Глобалните тревоги се засилват с влизането в сила на ограниченията за износа на критични минерали от Китай

Глобалните тревоги се засилват с влизането в сила на ограниченията за износа на критични минерали от Китай

Притесненията относно контрола на Китай върху критично важните минерали се увеличиха, след като световните автомобилни производители се присъединиха към американските си колеги, оплаквайки се, че ограниченията на Китай върху износа на редкоземни сплави и смеси могат да доведат до забавяне и прекъсване на производството, ако не бъде намерено бързо решение на проблема, пише Ройтерс.

Германските автомобилни производители станаха поредните, които предупредиха, че ограниченията на Китай върху износа заплашват да спрат производството и да разтърсят местните им икономики, следвайки подобно оплакване от индийски производител на електрически превозни средства миналата седмица.

Решението на Китай през април да спре износа на широка гама от критично важни минерали и магнити преобърна веригите за доставки, които са от основно значение за автомобилните производители, производителите от аерокосмическа индустрия, компаниите за полупроводници и тези от отбранителния сектор по целия свят.

Този ход подчертава господството на Китай в индустрията за критично важни минерали и се разглежда като лост за оказване на натиск от Китай в продължаващата му търговска война с президента на САЩ Доналд Тръмп.

Тръмп се стреми да предефинира търговските отношения на всички страни със САЩ като наложи високи мита върху вносни стоки на стойност милиарди долари с надеждата, че това ще намали големия търговски дефицит на страната и ще възстанови загубеното местно производство.

Тръмп наложи мита до 145% срещу Китай, но по-късно ги замрази, след като фондовите, облигационните и валутните пазари се разбунтуваха срещу мащаба на митата. Китай отговори със собствени мита и използва господството си в ключови вериги за доставки, за да убеди Тръмп да се оттегли.

Очаква се Тръмп и китайският президент Си Дзинпин да разговарят тази седмица, каза говорителката на Белия дом Карълайн Левит пред репортери във вторник, а забраната за износ се очаква да бъде сред основните теми в дневния ред.

„Мога да ви уверя, че администрацията активно следи спазването на Женевското търговско споразумение от страна на Китай“, каза тя. „Служители на нашата администрация продължават да водят кореспонденция с китайските си колеги.“

Тръмп вече е сигнализирал, че бавният темп на облекчаване на забраната за износ на критични минерали от страна на Китай представлява нарушение на Женевското споразумение.

Доставките на магнитите, от съществено значение за сглобяването на всичко - от автомобили и дронове до роботи и ракети, бяха спрени в много китайски пристанища, докато заявленията за лицензи преминават през китайската регулаторна система.

Спирането предизвика безпокойство в корпоративните заседателни зали и столиците на редица държави - от Токио до Вашингтон, тъй като служителите се надпреварваха да идентифицират ограничени алтернативни варианти на фона на опасения, че производството на нови автомобили и други артикули може да спре до края на лятото.

„Ако ситуацията не се промени бързо, забавянията в производството и дори прекъсванията на производството вече не могат да бъдат изключени“, каза във вторник пред Ройтерс Хилдегард Мюлер, ръководител на германското автомобилно лоби.

Франк Фанън, консултант в минералната индустрия и бивш помощник-държавен секретар на САЩ по енергийните ресурси по време на първия мандат на Тръмп, заяви, че глобалните смущения не са шокиращи за тези, които обръщат внимание.

„Не мисля, че някой трябва да се изненадва как се развиват нещата. Имаме производствено предизвикателство (в САЩ) и трябва да използваме цялостния си правителствен подход, за да осигурим ресурси и да увеличим вътрешния капацитет възможно най-скоро. Времевият хоризонт за това беше вчера“, каза Фанън.

Дипломати, автомобилни производители и други ръководители от Индия, Япония и Европа спешно търсеха срещи с представители на Пекин, за да настояват за по-бързо одобрение на износа на редкоземни магнити, съобщиха източници пред Ройтерс, тъй като недостигът заплашваше да ограничи глобалните вериги за доставки.

Бизнес делегация от Япония ще посети Пекин в началото на юни, за да се срещне с Министерството на търговията относно ограниченията, а европейски дипломати от страни с големи автомобилни индустрии също търсеха „спешни“ срещи с китайски представители през последните седмици, съобщи Ройтерс.

Индия, където Bajaj Auto предупреди, че всяко по-нататъшно забавяне в осигуряването на доставките на редкоземни магнити от Китай може да „сериозно повлияе“ на производството на електрически превозни средства, организира пътуване за ръководители на автомобилни компании през следващите две до три седмици.

През май ръководителят на търговската група, представляваща General Motors, Toyotа, Volkswagen, Hyundai и други големи автомобилни производители, изрази подобни опасения в писмо до администрацията на Тръмп.

„Без надежден достъп до тези елементи и магнити, доставчиците на автомобили няма да могат да произвеждат критични автомобилни компоненти, включително автоматични трансмисии, дроселови клапи, алтернатори, различни двигатели, сензори, предпазни колани, високоговорители, светлини, сервоусилвател на волана и камери“, пише Алиансът за автомобилни иновации в писмото.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ