Индустрията на разширената реалност набира скорост в Испания

Индустрията на разширената реалност набира скорост в Испания

Индустрията на разширената реалност набира скорост в Испания

Не само технологични гиганти като Meta, Microsoft или Apple са ангажирани с разширената реалност, която включва виртуална реалност и разширена реалност, наред с други технологии.

В Испания вече има 86 компании, които съставляват така наречената индустрия на разширената реалност (XR), повечето от които са базирани в Мадрид (33) и Барселона (15).

Други провинции като Малага, Валенсия, Сарагоса и Гипускоа също започват да набират тежест, според първия доклад за тази индустрия, изготвен от Immersiva XR, Асоциацията за разширена реалност в Испания. Сред тях са Ar Vision, Futura Space, Isostopy, Onirix, Quasar Dynamics, Visyon и Xperiencia Virtual, предава cincodias.elpais.com.

Докладът предупреждава за два временни пика в създаването на тези компании: първият през 2017 г., съвпадащ с популярността на виртуалната реалност, и вторият през 2020 г., което може да се дължи на увеличаване на интереса към виртуални събития по време на пандемията поради COVID-19.

Испанските XR компании обикновено имат между 10 и 15 служители (51,9%), като само две от всеки 10 служители са жени. Нейните основни дейности са в рамките на разработването, консултирането и производството на виртуална реалност и добавена реалност. Следват индустриалния сектор, недвижимите имоти и архитектурата, аудиовизуалния и здравния сектор. Компаниите все повече виждат по-високо ниво на специализация по технологии или по сектори. 47,2% от фирмите са на възраст между 6 и 10 години.

Бизнесът на тези компании е 72,2% B2B (само 5,6% е насочен към крайния потребител) и техните клиенти са предимно в Испания (55,4%), като туризмът и наследството, събитията, образованието и маркетингът са секторите, за които работят най-много.

"Това показва колко многостранни са тези технологии", казват Вики Васан и Лорена Гонзалес, съоснователи на асоциацията, която има 150 членове, включително повече от 35 компании.

Тази рентгенова снимка на испанската бизнес структура, свързана с тази индустрия, разкрива, че повечето компании фактурират между 100 000 и 250 000 евро годишно, въпреки че все повече и повече достигат един милион евро. 92% от тях планират да увеличат обема на фактурирането си тази година до 53% в сравнение с 2022 г.

Като цяло повечето компании развиват между 10 и 20 проекта годишно. През 2020 г. се изчислява, че те са имали средно 16 проекта - цифра, която е нараснала до 24 през 2022 г. Това търсене на проекти е придружено от ръст на оборота до 27% между 2021 г. и 2022 г. Повече от 60% от компаниите имаха повече търсене след обявяването на промяната в стратегията от Facebook към Meta и благодарение на нарастването на интереса към Web 3.0.  80% от компаниите виждат бизнес възможност в неговото развитие.

91% от компаниите посочват, че намират клиенти, които изискват технология или проекти в метавселената, без да имат конкретна заявка, поради което 100% от компаниите признават, че трябва да обучат своите клиенти на технологията, която използват за своите проекти.

Докладът показва, че тази индустрия е подложена на големи сътресения и посочва, че някои технологии като изкуствен интелект, 5G или облачни изчисления ще продължат да генерират бизнес възможности. Разбира се, практически всички компании предупреждават за липсата на специализирани профили, ендемичен проблем на технологичния пазар. Докладът подчертава разнообразието от профили, изисквани от компаниите в сектора (повече от 20), много от които са свързани с моделиране на 3D среди, управление на проекти и за търговската сфера. Друг все по-търсен профил е този на сценарист, специализиран в XR (разширена реалност). Според Вики Васан, компаниите искат да намерят творци, специализирани в тези технологии, и да намерят свой собствен език.

Проучването също така разкрива, че все повече компании в тази индустрия получават публична помощ и субсидии, но 56% признават, че срещат трудности при намирането на конкретна публична помощ за XR. 97% от компаниите смятат, че подкрепата на публичните институции е важна за развитието на тази индустрия.

Превод и редакция: Нели Тодорова                        

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ