тръмп може да позволи на китайски фирми за батерии да навлязат в САЩ. China’s Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL) заяви, че ще обмисли изграждането на завод в САЩ, ако Тръмп отвори вратата, съобщи Ройтерс миналия месец.
Досега Закона за намаляване на инфлацията блокира инвестиции от Китай, като иска от производителите на автомобили постепенно да намалят снабдяването с критични минерали за батерии от „чуждестранни предприятия, пораждащи загриженост“.
„Влизането на Китай в САЩ би било катастрофа за Корея“, каза Парк Чул-ван, професор в катедрата по автомобилно инженерство в университета „Седжонг“. „Китайските фирми за батерии биха предложили много по-ниски цени.“
Все пак някои са оптимисти, че Тръмп няма да намали кредитите за производителите на батерии, тъй като техните заводи се намират предимно в управлявани от републиканците щати.
„Не мисля, че има голям шанс те да намалят предимствата в Закона за намаляване на инфлацията“, каза Китае Ким, главен изпълнителен директор на SungEel Recycling Park Indiana, изграждащ се завод за рециклиране на батерии в Уайтстаун, Индиана.
Щатът Джорджия, където се намират три завода на SK On, също ще помогне на корейските компании „да увеличат максимално способността си да достигат ефективно до потребителите в цялата страна“, посочи комисарят по икономическото развитие на Джорджия Пат Уилсън в имейл до Блумърг.
„Пазарът на САЩ все още е най-важният потребителски пазар в света. Корейските компании знаеха това преди администрацията на Байдън и този факт няма да се промени с новата администрация“, добави той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.