Гръцките корабостроителници "се връщат в играта" след десетилетия на криза

Гръцките корабостроителници се връщат в играта след десетилетия на криза

Звукът от удари с чук и заваряване се носеше от корабостроителницата Skaramangas близо до Атина миналия месец, докато работници ремонтираха носа на голям танкер, а други кораби чакаха да бъдат фиксирани в сух док наблизо.

Дейността бележи голям обрат за корабостроителницата: преди една година, след десетилетия държавна собственост, тя стоеше празна, емблема на продължаващото въздействие на опустошителната дългова криза в Гърция от 2009-2018 г, предаде Ройтерс.

Съдбата на корабостроителницата Skaramangas, която беше продадена от правителството на корабния магнат Георгиос Прокопиу миналата година, е знак за по-широкото възстановяване на Гърция от кризата, при която държавата също разпродаде спасителни дялове в банки и дялове в голямо летище и магистрала.

Дясноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също продаде дяловете си в корабостроителниците Elefsina и Syros от 2019 г.

Привличането на собственици на кораби означава, че те могат да генерират бизнес, като ремонтират собствените си кораби в Гърция - вместо в Турция, Азия или Румъния.

Докато гърците притежават най-големия търговски флот в света с 5500 кораба, корабостроителниците на страната са загубили позиции пред конкурентите си на други места и досега опитите за приватизация са в застой или се провалят.

Skaramangas Shipyards са ремонтирали 37 кораба през изминалата година и очакват да удвоят това през следващата година, каза главният изпълнителен директор Милтиадис Варвициотис пред Ройтерс. Ръстът се отразява в по-широката индустрия: корабните ремонти в Гърция наближиха 700 миналата година от 330 през 2013 г., показват данни на статистическата служба.

Планове за разширение

Увеличеният бизнес вече е удвоил приноса на корабостроителниците към БВП на страната до 1,5%, каза Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците Elefsina и Syros от държавата през 2020 г. и 2018 г. Той иска да увеличи това до 2,5% за пет години.

Годишните ремонти са скочили от няколко дузини през последното десетилетие до 220 през 2024 г., каза Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в изграждането на кораби и сондажни платформи и да ремонтира специализирани кораби за втечнен природен газ.

„Бумът на корабостроителниците връща Гърция в играта като ремонтен център в Средиземно море“, каза морският експерт и финансистът в корабоплаването Джордж Ксирадакис. „Те не могат да заменят големите турски и азиатски корабостроителници, но могат да получат значителна част.“

Гърция построи и ремонтира стотици кораби през 60-те и 70-те години на миналия век, преди голяма част от индустрията да премине в ръцете на правителството по време на икономическото забавяне през 80-те години.

Предградията на работническата класа на запад от Атина, където работят повечето корабостроителници, също отбелязват възстановяване.

В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която беше 40% преди 10 години, се срина толкова ниско, че изпълнителите не могат да намерят достатъчно работници, каза кметът Янис Лагудакос.

„Сега имаме нужда от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик“, каза Лагудакос. "Градът ни процъфтява."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Разривът между Вашингтон и Киев се задълбочава, след като Тръмп нарече Зеленски „диктатор“
Сезонният грип за първи път от 5 г. изпревари по смъртност жертвите на COVID-19 в САЩ
Мицотакис: Европа трябва да се събуди след промяната в политиката на САЩ
Прекратяването на огъня с Русия е възможно още тази година, смята началникът на украинското военно разузнаване
Шефът на Пентагона нареди армията да свива бюджета с 8% на година. Подготвя и чистка на генерали
Вероятността астероид да се сблъска със Земята през 2032 г. достигна нов максимум
Завръщането на западни компании в Русия е „непрепоръчително“, обяви Москва
Корпоративният успех не се гради върху страх: Как успешните лидери управляват чрез признание