Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Гръцките корабостроителници "се връщат в играта" след десетилетия на криза

Звукът от удари с чук и заваряване се носеше от корабостроителницата Skaramangas близо до Атина миналия месец, докато работници ремонтираха носа на голям танкер, а други кораби чакаха да бъдат фиксирани в сух док наблизо.
Дейността бележи голям обрат за корабостроителницата: преди една година, след десетилетия държавна собственост, тя стоеше празна, емблема на продължаващото въздействие на опустошителната дългова криза в Гърция от 2009-2018 г, предаде Ройтерс.
Съдбата на корабостроителницата Skaramangas, която беше продадена от правителството на корабния магнат Георгиос Прокопиу миналата година, е знак за по-широкото възстановяване на Гърция от кризата, при която държавата също разпродаде спасителни дялове в банки и дялове в голямо летище и магистрала.
Дясноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също продаде дяловете си в корабостроителниците Elefsina и Syros от 2019 г.
Привличането на собственици на кораби означава, че те могат да генерират бизнес, като ремонтират собствените си кораби в Гърция - вместо в Турция, Азия или Румъния.
Докато гърците притежават най-големия търговски флот в света с 5500 кораба, корабостроителниците на страната са загубили позиции пред конкурентите си на други места и досега опитите за приватизация са в застой или се провалят.
Skaramangas Shipyards са ремонтирали 37 кораба през изминалата година и очакват да удвоят това през следващата година, каза главният изпълнителен директор Милтиадис Варвициотис пред Ройтерс. Ръстът се отразява в по-широката индустрия: корабните ремонти в Гърция наближиха 700 миналата година от 330 през 2013 г., показват данни на статистическата служба.
Планове за разширение
Увеличеният бизнес вече е удвоил приноса на корабостроителниците към БВП на страната до 1,5%, каза Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците Elefsina и Syros от държавата през 2020 г. и 2018 г. Той иска да увеличи това до 2,5% за пет години.
Годишните ремонти са скочили от няколко дузини през последното десетилетие до 220 през 2024 г., каза Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в изграждането на кораби и сондажни платформи и да ремонтира специализирани кораби за втечнен природен газ.
„Бумът на корабостроителниците връща Гърция в играта като ремонтен център в Средиземно море“, каза морският експерт и финансистът в корабоплаването Джордж Ксирадакис. „Те не могат да заменят големите турски и азиатски корабостроителници, но могат да получат значителна част.“
Гърция построи и ремонтира стотици кораби през 60-те и 70-те години на миналия век, преди голяма част от индустрията да премине в ръцете на правителството по време на икономическото забавяне през 80-те години.
Предградията на работническата класа на запад от Атина, където работят повечето корабостроителници, също отбелязват възстановяване.
В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която беше 40% преди 10 години, се срина толкова ниско, че изпълнителите не могат да намерят достатъчно работници, каза кметът Янис Лагудакос.
„Сега имаме нужда от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик“, каза Лагудакос. "Градът ни процъфтява."
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.