CNBC: Тъмен облак е надвиснал над Черния петък, търговци поставят под съмнение празничното пазаруване

CNBC: Тъмен облак е надвиснал над Черния петък, търговци поставят под съмнение празничното пазаруване

CNBC: Тъмен облак е надвиснал над Черния петък, търговци поставят под съмнение празничното пазаруване

Над Черния петък е надвиснал тъмен облак. През последните няколко седмици редица търговци на дребно  в САЩ публикуваха слаби, предпазливи или направо разочароващи прогнози за четвъртото тримесечие, което хвърля сянка върху важния празничен сезон точно когато се подготвят за най-големия ден за пазаруване през годината, пише CNBC .

Компаниите, сред които са всички от гиганта за луксозни стоки Tapestry до BJ's Wholesale Club, посочиха редица фактори, които ги накараха да намалят прогнозите си или да публикуват прогнози, които се оказаха под очакванията. 

Някои от тях, като Best Buy и Nordstrom, се позовават на несигурното състояние на потребителите след месеци на постоянна инфлация, докато други, като Hanesbrands, заявиха, че търсенето на основните тениски, чорапи и бельо просто е намаляло, тъй като търговците на едро се стремят да контролират запасите.

Дори Dick's Sporting Goods и Abercrombie & Fitch, които във вторник повишиха прогнозите си за цялата година след силни трети тримесечия, успяха да занемарят прогнозите си за празниците. 

Ако има една тема, която да отразява настроенията и коментарите, това е предпазливостта, и макар че някои търговци на дребно може да са били прекалено консервативни в прогнозите си, осезаемата липса на увереност вещае проблеми за празничното тримесечие и повдига въпроси за цялостното състояние на икономиката. 

"Потребителите продължават да харчат, но натиск като по-високите лихвени проценти, възобновяването на изплащането на студентски заеми, увеличаването на дълга по кредитни карти и намаляването на процента на спестяванията ги кара да разполагат с по-малко свободни средства, което ги принуждава да правят компромиси", заяви главният изпълнителен директор на Target Брайън Корнел пред анализатори по време на разговор миналата седмица. "Като разглеждаме последните тенденции в търговията на дребно, продажбите в долари се дължат на по-високите цени, а потребителите купуват по-малко единици за едно пътуване. Всъщност, общото търсене на единици в цялата индустрия е намаляло с 2 до 4% през последните тримесечия, а индустрията е преживяла седем последователни тримесечия на спад в доларите и единиците по преценка", каза той.

Запитан за предстоящия празничен сезон, Корнел заяви, че е твърде рано да се произнася за ранните продажби, като каза само, че компанията "наблюдава внимателно тенденциите".

Незначителен ръст на празничните разходи

Сезонът на празничното пазаруване през последните няколко години отбеляза голям ръст, предизвикан от пандемията Covid-19, която даде на потребителите стимулиращи плащания и възможност да напълнят банковите си сметки, докато бяха блокирани вкъщи и не можеха да пътуват или да се хранят навън. 

Според Националната федерация за търговия на дребно през 2020 г. разходите по празниците са се увеличили с 9,1 % спрямо предходната година. През 2021 г. разходите са се увеличили с 12,7 % спрямо предходната година, а през 2022 г. - с 5,4 %.

С наближаването на края на 2023 г., намаляването на спестовните сметки и продължаващите проблеми на потребителите с инфлацията и високите лихвени проценти, ръстът на разходите за почивка се очаква да се забави до 3-4 %, според NRF. Това е в съответствие с по-бавните темпове на растеж, наблюдавани между 2010 и 2019 г. в периода преди пандемията. Очакваното забавяне накара много търговци на дребно да подходят към празничния сезон с по-голяма предпазливост, отколкото очакваше Уолстрийт.

В понеделник потребителският екип на Bank of America установи, че от 43 търговци на дребно, които са публикували прогнози за приходите си, 37, или 86%, са се оказали в светлина на очакванията. 

Търговецът на дребно Walmar заложи на предпазлив тон в прогнозите си, които се оказаха под очакванията, след като видя, че потребителските разходи отслабват към края на октомври. Миналата седмица той заяви, че очаква коригирана печалба на акция от 6,40 до 6,48 долара за годината, което е по-ниско от прогнозираните от анализаторите 6,48 долара, според LSEG, известна преди като Refinitiv. 

"Хелоуин беше добър като цяло", заяви главният финансов директор Джон Дейвид Рейни в разговор със CNBC. "Но през последните няколко седмици на октомври със сигурност имаше някои тенденции в бизнеса, които ни накараха да спрем и да преосмислим състоянието на потребителите."

За някои търговци дори добрите новини не бяха достатъчно радостни

Dick's Sporting Goods повиши прогнозата си във вторник, след като отчете силен ръст на горния и на долния финансов резултат, и заяви, че сега очаква годишна печалба на акция между 11,45 и 12,05 долара, в сравнение с диапазона от 11,27 до 12,39 долара, който прогнозираха анализаторите, според LSEG.Но в сравнение със силните резултати за третото тримесечие, прогнозата е по-умерена.

Търговецът на дребно заяви, че е "развълнуван" за празниците, но изрази оптимизма си, като ръководителите многократно отбелязаха, че очакват нещата, които "са под наш контрол" - рефрен, който се чу четири пъти по време на едночасовия разговор. 

"Много сме развълнувани от това, което е под наш контрол за четвъртото тримесечие. Продуктите ни са на склад. Имаме огромни подаръци ... и екипите са подготвени да предоставят невероятно празнично преживяване", заяви главният изпълнителен директор Лорън Хобарт по време на разговора с анализаторите.

"Балансираме всичко това с предпазливост по отношение на макроикономическата среда и потребителите, защото знаем, че потребителите преживяват много в момента. Затова мисля, че бяхме разумно предпазливи в нашите насоки," допълва Лорън Хобърт

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ