Драмата с митата е с висок залог за автопроизводителите в САЩ

Драмата с митата е с висок залог за автопроизводителите в САЩ

Доналд Тръмп кара някои от най-големите производители на автомобили в света да гадаят дали президентът на САЩ ще изпълни заплахите си да наложи данъци върху вноса на техните превозни средства и вериги за доставки, което може да доведе до значително покачване на цените на автомобилите за американските потребители, предаде Ройтерс.

През уикенда Тръмп потвърди, че тази седмица ще наложи 25 % мита върху стоки от Мексико и Канада - включително върху автомобили, произведени от General Motors  и Volkswagen  - но отложи решението за един месец след обсъждане с лидера на всяка от страните.

Такива тарифи ще доведат до „драматични и незабавни“ финансови последици за американските производители на автомобили и други компании, които произвеждат превозни средства в Мексико и Канада, за да ги продават в САЩ, казва Сам Фиорани, вицепрезидент на изследователската компания AutoForecast Solutions.

Несигурността във връзка със заплахата на Тръмп до голяма степен остави индустрията в невъзможност да предприеме съществени действия за намаляване на потенциалните щети, за да не се промени регулаторният пейзаж със следващия пост на президента в социалните мрежи.

В автомобилите, произведени в САЩ, се влагат мексикански и канадски части, които също ще бъдат обложени с данък, отбелязва банката. По нейни изчисления Мексико осигурява до 40% от частите в американските автомобили, а Канада - над 20%

Някои доставчици вече са добавили „тарифна такса“ към фактурата на производителите на автомобили в подготовка за промяната на политиката, каза Дан Хърш, анализатор на автомобилната индустрия в AlixPartners. Германската компания ZF, основен доставчик с 13 завода в Мексико, произвеждащи всичко - от окачвания до спирачки и волани, заяви, че обсъжда с производителите на автомобили как да поеме разходите за тарифи и очаква купувачите на автомобили да споделят болката.

„Нито едно дружество от веригата за доставки не може да си позволи да поеме тези увеличения на разходите“, заяви говорител на ZF.
Тръмп заплаши с мита, за да окаже натиск върху Канада и Мексико да ограничат незаконната миграция и фентанила през границите на САЩ, и заяви, че иска да се справи с търговските дефицити на страната.

Пикапи на GM "под прицел"

Производството на пикапи на GM е пример за икономическата взаимозависимост на трите държави, която се развива от десетилетия в рамките на споразумения за свободна търговия - последното от които е Споразумението между САЩ, Мексико и Канада на Тръмп, влязло в сила през 2020 г.

Пикапите Chevrolet Silverado и GMC Sierra се произвеждат в четири завода, включително два завода в САЩ, един в Силао, Мексико, и друг в Ошава, Канада. Мексиканските и канадските заводи заедно са произвели повече от половината от близо 900 000 пикапа, които GM е продал миналата година в САЩ, според данни за производството на AutoForecast Solutions.

В меморандум, видян от Ройтерс, GM уверява служителите, че заводите поддържат редовни производствени графици и компанията разполага с подходящи нива на запаси. Дори когато се сглобяват в САЩ, камионите на GM разчитат в голяма степен на части от Канада и Мексико.

Двигателите, произвеждани в завода на GM в Тонауанда, Ню Йорк, съдържат някои вносни части. Някои трансмисии се произвеждат в Канада, както и рамите на камионите. Жичните снопове, свързващи електрически компоненти, се произвеждат в Мексико.

Ръководителите на GM заявиха, че могат да прехвърлят част от производството на пикапи в САЩ, но автомобилният производител не разполага с достатъчен капацитет, за да прехвърли там цялото производство от Канада и Мексико. 

Доставчици, които добавят митническа такса

Трудно е да се преувеличи залогът за автомобилните производители, обслужващи американския пазар. В краткосрочен план данъците върху вноса на Тръмп могат да струват на индустрията 110 млн. долара допълнителни разходи всеки ден и потенциално 40 млрд. долара за годината без големи производствени промени, според анализаторите на Bernstein.

Триото автогиганти от Детройт са сред най-изложените на риск. Според доклад на Barclays от ноември Stellantis  произвежда 39% от своите северноамерикански автомобили в Мексико или Канада, докато GM произвежда там 36%, а Ford Motor  - 18%.

По-голямата част от тези превозни средства са предназначени за Съединените щати. Според Barclays VW произвежда около три четвърти от северноамериканския си автопарк в Мексико, включително някои от най-популярните си и достъпни автомобили като Jetta, Tiguan и Taos.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ